Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1972 ggr
vekan
0

Kokosnöt som hus?

Jag undrar om det går bra att använda en kokosnöt som hus, har köpt en kokosnöt. Pappa hjälpte till att gröpa ur den och fixa ett ingånghål. Har haft den inne i buren, men de gnager ganska mycket på den, framförallt på det bruna skalet. Är det giftigt för dom? Är en kokosnöt ett bra bostadshus åt mina små gerbilflickor?

Flört Fundersam

shadowmoon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm, vet inte om det är så bra. Men jag hade det förr, men efter ett tag så var den nerkissad och luktade illa :/

tjiggit
0

Jag tycker att det funkar jättebra! Har själv ett par koksnötshus här hemma, Både sådana jag gjort själv o sådana som jag köpt. Eftersom det säljs i djuraffären tror jag inte att det är farligt för dem. Men du kan ju koka det i hett vatten några minuter för att vara på den säkra sidan, då desificerar du det och det borde väl ta bort eventuell besprutning på nöten.

L8sson
0

jag ska köpa en sådan :) jag tycker de verkar kul och praktist :D

vekan
0

Okejj, kanske att jag koker den för säkerhets skull. Men de verkar mest gnaga på den, de bygger helst eget bo att sova i.

tjiggit
0

Vid den här perioden på året finns det jättemassa koksnötter att köpa på nätmaste mataffär, såga av toppen och sen har jag fått tipset om att låta den stå en dag så är det lättare att gräpa ur den. Inget jag testat själv utan jag har glatt fått försöka gröpa ur koksnöten direkt efter att jag sågade ett hål i den och det var itne det lättaste :)

fridelfina
0

Vi har en kokosnöt som vi gröpt ur själva och förrförra veckan köpte vi ett kokosnöthus på djuraffären med fibrerna kvar till hälften på utsidan. Våra grabbgrebisar gillar det jättemycket

Theo
0

Jag köpte ett sådant, fast färdigt, på djuraffären. Nu mera är det litet för två fullvuxna gerbilpojkar att sova i, men det är ändå uppskattat.

[Matilda92]
0

Jag hade ett sådant där kokosnöt hus från djuraffär, med en urgröpt kokosnöt som hus och en halv kokos nöt som "fot". Men jag använder det inte längra efter som Lisa grävde sig under och sedan måste hon har råkat gräva bort allt spån som höll upp den, så den blev som en fälla, som tur hittade Maria henne(som passade henne):)

Men vanliga koksnötter som hus har jag hört är bra:) Ska köpa en och gröpa ur själv hade jag tänkt:)

tjiggit
0

Gör det! Jag har ett par stycken, ibland vill de bara proppa dem fulla med spån men ibland använder de dem som hus eller att bara ligga och mysa i. Tur att det gick bra för Lisa!

PunkFisk
0

Det verkar kul det där, ska köpa kokosnöt jag med^^

Speedy
0

Hur länge håller sig en kokosnöt fräsch?

tjiggit
0

#11 Länge, du kan ju koka den för att desificera den emellanåt och då blir den ju helt ren igen :)

Speedy
0

Ok vad bra :) Då ska man nog försöka skaffa pengar och gå å köpa en då :)

[bimbim]
0

pratar vi kokosnötter från djuraffären eller de på ica? för om vi pratar ica ska jag springa dit på en gång och köpa, verkar ju supersmart! =D

tjiggit
0

Du kan lugnt kila till ica o köpa en! För att vara på den säkra sidan kan du ju tvätta av den eller desificera den innan du stoppar ner den till gerbilerna :)

Nettan_L
0

När jag köpte en från Ica som jag tänkte ge gerbilerna så var det hur mkt små kryppsom helst i eller på den blev så äcklad att jag slängde den. Den fick ligga två dagar här hemma innan jag skulle ta hand om den så när jag lyfte den var det massa döda och levande djur under och på den, så se till att verkligen få död på ev smådjur i el på den. Kanske var ngt fel på den vem vet.

Asa-N
0

Det var nog ett riktigt måndags-exemplar du fick, har haft många kokosnötter hemma och som legat på bänken men inte sett ett endaste litet kryp.

tjiggit
0

#16, usch vad äckligt! För att vara säker på att alla krypen är döda, både synliga o osynliga så kan du ju koka den innan du ger den till gerbilerna :D

Nettan_L
0

#18 Det var det jag hade tänkt men blev så äcklad att jag slängde den och sedan har det inte blivit ngn ny helt enkelt :)

tjiggit
0

Hehe nää de e lätt o bli äcklad av det o gå till djuraffären o köpa en istället :D