Etikettsjukdomar-skador
Läst 15075 ggr
[Tassy]
2008-06-19, 22:26

Fetma – Sjukdomen ingen talar om

Allt oftare hör man om gerbiler som är lite väl runda och goa om magen. Många tror att det inte är så farligt, andra orkar helt enkelt inte bry sig om att åtgärda det. Vissa kanske inte ens vet vad man ska göra och kanske inte vågar fråga, av rädsla för att bli klassad som dålig djurägare. Kanske har man hört att gerbiler har känslig mage och att man därför inte bör ändra på deras kost. Orsakerna är många. Här kommer lite tips och råd på hur man får bukt med fetman.

Vad händer egentligen med en överviktig gerbil?
Precis som andra djur löper gerbilen ökad risk att drabbas av sekundära sjukdomar om den lider av fetma. Detta beror på att immunförsvaret är hämmat. Diabetes, njursjukdomar, hjärtfel och annat förekommer hos gerbiler precis som hos människan.

Hur förebygger jag fetma hos min gerbil?
En god och välbalanserad kost och daglig motion är grunden till en välmående gerbil. Var aktsam med feta fröer så som solrosfrön och pumpafrön, även mandlar och många sorters nötter är väldigt feta. Färdiga gerbilblandningar brukar ofta innehålla färgglada "kroketter" och annat onödigt, dessa brukar innehålla mycket socker och annat onödigt som gör gerbilen fet. Bästa maten gör du själv, läs separat artikel.

Hur motionerar jag min gerbil?
Du kan "gerbilsäkra" ett område som gerbilen får springa runt på en stund, eller låta den klättra runt på dig till exempel. En del släpper ut dem i soffan eller på sängen så de får skutta av sig springet i benen. Ibland räcker inte detta, då kan man ta sig en titt på gerbilagility. Det går ut på att man bygger en hinderbana som djuret lär sig att hoppa, som belöning får den godis den tycker om, till exempel mandelspån. På detta sätt får gerbilen motion och hjärngympa i ett, smart va? ;) Hinder kan man bygga själv av lego, pinnar och annat man kan komma på. Eller så kan man köpa färdiga leksakshinder på leksaksaffären, brukar finnas bland modellhästarna.

Hur vet jag att min gerbil är fet?
En fet gerbil brukar oftast få en liten bulle i nacken, och så småningom även på kinderna och benen. Slutligen blir magen tjock och gerbilen ser svullen ut. Gerbilen kanske vaggar när den går, eller är trött och slö. Ofta känns den "svampig" att hålla i. Ett bra tips är att väga gerbilen i en matvåg eller brevvåg med skål (annars lär den inte sitta still många sekunder). En vuxen normalviktig gerbil brukar ligga mellan 80 och 120 gram, men precis som vi varierar det beroende på kroppsform, muskelmassa och kön. Honor brukar vara mindre än hanar. Man kan inte enbart gå efter vikten, helheten är det man ska bedöma, inget annat.

Hur går jag tillväga om jag redan har en fet gerbil?
Se över maten om du inte redan har gjort det, följ tipsen jag skrivit om där man förebygger fetman. Se till att djuret har stimulans även i buren, såsom saker att gnaga på, strö att gräva i, och en hygglig yta att röra sig på. Ge djuret mer tid utanför buren, och var observant så gerbilen inte sätter sig och sover på sin motionsrunda. Försök aktivera den ordentligt, tid för kel och gos får man ta utöver motionsrundan.

Tänk på att även underviktiga gerbiler inte mår bra. Växande gerbiler kan utvecklas lite hipp som happ, vilket gör att de kan se tjocka ut ena dagen, för att veka pinnsmal nästa dag. Vänta tills gerbilen är vuxen innan du vidtar åtgärder. Är du minsta lilla osäker så fråga någon som är kunnig. Använd ditt sunda förnuft och låt inte gerbilen hamna i människornas idealträsk!

vekan
2008-06-19, 23:21

Bra artikel! Mina gerbiler väger 75g och den andra 85g. ;)

Solaika
2008-06-20, 00:44

Kanoners :) Mina filurer väger från 65 till 115 gram just nu. Casper va störst med sina 123 gram förut men han har gått ner lite :) De minsta väger iofs bara 25 gram.. men det räknas inte ^^

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
2008-06-20, 00:57

Jättebra artikel!! =D Precis vad jag behövde ^^ Inte för att mina gerbiler är feta precis, men såna här grejor är bra att veta ;)    Måste bara fråga en sak, var köper ni era matvågar?? Jag har kollat men inte hittat nån :/

[Tassy]
2008-06-20, 01:00

#3 coop, clas ohlsson :)

[Katteeen]
2008-06-20, 01:04

#4: Okej =) Får kolla nästa gång jag är där :) Men nu ska jag sova. Gonatt! Och ha en glad midsommar!! =D

EmmaG
2008-06-20, 18:49

Bra jobbat Tassy!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

vekan
2008-06-20, 23:16

#3 Jag kommer inte riktigt ihåg var vi köpte min, men jag tror det var ÖB ;)

[Matilda92]
2008-06-21, 15:48

Mina väger väldigt olika, har några som är lite på gränsen till underviktiga :/ Dom som väger mest väger 108g och det är en hane på snart 4år och en hane som är 4 mån :P

Katter3
2008-07-27, 19:42

Frodo väger 100 gram, och Sam bara ett par gram mer.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Angelclaw
2008-07-27, 22:51

Jättebra artikel! :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Gerbilflicka
2008-07-28, 01:55

Jag har en riktigt vältränad hane som väger runt 120-130 gram (muskelknutte ^^) utan att vara fet, och en hona på 65 gram som varken känns eller ser för smal ut. Olika gerbiler har olika fysiska förutsättningar precis som oss människor helt enkelt. :)

Bra artikel!

