Nästa steg att bli tama?
Hej!
Jag har haft mina gerbiltjejer i snart 3 veckor, Jag försöker hålla på och krafsa i spånet mm nåra gånger om dagen för att få dem tama. När jag har min hand i buren klättrar då och då mina gerbiler upp på min arm och springer vidare upp till axeln och sitter där nån minut. Men om jag sträcker fram handen nosar de bara och verkar ointresserade. Jag har prövat att locka dem med godis, de tar godiset som ligger i handen och springer antingen och gömmer sig eller äter bredvid handen, aldrig i.
Jag undrar nu om de låter som att jag är på rätt väg, och som rubriken lyder, vad är nästa steg? Vad kan jag göra för att få dem intresserade av mig :)
Tacksam för all hjälp!
Låter verkligen som att du ör på rätt väg! Hur är de om du försöker röra/flytta på handen/armen när de sitter bredvid/på axeln? Jag hade också problem med att de inte hoppas upp på handen och att det då var svårt att träna dem på att bli upplockade. Men testa att hålla handen en bit upp så att de får sträcka sig efter godiset, på så vis kommer se efter ett tag att välja att hoppa upp i handen istället. Då det är lättare att få i sig allt det goda godiset då! :P Att de bara nosar på handen är något mina fortfarande gör, de är inte jätte intresserade av den om de inte kommer i samband med en godbit. Har dock tränat dem att klättra upp på ett speciellt ställe när de vill komma ut, så håller jag bara ut handen och de väljer själva om de vill klättra upp och komma ut eller inte. Men i alla fall, när de vant sig vid att du rör dig i och runt om buren utan att de springer och gömmer sig kan du börja vänja dem vid att bli flyttade från buren. Bara en bit ovanför först och jobba dig till att de sitter kvar (så stilla som en gerbil nu kan sitta :P) även om du tar dem med dig bort en bra bit.
Ja som #1 säger, att hålla handen en bit upp när man ska ge godis, är ett bra knep. Det funkade i alla fall jättebra för mina gerbiler.