Hur högt kan gerbiler hoppa?
Förstår att det är svårt att svara på frågan exakt och att det säkert skiljer sig mellan olika gerbiler, men vore ändå intressant att veta ett ungefärligt hum. Era erfarenheter? T.ex. hur hög var en rasthage när de har lyckats hoppa ut? Min uppfattning är bara att dom KAN hoppa men ingen aning om hur högt…
Har hört att gerbiler kan hoppa melan 30 cm tille n metter. Men det handlar nog mycket på hur mycket muskler en gerbil har och hur stor den är. Det handlar även om den är rädd eller liknande och om den är vild eller lever i bur. Jag tror nog inte att dem tama gerbilerna vi har hemma i bur kan hoppa mycket högre en 40 cm dock vet jag att vilda klarar mer en en meter tack vare många olika documentären och annat.
Sorry för hemsk stavning
Jag rekommenderar att rasthagen är minst 50 cm hög, men gärna till och med 60 cm. Mina gerbiler jag hade var duktiga hoppare och jag hade en hage som var 50 cm hög, men den lyckades dom hoppa ur. Dom hoppade inte över , men dom lyckades hoppa upp till överkanten så att dom kunde häva sig upp med framtassarna och på så vis sedan skutta ner till utsidan av hagen. Så dom kan allt hoppa även våra tama gerbiler. 😃
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
jag har en hage på ca 25 cm. Mina gerbiler hoppar inte heller över det men dem hoppar upp till kanten. Väl där uppe stannar dem tills man lyfter ner dem. Det var faktiskt hagen som gjorde dem handtama😄