Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 692 ggr
Luna1988
0

gerbiler från djuraffär, otama ???

hej, jag undrar varfär man säger att gerbiler från djuraffärer är otama och allmänt mindre bra… varför?

wolfgirl82
0

För att djur från djuraffär kommer oftast från grossister som avlar bara för att sälja vidare och de djuren är oftast inte handskades med lika mkt som om man köper från en uppfödare som håller på med djuren från det dom är riktigt små.

Dessutom vet man inte vad föräldrarna kommer ifrån, om det finns sjukdomar i släkten o.s.v.

Men det finns alltid undantag. Har själv en zoo gerbil som i helgen fick sitt tredje A-pris i pet och är nu Int Guld Pet.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

tjiggit
0

#1, håller med, dessutom ärver gerbiler en stor del av sitt temperament från föräldrarna. Avlar man då bara på djur som producerar många ungar riskerar man att avla på djur med dåligt temperament. Dvs ungarna får också dåligt temperament…

Men som sagt, visst finns det många gobitar även på djuraffärer :)

Luna1988
0

Dragina hon är iaf. världens lugnaste.. nafsas inte ens och ´är väldigt försiktig… Hon är från djuraffär

tjiggit
0

Vad bra :)

PunkFisk
0

Mina gerbiler är också från djuraffär med innan jag köpte dom där tog jag reda på vad dom kom ifrån, och det visade sig att det var en seriös uppfödare som avlade fram jättefina gerbiler som lämnat in dom till djuraffären. Så man kan ju alltid ta reda på vad gerbilerna kommer ifrån innan man köper dom i zooaffären. Man bör väl kanske inte köpa gerbiler från privat personer som lämnat in till djuraffären heller tycker jag, med tanke på att dom kan haft liten erfarenhet och kanske föräldrar som har problem av olika slag.

Speedy
0

Jag köpte mina gerbiler från en djuraffär, i början var de rätt vilda.. men nu är de handtama :)

[Matilda92]
0

Jag köpte mina första från djuraffär och dom var hur otama som helst, gick inte ens att ta upp dom på en månad! Dom var aldrig "ute" när vi var i samma rum, men vi tränade upp dom och dom blev rätt så tama:) Jag lärde gerbilen som var min(den andra vra min syrras) agility, sedan så kunde hon lite andra trix:) Tyvär dog båda 1 halvår senare från när vi fick dom:( R.I.P Smulan & Julia

Men vad bra att dina är tama!:D