Frågor ang hopsättning
Hej! Jag har en gerbilhane på strax över 2 år som nu blivit ensam kvar efter att hans ena kompis dog i somras och den andra dog sorgligt nog igår. 😔 Jag har aldrig fört samman/satt ihop gerbiler förut och är lite nervös inför tanken på det, men jag vill inte att Moody ska behöva vara ensam så jag har tänkt göra ett försök. Min plan är att köpa två unga hanar från en kull som är keveransklar om två veckor och när jag fått hem dem köra "split cage method": dvs att jag delar av en 70x35cm bur med galler så får Mo bo på ena sidan och nykomlingarna på andra sidab och så switchar jag sidor ett par gånger per dag och håller på så tills det känns tryggt att släppa ihop dem. Vad tror ni om detta? Är det en bra idè? Mo kommer ju att måsta vara ensam i två veckor nu tills jag får hem de nya. Funkar det, tror ni? Eller minskar det chansen att det ska gå bra med nykomlingarna om Mo varit ensam för länge? (och vad innebär "för länge" exakt?) Jag vore även tacksam för alla tips ich erfarenheter ni har på saker som är viktiga att tänka på i en sådan här situation. 🙂
#0 jag har själv aldrig satt ihop gerbiler, men genom det jag har läst mig till på olika platser så låter din plan bra! Tror inte heller att det kommer vara något problem att han sitter själv i två veckor. Om jag minns rätt (har i alla fall läst det någonstans) så är tiden för hur länge man kan vänta innan det inte går att sätta ihop en gerbil med en annan på ca 1 år. Men vet inte om det stämmer till 100%. Två veckor där emot lär inte vara något problem :)
Din plan låter bra. Split cage metoden är den mest effektiva metoden att använda sig av. Jag har sammanfört många gerbiler med den metoden när jag var aktiv uppfödare.
Det viktigaste är bara att du inte har för bråttom med att ta bort mellangallret. Utan ha tålamod och låta det få ta sin tid tills de verkar vara bekväma i varandras närvaro med gallret mellan dom.
Bli inte rädd i början om dom verkar hetsiga mot varandra genom gallret, det brukar vara vanligt då de ser varandra för första gången. Har du bra galler som sitter säkert och stadigt på plats så behöver du inte oroa dig för att dom skadar varandra.
Vill du ha hjälp på vägens gång får du gärna PM:a mig med frågor och funderingar så kan jag guida dig om du känner behov av det. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Tillägg: Och din gerbil du har nu bör klara 2 veckor ensam utan problem och det ska inte påverka ihopsättningen.
#1 Tack, då kör jag med det och håller tummarna att det kommer att fungera!
#2 Tack för ditt svar! Jag har ordnat en bra "buravdelare" av stabilt gallernät i en träram , så det känns säkert och bra. Jag kommer att ta det säkra före det osäkra och inte släppa ihop dem för tidigt utan vill att alla tecken de visar mot varandra ska vara goda innan jag vågar mig på det. Vad snällt att jag får höra av mig till dig om jag har frågor! Det känns tryggt att ha någon kunnig att fråga om råd! 🙂
Jag längtar tills ungarna är leveransklara så att jag får hämta hem dem… Det är hemskt att se att Moody inte mår bra av att vara själv. Han är frustrerad och sitter och gräver vid glaset mest hela tiden, vilket han aldrig har gjort tidigare., och det gör mig så stressad för jag vet inte vad jag kan göra för honom i väntan på de nya kompisarna! 😕
#4 under tiden du väntar på ungarna så är det bra om du försöker umgås med han extra mycket och plocka upp han mer. Vi kan ju aldrig ersätta en artfrände, men vi kan iaf. göra så att dom känner sig mindre ensamma. :)
#5 Ja, jag försöker, så mycket jag har möjlighet till, att ägna mig mer åt honom: tar upp honom i hagen flera gånger per dag. I buren har jag även gett honom extra mycket kartonger och rivet papper som han kan sysselsätta sig med. Det känns dock inte tillräckligt för efter ca en kvart efter att jag lämnat honom ensam igen sitter han och gräver vid glaset igen… 😕 Men men, det är väl bara för både han och mig att stå ut. Det är ju bara ca en vecka kvar nu. 🙂