Räcker detta?
Räcker det med ett akvarium som är 60*27*30 till 2 gerbiler? Jag har ett annat akvarium som är ** också. Men valde det minsta pga platsbrist. Ska jag tänka om och försöka möblera om så att det stora får plats? Som bottenmaterial har jag alspån pga att min syster nog är allergisk mot det andra. Men alspånet är också dyrare, så mamma säger att jag bara ska ha 3-4cm djupt. Men ska försöka övertala henne om att vi kan prova spån istället. Det är iallafall billigare, och gerbilerna kan få mer att gräva i. Eller vad tycker ni? Är det någon annan än jag som har alspån?

Oj, det stora är 80*36*35cm..
Burstorleken går bra, men 3-4 cm spån är INTE okej. Gerbiler måste få gräva, det är deras viktigaste instinkt och om man inte kan låta dem gräva ska man inte ha gerbiler.

Fast jag skulle ändå välja det stora akvariumet ;) Fast om det absolut inte går så går det ju inte :)

Jag vet att man ska ha mer spån, men mamma tycker att det blir så dyrt med mer alspån. Men som jag skrev innan: jag ska försöka övertala henne om att vi ska testa vanligt spån. (Vilket spån ska man ha?)

Kutterspån är det man ska använda.. Inte dethär finkorniga sågspånet utan det som är flisigt mera..
Kan inte du hjälpa till att finansiera spånet då?
Eller så kanske ni kan blanda kutterspån och alspån? Det kanske inte blir lika dammigt då (för det är väl det man kan vara allergisk mot).

Okej, men vi ska nog testa kutterspån.

#6 Det är min syster som reagerar lite i träslöjden, men det han vara för att det blir så mycket där. Men vi ska testa kutterspån! :D

Du kan ju även blanda toa-lätt med slspån eller aspflis. Då drygar det ut och gerbilerna får möjlighet att gräva som gerbiler behöver!

vad drygar ut då?

Om du blandar toa-lätt och alspån så blir det ju mer burmaterial för djuren vilket gör att du inte behöver lika mycket alspån för att djuren skall få bra grävmööjligheter. Toa-lätt är mycket billigare än alspån eller aspflis :)

Okej, men ska nog inte göra det än, ska testa kutterspån först. Men om det inte funkar så kanske vi kan göra det.

mmm kutterspån är ju bättre, det kan du ju ha hårt pressat så kan gerbilerna bygga jättefina gångar som håller :)

Jaa, jag vet men syrran kanske inte tål det.

Jo, det skrev du ju tidigare i tråden :D

Oj, det gjorde jag visst :S

#6 jag reagerar också i träslöjden. nyser o ögonen "sväller". men spån till gerbilerna funkar bra.

Vi har det stora akvariumet nu.
Tycker att storleken är i minsta laget, men det är absolut lagligt. Vad gäller bottensröet skulle jag testa kutterspån. Eller blanda kutterspån med Toa-Lätt.
Hur hårt packat har ni spånet i buren? Jag brukar inte packa det så hårt, får dom lättare att gräva "tunnlar", med hårdare packat spån, i paketen är det väldigt hårt packat!

#20, jag lägger spånbiten så som den är packad direkt i buren, eventuellt bryter jag den i ca 3-4 delar, sen bygger de jättefina gångar av det! De lär sig snabbt hur de skall göra och det ger mer motion när de får "slita lite" :)

Ger man mycket kartonger etc för dem att gnaga sönder brukar det snabbt bli ett djupt lager med "spån" för dem att gräva i.
Själv lägger jag en knapp cm m toalätt när jag rengör buren till mina. Sen får de mängder med kartonger, toarullar etc som de gnager ner till små bitar och gräver runt i sen. Nu har de ett lager som är över 10 cm djupt.

#22, fast jag anser att det innebär att de inte kan få utlopp för sina naturliga grävinstinkter en stor del av tiden då det ändå tar ett tag för dem att gnaga sig ett tjockt lager spån/pappbitar. Själv ger jag gem 20-40cm tjockt lager med spån beroende på vilken bur jag menar. Halva buren är full med spån… Om det skulle bli så att det blir för mycket spån i buren tar jag ut det och lägger det i en påse och så fyller jag på med det då jag byter buren nästa gång.