Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 819 ggr
Milda
2007-11-24 17:30
0

Tama?

Hur lång tid tog det för er att få era gerbiler tama ? Då menar jag att dom hoppar upp i handen så att man kan lyfta ut dom ur buren. Jag håller på med dom varje dag och dom hoppar upp i handen ibland men lyckas inte lyfta ut dom :P Jag får väll ha lite tålamod, imorgon har jag haft dom i 4 månader.

emmsaaan
2007-11-24 17:41
0

Mina är inte tama än. Håller nästan aldrig på med dom längre :/ Men mina förra blev tama efter ca 8månader.

tjiggit
2007-11-24 18:41
0

Jag tror det är väldigt olika. Jag har en hona som glatt sprang upp på handen och ärmen efter typ 3-4 veckor, då var hon runt 11 veckor gammal. En annan hona sitter gärna och äter i handen men hoppar ner såfort jag lyfter handen, hon var ca 3 mån då hon kom till mig och är drygt 6 mån nu. Mina hanar som är äldre (snart 2 år) kommer när man ropar på dem då de är ute på golvet och springer. Men en av dem var länge lite kinkig då man skulle lyfta ur han ur buren.

Så, det är nog bara att fortsätta jobba med dem som du gör nu, kanske kommer de aldrig sitta stilla i handen när du lyfter ut den ur buren men du kanske kan lära dem att sitta stilla så att du kan lyfta upp dem ur buren. Hur fort de blir tama beror ju dels på om de är från uppfödare eller djuraffär och hur mycket uppfödaren jobbat med djuren innan du fick dem, dels på hur länge du håller på med dem varje dag. Ett tips är att sätta dig på golvet i ett gerbil-säkrat rum och låt dem springa runt där. Ladda upp med lite godis till dem och kanske en tidning eller annat kul för dig att göra medan de springer runt.

Lycka till :)

Milda
2007-11-24 18:56
0

Tack för svaret, dom brukar vara ute och springa men dom är rädda då .. så fort man rör sig så sticker dom :P Men som sagt så måste jag hålla på med dom ett tag till. Dock är dom ifrån en djuraffär och vad jag vet som håller inte dom som jobbar i affärer på med djuren,men man vet aldrig.

tjiggit
2007-11-24 19:05
0

#3, jo de kan vara rädda ibörjan. Men sätt dig bara stilla på golvet och läs eller nått, gör inga hastiga rörelser. Jag satt så 1 timme och dagen i 1,5 månad med mina nya honor och det blev en väldig skillnad! Om du går i skolan kan du ju tex läsa läxor och ha ute djuren samtidigt :) Ha med lite solrosfrön, mandelflarn eller pumpafrön och lägg i närheten av dig på golvet så blir de förhoppningsvis tillslut tillräckligt nyfikna för att komma fram. Nu för tiden får jag inte vara ifred för de två honorna, den ena klättrar upp och ner till mina axlar medan den andra (lite mer rädd) nöjer sig med att springa upp och ner på benen.

Milda
2007-11-24 19:33
0

#4 , Haha! Jo du, det skulle vara kul att gerbilerna springer upp på ens axlar ;) Jag ska sitta och läsa / göra läxorna när dom är ute så har jag något och göra också istället för att sitta och glo i en timme :P Tack för tipset !

tjiggit
2007-11-24 20:03
0

#5, gör så… en timme är ganska långtråkig om man bara sitter och tittar på gerbiler som ligger o trycker :)

Lycka till med gerbil-tamandet (kan man säga så?! ;p)

[Matilda92]
2007-11-24 20:14
0

Det är väldigt olika med gerbiler, vissa kommer upp självmant vissa inte. De äldsta gerbilerna här hemma, två honor. Så har den ena honan klättrat upp självmant sen 4 mån ålder(fick henne vid 3mån.), medans den andra inte gör det. Men den som kommer upp själv(min syrras) tycker jag är så himla jobbig:P Hon ställer sig på bakbena och försöker dra sig upp på handen direkt, om hon inte får gå upp börjar hon hoppa. Sedan när vi tagit upp henne ska hon inget annat göra än att sitta på axeln och glo:P Helt hopplös är hon;) Medans den andra honan(min) kommit upp upp endast någon gång vid 8v ålder. Fast det är så att den som kommer upp själv är otamast, medans min är tamast;D

Lycka till med dina gerbiler!:D

tjiggit
2007-11-24 20:39
0

#7, det där låter väldigt likt en av mina hanar, inte att han är otamast av mina men att han alltid ska komma upp! Får han inte komma upp så hoppar han tills han får som han vill… Suck! Ibland önskar jag att man kunde fostre dem lite mer :)

PunkFisk
2007-11-24 20:42
0

Känner också igen det där.. mina honor ska jämt sätta sig på några tegelstenar och vänta på att man ska plocka upp dom, om dom inte får komma upp börjar dom pipa lite och sitta kvar tills man tar upp dom. Jag tror att dom vet hur dom får min uppmärksamhet : D

Speedy
2007-11-24 20:59
0

Jag bor på min skola (naturbruksgymn..) och jag pendlar med mina gerbiler, hemma har vi ett stort akvarium och på skolan en gallerbur. Dom står och hoppar mot locket i sin gallerbur när dom vill ut, sen hoppar dom upp i handen, men hemma vill dom inte alls komma ut, dom vill bara vara i sitt akvarium :P

Milda
2007-11-25 16:27
0

#6 Tack xd Ja , jag tror att man kan säga ''tamandet'' ;)