J**la galler hjul!! LÄS! Vicktigt
Till alla er som använder galler hjul till era hamstrar, råtter, mös eller gerbiler. Släng dom, köp sådana som är hela i botten så att era små liv inte kan trampa igenom med sina små tassar. Dom borde förbjudas helt. Hatar dem…
Det va så här. Min älskade lilla Busan är jätte busig, där av namnet. Hon hade börjat att gnaga på sin lilla plast övervåning i sin bur. På ena sidan hade det blivit ett stort hål i övervåningen, fast inte såppas så hon kan klättra igenom det vilket kon försökte med. Sedan detta ständiga ljudet på natten( gnag gnag, krafs, krafs oså vidare), man kan inte sova. Jag fick nog i för, för går morron. Tog ut extra våningen (med fäste för upp hängnings bara hela plast hjul) och ställde in ett galler hjul (som ja hade fått med en gång jag köpte an galler bur). Tängte att 2 till 3 dagar kan hon väl ha det. Hon hade haft ett sådant hjul hos den jag köpte henne av. Det värkade som att hon tyckte om det. Sent igår kväll när ja skulle gå och säga hej då till mina bebbar (skulle till min kille i 1 vecka och mamma skulle sköta om mina djur), upptäkte ja till min största fasa att min älskade lilla busan hade två sår på bakbena mot magen. Två långa revor, det var sår skorpa över det och lite blodit. Kunde inte ringa någon veterinär efter som kl va halv tio på kvällen. Vi satt och fasade här hemma. Undrade va hon kunde ha skadat sig på, eller om hon hade blivit sjuk. Så min kille fick genom telen berätta vad han fickfram på internett (vår dator hade krachat igår), om sjuk dommar och sådant. Jag va förtvåvlade, satt och stor tjöt. Det hade ju inte funnits något där dagen innan. Sedan gick ett ljus upp för mig, det måste vara galler hjulet. När dom springer i det och sedan tappar fotfästet, åker tassaen genon gallret och dom kan skrapa i bena. Det är ända tänkbara sättet, fans även små röda spår på det, och lite päls. Satte till baka plast övervåningen i buren med det hela hjulet istället.
Hon är jätte pigg och fortsetter som hon alltid har gjort. Va vaken med henne i natt, från 02,00 till ca 06,30. Hon drack och åt, sprang och lekte. Tog ut hjulet och hon blev förtvivlad sprang och letade efter det i en timma, sedan skulle hon upp och se om ja hade det. Satt till baka det igen, och studerade henne noga. Ifall jag skulle upptäcka minsta chans att hon fick ont av att springa i det. Nop, hon använde flitigt båda benen. Tog upp henne med jämna mellan rum och kollade så att såren på benen inte gått upp, nop den värkar läka fint.
Ringde vetten nu vid 11,00 tiden, och hon sa att om det inte värkade akut (vilket hon inte tyckte det va), kunde vi avvakta ett par dagar. Se hur det läkte. Hon tyckte det va bra att hon använder båda benen, äter, dricker, rör sig normalt och att pälls och ögon ser ut som vanligt, ser inte matta ut alls. Och hon är inte slö. Men minsta täcken på slö het, matthet i pälls eller ögon. Eller att såren skulle bli infekterade eller att man märker att hon skulle ha ont, skule ja komma upp genast.
Annars bara badda med lite ljummet vatten eller koksalt lösning..
Så tängt tre gånger innan ni sätter in ett stort galler hjul (så kallade typ av mindre marsvins hjul) till era små älsklingar, enda djur ja vet som man kan ha dem till är Degusar..
Marsvin, gerbiler, råttor ska INTE ha hjul alls. Du kan klä ett gallerhjul med kartong tex från Kellogs cornflakes kartong.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
jag vet att dem inte ska ha det, men det finns vissa som har det pga våra idiotiska och okunninga djur affärer, brukar säga att man ska ha det….

jag håler med alla andra. har hört att man inte ska ha hjul till gerbiler ALLS. det skapar steriotyptbeteende (stavningsfel?) - alltså beroende framkallande typ att dom bara springer i hjuler och inte nästan gör något annat..

Jag håller med föregående talare. Det bästa är att inte ha hjul till gerbiler alls, dessutom kan de fastna med svansen i gallret och då kan den gå av. Har du bara en gerbil förresten?

INGET HJUL tycker jag !

Jag har gjort en annan sak av mitt plasthjul.. som jag fick med i köptet av buren. Lägg hjulet ner så att baksidan av hjulet ligger ner i spånet.. sätt sedan lite spån i hjulet, lägg en massa godbitar i spånet, så krafsar dom där och försöker hitta det.. Mkt bättre att hjulet får någon slags användning, tänkte jag :)
Hehe, bra ide! Till min bur medföljde också ett hjul. Men flickorna var smarta nog att inte använda det, inte en enda gång! Så en morgon, när jag vaknade låg det omkullvält, mitt hjul satt fast på ett sätt som är lite konstigt att förklara (jag har en slags duna bur) dom hade gnagt på det på ett visst ställe, så att de inte satt fast längre, då kunde jag plocka bort det. Jag ville inte att dom skulle gnaga mer på plasten.