XmangoX
2008-07-28, 16:30

Jag har inte hunnit väga miina gerbiler men tror att dom e passliga för dom gräver  massor å gnagar å allt möjlit !

jÄtte bra artikel !1

isafisa
2008-08-25, 16:35

Har en gerbil här hemma som väger ca 50 gram, hon ser spinkig ut, jobbigt att se. Hon har alltid varit så. Men känner mig hyffsat lugn ändå, hon beter sig normalt och håller sig stadigt på strax över 50 och äter ju.  Var orolig först, men har lugnat mig :)

Solaika
2008-08-25, 18:56

Jag har oxå tunnisar här hemma. Men jag har konstaterat att de helt enkelt är byggda så. Vissa är smalare och mindre än andra. Precis som med oss människor. Så länge man har koll på att de är pigga, äter och mår bra så behöver man inte oroa sig :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Pose-idon
2009-05-17, 13:29

Bra att jag läste det här, Helmer får börja gå på diet och motion.

Han kallas jue för Valross just nu Flört

//Elin

Duracells-Gerbiler
2009-05-17, 13:35

#15 Hahaha, valrossen xD

Jättebra artikel :)

Vippelicious
2009-05-17, 14:46

Jag har en som är rätt musklig också, jämfört med mina andra ^^ Dock är han knappast fet, väger runt 80 - 90 gram bara. :P

Medarbetare på fantasy.ifokus

sissie
2009-05-20, 09:58

Det är egentligen ganska konstigt. Vi människor äter ju inte en massa godis hela tiden utan ser till att vi äter mat framför allt. Men så fort det handlar om djur så blir det annorlunda. Då ska dom ha det godaste. Det dom tycker bäst om. Och det dom tycker bäst om är oftast inte så nyttigt. Och framför allt blir det ensidigt. Träffar på det dagligen på jobbet - jobbar i zoobutik.

Mina gerbiler får inga solrosfröer annat än som godis. Jordnöt någon gång ibland, typ en gång varannan vecka, och då med skalet på.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Pose-idon
2009-05-20, 10:55

Här kommer iallafall en bild på Helmer-valross Tungan ute Ganska suddig dock…

//Elin

sissie
2009-05-20, 12:06

Han är i alla fall inte så tjock så han ser ut som en hamster med svans.Tungan ute

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Pose-idon
2009-05-20, 12:14

Du ska se honom IRL ;) haha nejdå :D

//Elin

sissie
2009-05-20, 14:22

Men han var söt i alla fall! Säkert en sådan där gosig sak som gärna gullar. Han set ut som en sån. Hellre myser än springer omkring.Skrattande

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

burmesee
2009-05-20, 19:13

Har inte sett den här artikeln förut, väldigt bra iallafall! :)

Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

vickis
2010-07-15, 00:16

ena gerbilen jag har är öveviktig tror jag han väger 118 gram:D

thea_thea
2016-04-23, 09:53

Bra artikel, mina gamla gerbilgubbar kan behöva läsa…

Novachan
2018-10-06, 13:14

Visar bilderna i artikeln gerbiler som är feta eller normalviktiga?

Jag skulle önska att se en sorts bildtråd (om det inte redan finns) där man visar hur normalviktiga vs feta eller underviktiga ser ut.

[HejsanSvejsann]
2018-10-06, 18:22

Har försökt göra egen mat men när jag frågat här på iFokus och på andra ställen så säger folk bara "nybörjare ska inte göra egen mat". Okej… vad ska jag göra då liksom?

ThatPie
2018-10-07, 12:03

#26 vet att det finns någon någonstans (tror det var ett engelskt forum?) som visade hur en fet och normal viktig såg ut (hon hade en som hon hade problem med att hålla i vikt). Men lyckas inte hitta sidan nu bara för det! Det jag kommer ihåg däremot är att om de har en ”kulle” i nacken så är de överviktiga till någon grad. #27 du skulle kunna ta kontakt med någon uppfödare och fråga vad de ger sina gerbiler för mat och ifall de blandar eget. Om de gör det kanske du kan få ett recept eller något sådant? Annars funkar ju Gerbil Nature utblandat med lite grynblanding och mjölmask ganska bra :)

Tsunamis
2018-10-09, 13:21

Det är svårt att säga om bilderna här är en överviktig gerbil eftersom den sitter ihopsjunken och man kan inte se nacken ordentligt. De får nämligen en tydlig tjurnacke när de är överviktiga.

Väger de över 100g ligger de i riskzonen för det.

Finns lite bilder här: http://gerbilforum.proboards.com/thread/3805 tydlig tjurnacke på båda samt lite bilringar runt midjan och på sidorna.

MvH  Tsunamis

Novachan
2018-10-09, 14:57

#29 Tack för länken, där var bilderna tydligare 🙂

Upp till toppen