Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 1152 ggr
[Jag ❤️ djur]
0

Slippa hungriga gerbiler?

Just nu har jag ca 30-40 cm med spån i gerbilernas akvarium. Men det är ett litet problem. Jag brukar strö ut mat i buren, men det gräver dem alltid ner oh matskålen också. Hur ska man göra för att slippa hungriga gerbiler och göra så dem alltid har tillgång till maten?

Anne.K
0

Du kan känna på gerbilerna om dom får i sig maten eller inte. Känns dom beniga och magra så får dom i sig för lite. Men känns dom mjuka utan att vara feta så får dom i sig tillräckligt med mat. 

Det är bara bra att sprida ut maten för då aktiveras dom genom att få söka efter födan. Det brukar sällan vara ett problem för dom att hitta maten även om man själv som ägare inte kan hitta maten. :P

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ThatPie
0

Om du inte redan har en “hylla” för mat och sandskål skulle det vara ett tips! Och beroende på vilken typ av sandskål du har så kan hyllor i olika höjder vara bra. Då chansen att de gräver ner matskålen är mindre om den hyllan är ganska hög.

Belimas
1

En plattform för mat och sandskål är nästan ett måste när det kommer till gerbiler :)

[Jag ❤️ djur]
0

#1 ok ja jag är kanske lite för orolig… De är ju inte magra.. #2 tack för tipset!

[Jag ❤️ djur]
0

#2 #3 hur gör man en sådan i akvarium?

Belimas
0

Skaffar en sån här till exempel https://www.djurmaxi.se/trixie-plattform-med-trappa-15156.html eller snickrar ihop en egen ^^ Finns även en högre variant men den lägre använder jag då jag har delat upp mina burar så de har en lekdel och en grävdel och plattformen står i lekdelen där det är mindre med spån :)

[Jag ❤️ djur]
0

#6 Har en sådan, men jag har ibland spån i hela buren och då hjälper den inte eftersom jag har högre spån än höjden på plattformen😕

Belimas
0

#7 Nej då är det nog bara att gilla läget om du inte har möjlighet att dela upp karet :)

[Jag ❤️ djur]
0

#8 men det var en fantastiskt bra idé!! Brukar dela upp akvariet ibland men då blir det inte så mycket för dem att gräva..

ThatPie
0

#7 då kanske det är dax att bygga en egen? då kan man ju bestämma höjd på plattformen själv, så att den passar just ens egen bur :)

[Jag ❤️ djur]
0

#10 hehe problemet är ju bara att jag har ett 40 cm högt akvarium och om jag gör en större sån där grej så kommer gerbilerna slå huvudena i gallret när de skuttar upp. Men det verkar inte finnas någon lösning på mitt problem så jag får väll bara gilla läget😉

Belimas
0

Nej då finns det inte så mkt annat att göra än att gräva fram matskålen varje dag. De är ju experter på att skvätta spån överallt så finns det ingen möjlighet att dela av karet och ha två olika delar eller ha en plattform så har man inte så många fler valmöjligheter direkt.