Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 1733 ggr
Abico
0

Hö?

Jag hör vanligen inte hemma här på gerbil, utan är mer åt marsvins hållet. Men skriver för att min syster tycker ni verkar hemska här inne och inte vågar skriva själv ^^' Så ni kan väl i förbifarten säga att ni inte är farliga, så slipper jag skriva åt henne i fortsättningen XD
Iaf. min syster, Malin, tål inte hö vilket innebär att hon inte kan ha marsvin. Jag tipsade om hamster, men jag tror hon är avskräckt efter mina små bittska pojkar ;P Så har hon suttit hela kvällen å läst om gerbiler "Dom är perfekta", men så såg hon att dom behövde hö för matsmältningen skulle funka okej (?). Är det nödvändigt med hö till gerbiler? Såg någonstans att man kunde skippa det, vad har det för följder?

Kram Hanna och Malin

Hanna 

Katter3
0

Jag tror inte att det är nödvändigt, jag ger nästan aldrig hö till mina, och de verkar må hur bra som helst ändå. :)

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

fridelfina
0

Våra får inte heller hö…men vi är rätt nya på gerbiler så vi kanske har missat nåt? Generad

Abico
0

Okej :) Det låter ju toppen isf. hö har jag ju alltid hemma ändå till grisarna, så jag kan ju slänga ner en liten tuss någon gång ibland.
Tack för svaret.

Hanna 

Abico
0

#2 - Okej. Men dom mår bra, ligger inte på rygg eller så ? ;P

Hanna 

ellinorpalmer
0

Vad jag vet så behöver gerbiler inte hö! Vissa vill ge det, andra inte är min uppfattning, tror det finns en tråd om det!

fridelfina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nä, de mår jättebra och i matråden vi fick från uppfödaren står nog inget om hö för då skulle vi skaffat det omedelbums!

Kartong däremot äter de i parti och minut!

Asa-N
0

Det är som sagt en smaksak, men mina får en liten tuss hö varje dag och de älskar det.

Men hälsa syster din att ingen här inne är farlig på något sätt, det är en samling jättetrevliga människor här :o))

Abico
0

#5 - Okej, jag ska kika efter tråden :)

#6 - Aw, så söta :P

#7 - Ok. Vi har ju som sagt alltid hö hemma till marsvinen, så jag kan ju alltid slänga ner någon liten russ när Malin inte är hemma. Jag ska hälsa henne det, tack ;P

Hanna 

Theo
0

Mina killar gillar att boa med hö, samt att stillsamt tugga på dem. Men nödvändigt kan jag inte tänka mig att det är.

vekan
0

Mina ger jag inget hö, eftersom min bror är allergisk. De mår fint ändå, även om gerbiler verkar upskatta hö, så är det inget måste. Som med kaniner, exempelvis.

fridelfina
0

Nu när vi har kanin så får våra gerbisar lite hö och de gör med det som med kartonger, gnager ner det till småbitar fast sen bär det in det i boet och bäddar.

MoaL
0

Mina gerbiler får hö ibland, när jag får för mig att köpa det. Dock är det inte nödvändigt. De gnager ned det i småpartiklar och boar med det, men de äter inte av det. :)

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

smurfan-13
0

Mina älskar att boa med det, men jag är tveksam till att de äter det.

Gerbiler ska enligt djurskyddslagen ha tillgång till bomaterial som går att fläta samman, som tex hö/halm. Jag vet inte vad man kan ha som är ett bra substitut om man är allergisk, men det bör väl finnas något.

tjiggit
0

Gerbiler behöver inte hö för matsmältningens skull så därför ger jag det inte till mina (vill inte riskera att de åker på nån ohyra pga höet), men det kan man göra som man vill.

Abico
0

Jag brukar ge dom en tuss då när syrran är borta hos kompisar. Dom tycker det är jättesmaskigt ^^

Hanna 

emmsaaan
0

Jag har inte hö till mina gerbiler. De brukar få en tuss ibland men det är nog inte nödvändigt.

[Matilda92]
0

Jag, ger inte hö till mina pga av det kan finnas ohyra och det kan spridas mask via det. Och så är det inte heller nörvändigt.

Speedy
0

Jag tror inte på det där med mask och ohyra, jag har använt hö till alla mina husdjur och ingen utav dom har fått nått utav det. Använd hö om du tål det, men till gerbiler måste man ju inte ha hö, men det är väl upp till var och en.

smurfan-13
0

Ni som inte ger hö, vad ger ni som bra bäddningsmaterial till dem? Boa är ett viktigt beteende för dem, precis som gnaga och gräva!

Aldrig har mina gerbiler eller andra gnagare fått ohyra av hö under de 20 åren som vi haft gnagare. Ohyra går dessutom att behandla om det skulle dyka upp.

[Matilda92]
0

Min får toa/hushålls papper att boa med, och det fungerar minst lika bra om inte bättre då det blir både fluffigare och mjukare:)

Ni som inte tror att det kan smittas mask via hö, läs här: http://gerbil.forumportal.se/viewtopic.php?t=189

Men om man får rödlöss via hö, så finns dom plötsligt över allt, på dig själv, i ditt hus, på dina husdjur, ja överallt, allt måste tvättas/bytas. Så jag tycker det är dumt att riskera…