Vad kan göras?
Hej på er! Så jag vaknade upp idag till ett litet problem som kan ses på sista bilden (vet inte hur jag placerar dem i ordning). Någon av mina två tjejer (troligen Cherie, förklaring kommer har bitit hål på gallret till ett av locken och jag skulle behöva lite tips och trix på hur jag ska lösa detta. För ett tag sedan så flyttade tjejerna in i en Detolf från att ha bott i ett akvarium på lite mer än 100 L. Som provisoriskt lock (för affären hade inte trä listerna) så använde jag några lock från Ikeas plastlådor (en av dem är det hål med nät i då den tillhör deras ”gerbil passnings bur”), vilket fungerade fin. Men, efter ett tag upptäckte jag hur Cherie ibland satte sig och försökte gräva sig ut via glaset uppe på delningen jag satt in, samma sak vid vatten flaskan. Hon har aldrig haft något likande beteende i tidigare buren så jag trodde först att det var för att det var nytt och så mycket större än vad hon var van vid. För säkerhetens skull la jag även in fler leksaker och kartonger. Men beteendet fortsatte. Hon satte sig och bet i det galet som fanns (då ett hus stod så att hon kom åt det), så jag tog bort huset och flyttade på locket en bit. Hennes glasgrävande fortsatte, men då hon gjorde det mindre och mindre tänkte jag inte så på det. Tills att locken äntligen var klara och sates in. Tre dagar senare och jag vaknar upp till ett hål och bitna kanter. Vad kan jag göra? Sätta dubbelt med nät, byta till det med större öglor (som håller, men som jag vet hon också biter på. Och vad kan vara den underliggande anledningen till att hon ens biter/glas gräver? Tjejerna är ca 7 månader och är köpta från uppfödare, det är bara en av dem som gör detta.
Bilderna verkar inte ha kommit med så vi testar igen
Nätet ser ut att vara plast eller möjligen väldigt tunn metall? Byt till starkare nät så kan de inte bita sönder det.
Gräva på glas gör alla gerbiler möjligen gör din ena det lite mer nu för hon inte är van vid buren än.
MvH Tsunamis
Är metall, men kanske är något tunn. Har haft liknande tidigare på gamla buren utan problem, så hade hoppats på att det skulle gå nu med :/ oh well