Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 928 ggr
Bellis_
0

Är era gerbiler tama?

Mina gerbilhonor är inte helt tama än. De vågar komma fram och ta solrosfrön från handen men stannar inte kvar. Jag har haft dem i fyra mån och de är köpta från djuraffär. Hur tama är era gerbiler? Hur gör ni för att få dem tama?

[Djurälskare000]
1

Mina gerbilhanar är ca ett år och de är väldigt tama!! De kommer frivilligt upp i handen om de har lust, och de sitter och äter i händerna. Dock gillar de inte att jag kommer och tar upp dem utan de vill komma självmant eller om jag lockar dem. Det jag gjorde för att få dem tama var att ta det lugnt, jag lyfte aldrig upp dem den första tiden utan jag lät dem vänja sig vid mina händer. När jag ger dem godis håller jag handen högt upp så att de inte bara kan ta godiset och springa iväg, utan de måste "klättra" upp på handen. Det funkar jättebra!

ThatPie
1

Mina tjejer är snart 6 mån och skulle säga att de är halv tama? Kan locka fram dem att bli upplockade med lite godis, men de kommer inte upp självmant i handen speciellt ofta. De är även omöjliga att få upp ur rasthagen med bara händerna (låter de krypa in i något som plockas upp). De är dock inte speciellt orädda av sig och kommer alltid fram och undersöker ens händer ifall de är vakna. En av dem kan även några trix :D Har dock inte varit jätte mycket träning på något senaste månaden, då jag varit bortrest och så har det varit så varmt så jag inte velat plocka upp/hålla på med dem i onödan. Jag tog det väldigt lugnt i början och förhöjde det vanliga ”lägg handen platt med massa mat/godis på” tills dem vant sig vid det så pass att jag kunde lyfta på handen utan att de sprang ner. Efter det blev det träning på att bli hållna över buren för att allt eftersom förflytta sig bort från den. Nu kan de bäras vart som helst men har upptäckt hur roligt golvet är att utforska, så de älskar att försöka ta sig ner dit :P

Bellis_
0

Tack för bra tips! Ska prova 😃