Tunnlar av plast? Lekhage? Sömn?
Hej! Jag har precis fått hem två små gerbiler. Jag tog över de och de har nog inte vuxit upp i en "håla". Men jag tog in dem då de annars inte hade fått leva mer. Jag har bara haft dem hemma i fyra dagar. De gräver lite mindre i hörnen men de vet inte riktigt hur de ska gräva tunnlar. Jag vill, såklart, försöka avvänja dem med detta beteende så gott det går men undrar om man kan ha tunnlar av plast eller om det är helt 100 att de kommer gnaga sönder den och få det i sina magar. Jag har gjort små hål med mina händer men de hajar inte det riktigt ändå. Eller tror ni att jag ska ge dem mer tid (det har ju bara gått några dagar trots allt). När jag städar buren första gången nu i kommande veckan tänker jag att jag ska ge dem halm också så kanske det blir lättare för dem? Sen undrar jag om någon har en lekhage av galler? Det finns en som är 25 cm hög är det för lågt? Förhoppningsvis kan jag ha det lösa senare men nu i början vill jag inte det då de är så små och inte vana vid mig. Men vill ändå att de ska få komma ut ur buren. Och nu sista frågan. De sover väldigt mycket. De är ju bebisar fortfarande. De sover cirka 3 timmar och är vakna 30 min. Är det normalt? De äter och dricker så jag är inte orolig men tänkte om det är normalt för dem att sova så mycket?
Även om de inte skulle gnaga på dem kommer troligen att smaka på plasttunnlarna förr eller senare, så toarullar eller andra typer av rullar i trä eller kartong är nog bättre. Jag brukar även ta vanliga kartonger, göra dem ihåliga (öppna upp botten) och sedan lite lätt gräva ner dem i spånet. Brukar fungera nästan bättre än en ex en toarulle, då de dels inte tuggas upp lika snabbt men även ger en större ”håla” vilket i alla fall mina brukar uppskatta mer. Så fyll på med diverse kartonger och dess like så att de inte bara har spån som ligger platt. Det gör att de börjar utforska kartongerna och buren, så att de troligen kommer att börja testa att gräva lite i spånet. Hur gamla är de (på ett ungefär om du inte vet exakt)? För mina var inte jätte stora grävare första månaden hos mig, men det kan troligen även bero på flytten. De har ju kommit till en helt ny bur med nya dofter och nya ljud. Så jag skulle vänta och se ifall de börjat gräva efter ett tag. Fyra dagar är inte speciellt lång tid, framför all när de inte är vana vid att ha mycket spån. Vad använder du för spån? Själv använder jag inte halm då jag har kutterspån som håller upp gångarna väldigt bra, samt att all kartonger som ligger nedgrävda olika mycket hjälper till med stadgan. Men om du har alspån (eller något liknande) kan nog lite halm vara bra för att hålla upp gångarna bättre. Jag skulle inte rekommendera en lekhage i galler. Det går såklart att ha, men de kan vara ganska lätta att klättra ut från även om de är högre än 25 cm. Har en liten tjej här hemma som så fort man vänder ryggen till försöker ta sig ut :P om du har ett badkar kan du låta dem springa där i (med handdukar på botten). Annars vet jag inte om jag har något tips på vad man kan använda. Har försökt hitta något själv (är i samma sits), men inte lyckats hitta något bra jag kan testa ännu. Tips är dock att inte plocka upp och ha dem i hage allt för tidigt. Låt dem vänja sig vid dig och sin bur innan du tar ut dem någon annan stans. För den nya miljön kan vara ganska stressande om de kommer ut allt för tidigt. Mina sover också en hel del på dagarna. Gerbiler har ofta en dygnsrytm där de: sover, är vakna en lite stund, sover, är vakna en stund och sedan sover. Vissa dagar är de vakna mer och vissa sover de mer. Efter ett tag finns chansen att de lär sig din dygnsrytm och är mer vakna när du är hemma. Men skulle inte säga att hur de sover är onormalt :) Är fortfarande relativt ny till gerbiler så om någon annan här på forumet vill lägga till eller ändra på något jag sagt, feel free :)
Jag använder ett spån från chipsi men kommer köpa kutterspån istället då det var rätt dyrt och jag använde hela påsen och ändå hade det gärna fått vara en till :) Jag köpte Alspån då en i en djuraffär rekommenderade det men insåg snabbt att det inte är optimalt så kommer bara fylla ut med det så att det tar slut. Jag hade satt ner ett hus jag gjort av kartong och hjälpte dem att hitta det sen täckte jag för igen och då grävde de efter hålet och hittade dit! De gräver i hörnen mycket, även i kartonghuset men jag hoppas att de inser att det finns så mycket roligare sätt att gräva på. Det där med hagen har du rätt i. Jag får vänta tills de har vant sig vid mig. De går nu fram till mig och den ena springer över handen utan problem. Men jag väntar med lekhage och jag skippar plasttunnlar. Bättre att gräva i hörnen än att få i sig plast. De har precis insett att de kan gnaga på saker :)
Något man måste tänka på med kutterspån är att de kan bli allergiska mot det. Men det är inte något alla blir. Man måste även vara noga med att det inte luckrar allt för starkt av terpentin då det är dåligt för dem och kan relatera till en högre chans att få tumörer. Jag brukar köpa en ny bal med spån ett tag innan den gamla tar slut och sedan öppna upp den så den värsta lukten försvinner, men man ska alltid ta en sniff innan man byter till det för att vara på den säkra sidan :) om man däremot skulle ha en känslig gerbil eller en som utvecklar allergi är alspån ett bra val. Mina gräver också en hel del i hörn på kartonger och hus, så det är normalt. Hörn-grävning i buren är ju något många gerbiler uppväxta i dåliga miljöer gör och kan vara svårt att få bort när de väl har börjat. Men om man ger dem en berikande miljö så kan man få ner det något. Men vad bra att de ”hittade” huset när du grävt ner det! Snart kommer du ha små gnagar-maskiner hemma, så börja samla på kartong redan nu :P