Någon som söker en hane?
Djuraffären vi sålde våran första kull till har haft lite svårt att fått sålt en hane som jag lämnade in. Hon(ägaren) har sålt de i par men hon kan ju inte sälja en hane och hona som par om de är syskon. Hon undrade om jag kunde ta tillbaka honom eller om jag visste om någon kunde ta honom. Så för att stötta de undrar jag om någon kan ta en hane och lägga till honom till en hona, kan inte hans temperament så kan inte säga om man kan sätta ihop honom med en annan hane. Fakta: Han finns i Trollhättan/djuraffären fidos Han föddes 14 september 2018 så han är nästa ett år Han är antingen hel grå eller svart När jag lämnade in honom var han lik som de andra JÄTTESNÄLL, men jag har ju inte träffat honom på super länge Jag hade gärna tagit honom och satt honom med min ensamma hon, men hon har fått tre kullar och jag är rädd att hon mår dåligt och slits om hon sätts ihop med en hane. Skriv om ni vill veta nått mer😊💕
Nej, sätt inte honom med en hona. Det är bara oansvarigt.
Han behöver paras ihop med en bebishane på ca. 5-7 veckors ålder.
Sedan vill jag också bara nämna att det är oseriöst av dig som "uppfödare" att lämna in dina ungar till djuraffär. Detta gör ju att du har noll koll på hur dina framavlade gerbiler utvecklas i hälsa och temperament. Du har noll koll på vilka levnadsförhållanden dom hamnar i , i deras nya hem.
Är man seriös med sin gerbilavel så vill man kunna följa upp sina gerbilungar, för att kunna följa utvecklingen och hälsan.
Jag får ursäkta att jag låter hård, men sånt här gör mig bara irriterad. Här finns ingen tanke på djurens bästa, utan här är det bara människans egoism som speglas.
Detta är inget personligt mot dig som person, utan detta är bara mot hur du hanterar din avel.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Men egentligen, om jag har köpt gerbiler så vill ju inte jag att de som födde upp de ska hålla koll på dem och se att dem mår bra och sånt. Ska man sälja får man lita på dem annars kan det vara. Visst är det av god avsikt att hålla koll på dem. Men jag tycker att den nya ägaren kan få se till det själv. Varför skulle det vara oansvarig att lämna de till en djuraffär? Det är en mycket bra sådan där de är mycket kunniga. Och hon som jobbade där ville bara hjälpa den lilla hanen att hitta ett hem. Så lämnar man de till ett ställe man litar på så är det bra. Man kan inte vara överbeskyddande, och de som jobbar där ser ju till att de hamnar i rätta händer. Jag skulle inte kalla mig riktigt ”UPPFÖDARE” men jag ser helt klart till att mina djur mår bra. Sorry jag låter hård men blev bara ledsen över dessa hårda ord du använde, jag vet det är för deras bästa men snälla förklara vad du menar med att det var oseriös att nämna som uppfödare att jag lämnat in de till djuraffär. Jag är inte proffs, och bara för att du kanske är duktigare så känd det som att du antar att sälja privat är det ända sättet som faktiskt fungerar och är bra. Jag hatar att vara ”osams” men sånt här gör lita att jag typ hehe”brinner” Troligen kommer du ”vinna” då du antagligen är kunnigare och har bättre motargument. Men jag älskar att argumentera😁så jag ger mig in ändå😅 Hoppas inte detta rörde till din stund för mycket och hoppas du haft en bra dag😀
Haha du får ursäkta mina stav fel och hur jag har glömt kommatecken och sånt. Hahaha och för att jag använde hur många ”””” som helst😂
Att som uppfödare vilja ha koll på gerbiler man föder upp är av stor vikt för att göra ett bra avelsarbete. Annars missar man eventuella genetiska defekter som gör att man inte borde avla vidare på de besläktade individerna.
Sedan är det många seriösa gerbilköpare som uppskattar att uppfödaren är intresserad av djuren som de har köpt. När jag var aktiv uppfödare så var det väldigt uppskattat av många att jag hörde av mig och kollade hur gerbilerna mådde, om deras hälsa var bra och hur temperamentet hade utvecklats. Dom tyckte det var seriöst och bra av mig som uppfödare att vara engagerad i de djur jag avlat fram.
Många köpare tog även själva spontant kontakt med mig för att uppdatera hur djuren mådde och sådant.
