Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1108 ggr
Candela
0

Hur mycket sand?

Hur tjockt lager sand ska man ha i sandbadet?

Fairytail
0

Jag brukar lägga i så att det finns tillräkligt för att de ska kunna rulla runt i den och så att det inte gör något om de skvätter ut lite…Räcka ut tungan

Theo
1

Då kanske jag kan få sno tråden lite. Angående sand:

Mina killar rullar sig inte längre!Förvånad Vi har bytt till en större sandskål där det ryms mer sand. Jag rensar den flera gånger per dag från deras exkrementer. ;) Och när dom springer fritt i lägenheten har dom en jättestor balja med sand.

Eftersom sand är bra för lilla pälsen "sandar" jag dem, genom att strö lite över dom när dom gör andra saker. Men något eget initiativ till att rulla har jag inte sett. Kanske gör dom detta på natten eller tidiga morgonen?

Sandiga hälsningar.

EmmaG
0

Jag har ju en sån där "IKEA-skål" som står på högkant. Har kanske 4-5cm eller nåt..

#2 Mkt möjligt att dom rullar sig när du inte är i närheten

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Candela
0

Jag har funderat på en grej.. Tror ni man kan ha en vas med en lång smal hals, som man lägger ner under sågspånen? Att ha sandbadet i alltså?

För det borde ju inte skvätta in en väldans massa sågspån då eller hur? Samtidigt som det blir lite spännande, en underjordisk håla liksom Skrattande

emmsaaan
0

#4 den tanken har jag också haft :) men det blir väl lite jobbigt o städa :/ osså kanske lukten stängs in där så blir det fuktigt o äckligt. men om man är noga med o hålla rent så ska det nog gå. bara dom har plats o röra på sig och kan komma ur den. själv så har jag typ som en äppelmosburk. då stänker dom inte ut allt och inget spån kommer in.

tjiggit
0

Jag har en Ikea-burk som sandbad till mina gerbiler, den funkar super och blir lite som en "flaskhals" som du beskrev det, om den står med hålet rakt upp kommer där sällan i något spån :)

[ravvie]
0

Jag har också en ikea-burk (tack vare tips här på ifokus), men där kommer spån i allt som oftast. Mina småttingar sprätter på ganska bra. :)
Det gör iofs inget, för jag silar/byter ofta, och den funkar väldigt bra för ändamålet.

Candela
0

Testade en typ vas, men det funkade inget vidare. De sprätte ut all sand på några minuter bara Förvånad

Nu har vi dock hittat en bra skål med rundade kanter, som vi har ställt uppe på en hylla. Där kan de inte spräta in massor av spån, och inte ut så mycket sand heller  Flört

Asa-N
0

Jag satte ner en 1-liters Höganäs-kruka till Kitty och Micro och den funkar perfekt :o) ska nu försöka hitta något liknande till Chaplin o Bandit som har en f.d. syltburk men där får de ur spånet.

Kitty o Micro älskar sitt Höganäs-krus så mycket att de bodde i den förra veckan *hahahaha*

vekan
0

Jag brukar ha några cm, kanske 5. Det varierar. Råkade slå sönder keramikskålen, så nu har jag en liten nödburk i plast, som får funka så länge, ska till IKEA i helgen. Då får vi se!

Glad