Och dessutom så sålde jag aldrig gerbiler till köpare som visade minsta tecken på att inte vilja hålla mig uppdaterad. Eftersom det var jätteviktigt för mitt avelsarbete att jag kunde följa upp alla djur jag sålde. Emellanåt behöll jag hela kullar ett tag för att kunna utvärdera dom närmre. Och jag avlade aldrig med avsikt att sälja. Utan försäljningen av mina uppfödda ungar var ett nödvändigt ont för mig för att jag skulle ha plats att komma framåt i mitt avelsarbete. Jag behöll oftast minst 1 unge ur varje kull för närmre utvärdering.
Och jag tycker att det är så det bör se ut när man bedriver avel. Hur ska man annars veta att det man avlar fram är bra djur? Det går ju inte om man bara skeppar iväg djuren till en djuraffär där folk spontant kan köpa sina djur och man själv har ingen aning om hur djuren har det, vart de hamnar och hur de utvecklas.
Sedan anser jag att djur inte hör hemma i en djuraffär överhuvudtaget. Djur ska inte behandlas som varor som köps i en affär. De ska få leva och bo i hemmiljö, det skapar tryggare och lugnare individer.
Du skriver att det är köparens ansvar att hålla koll på gerbilernas utveckling… Där vill jag motsäga dig. För som jag skrev så är det av stort intresse för DIG som uppfödare att veta hur djuren du avlat fram utecklats, så att du inte fortsätter att avla fram djur med skitgener.
varför är det fel/dåligt att lämna in sina ungar till djuraffärer? Jo dels allt det jag redan skrivit, sedan också att man stöttar faktumet att djur spontanköps av föräldrar som vill tysta sina barn bland annat som tjatar massa om att de vill ha ditten och datten. Djuren kan hamna hos väldigt okunniga ägare som sätter gerbilerna i fel sorts burar, ger dom felaktig kost och skötsel. Detta ser och hör man ju om hela tiden och det är bedrövligt att det ska fortsätta på det viset.
Sedan miljön i en djuraffär är inte heller lämplig för något djur att leva i.
Så jag anser att det är människans egoism som spelar in när man väljer att bara släppa allt ansvar för djur man SJÄLV valt att sätta till världen och lämpa över det till en affär som inte kan kontrollera att djuren hamnar i bra hem.
Det ska vara ditt största intresse att vilja måna om djuren som du SJÄLV satt till världen. Djuren har inte valt att bli framavlade. men eftersom du tagit det beslutet så borde det också vara ditt ansvar att se till att de har och får så bra liv som möjligt.
Men när du bara forslar över djuren till en affär, så månar du inte om djuren på bästa sätt, tyvärr.
Åter igen, jag är inte emot dig som person, utan jag är bara otroligt mån om djuren.
Du har rätt, men du vet ju inte koll på allt. Då menar jag: jag har också sparat ungar och det är för att jag är mycket intresserad utav djuren. Hela anledningen till att jag avlade upp var för att få lära mig om de. Självklart sparade jag vissa då. Det värkar faktiskt inte vad det är för djuraffär. Denna djur affär en jag litar på då jag vet att de är noggranna och mycket kunniga. Jag hade gärna velat sälja privat, men vi kunde inte och då var det en självklar het att lämna in dem dit. Det är hårda ord att utav bara att läsa en text kunna säga at DU månar inte om djurets bästa😕Vilket jag gör. Du får be om ursäkt, man kan inte kräva det från alla, alla har olika personlig het och du kommer säkert bara hata mig ännu mer och tycka jag är en dum unge som tror att man bara kan föda upp djur hur som helst och ha kul. Men i dina texter kan du kanske vara trevligare😊 jag menar inte att du är otrevlig! Jag menar det är liksom bara en text☺️ men man kan ju lägga till lite av dessa tjäcka emojis. Det brukar göra mig lite gladare😊💖😘Men jag antar att du har helt rätt
Hahah men du vet ju inte koll på allt, oops😆
#5 spelar ingen roll om dom är duktiga på djuraffären. Det är fortfarande helt tokigt att lämna in sina framavlade ungar dit och lämna dom till sitt öde. Om du inte har möjligheten att hålla dom hemma så ska du inte föda upp djur alls.
Och det är inte meningen att låta otrevlig. Utan jag försöker vara saklig. Och att kasta in smileys överallt passar sig inte. Utan jag vill att folk ändå ska läsa mina texter med god ton och inte tro att jag skriver med aggressiv ton.
Men jag tror inte vi kommer så mycket längre i den här diskussionen. Men jag hoppas du iaf, har lärt dig något av detta.
Och bli inte ledsen över det jag skriver, försök att se det som något lärorikt. Du sa ju själv att du vill lära dig.🙂🌺
Ja, det låter bra😊