Skötselråd
Funderar du på att skaffa ett par gerbiler? Enkla skötselråd för en bra start.
**Uppfödare eller Djuraffär?
**
Djuren i djuraffärer kommer ofta från grossister som "massproducerar" djur och inte bryr sig ett dugg om hur avelsdjuren är till temperamentet och fysiken. Vissa djuraffärer köper dock in från privatpersoner. Men du vet ju ändå inte hur gerbilerna har behandlats hos privatpersonen eller hur de avlades.
Av dessa anledningar rekommenderar jag därför, om du har möjlighet att köpa från seriösa uppfödare. De väljer ut avelsdjur med omsorg, och bryr sig i om djurens välmående. De flesta uppfödare registrerar även gerbilerna och du får stam.
**Flockdjur
**
Gerbiler är flockdjur och bör alltid hållas 2 och 2 eller fler. Numera är det även lag på detta. Dock finns vissa undantag, alla gerbiler funkar inte ihop med andra gerbiler. Men detta är ovanligt, och en gerbil som inte trivs ihop med andra gerbiler mår troligen inte bra.
Skillnaden mellan hanar och honor
Många kan tro att gerbilhanar inte går att ha tillsammans, eftersom det ofta är så med andra smådjur. Men så är det inte med gerbiler. 2 eller fler hanar fungerar utmärkt ihop och det går ofta introducera fler hanar senare om man vill det. Dock bör man då veta hur det ska gå till.
Honor går även de utmärkt ihop, men man bör inte ha fler än två stycken tillsammans.
Storleksmässigt är hanar så gott som alltid en aning större än honor. En vuxen hanes vikt ligger på ca 85-100 gram, medans en hona brukar ligga på runt 70-90 gram.
**Skillnaden mellan en honas och hanes temperament
**Man brukar säga att hanar är oftast "slöare" och honor lite mer "piggare". Men detta betyder absolut inte att hanar blir tamare än honor, även fast det kan se ut som det. Det är självklart individuellt, som med allt annat!
**Gerbilköpet
**Köper du gerbiler från djuraffär (som jag nämnt att man helst bör undvika), så se till att gerbilerna har pigga ögon, blank och fin päls och de ska inte bitas.
Köper du från en seriös uppfödare är detta sällan något du behöver tänka på, då seriösa uppfödare aldrig säljer varken psykiskt eller fysiskt sjuka djur.
Har du tålamod och lite tur kan dina gerbiler bli så trygga och tama att de kanske t.o.m. tar en tupplur i din famn.
Att lära känna gerbilerna
Första dagen ska gerbilerna få vara ifred och bekanta sig vid den nya miljön. Nästa dag kan du börja umgås lite försiktigt med dem. Grundreglerna när man ska få sina gerbiler tama är att ta det lugnt och ha tålamod. Ha handen nere i buren mycket, och krafsa lite i spånet för att få deras uppmärksamhet. Ha även lite solrosfrön (gerbilers favorit godis!) i handen ibland. Prata lugnt med dem hela tiden. Gerbilerna kommer då förhoppningsvis komma fram till din hand och nosa lite (kanske inte direkt), kanske de också vågar ta ett solrosfrö och springa iväg för att äta det. Efter ett tag kommer förhoppningsvis även gerbilerna våga sitta i din hand och äta solrosfrön, men ta inte upp dem så fort de sätter sig i handen. Utan först när de verkar känna sig väldigt trygga i din hand kan du försiktigt ta upp dem korta stunder, men inte för läge eller för ofta. När du lyfter upp dem kan du även prova att ge ett solrosfrö. De första gångerna kommer gerbilerna troligen inte våga ta det, men så småningom vågar de nog.
Har du tålamod och lite tur kan dina gerbiler bli så trygga och tama att de kanske t.o.m. tar en tupplur i din famn.
**Att lyfta gerbilerna
**Försök att undvika att lyfta gerbilerna, utan låt dem komma hoppa upp i din hand själva (du kan locka upp dem i handen med hjälp av ett solrosfrö).
Men det är ju kanske inte alltid de vill komma upp självmant. Då finns det ett bra sätt att lyfta dem.
Du kan kupa händerna över gerbilen försiktigt.
Kom bara ihåg att först låta gerbilerna nosa lite på din hand, innan du lyfter dem, då är de beredda på vad som händer.
**Buren
**Gerbiler trivs allra bäst i ett akvarium med ett tjockt lager spån. Då kan de gräva gångar och bohålor under spånet, vilket är viktigt för att de ska må bra. Det är dessutom så mycket roligare att kolla på dem genom glaset när de gräver sina gångar eller sover där nere under spånet. En nackdel med akvarium är ju tyvärr att de kan vara ganska dyra och tunga att bära. Men letar du på tex blocket kan du göra riktiga fynd! Har själv hittat stora och fina begagnade akvarium för så lite som 60 kr. Ett annat tips är att be ett glasmästeri bygga ett. Det blir inte lika billigt som ett begagnat, men billigare än om du köper av en djuraffär.
Och så är det ju att de är så tunga! Men det är inga problem, man behöver ju inte flytta på dem utan kan rengöra dem på plats! Det är bara att skyffla ur all spån, och ibland även dammsuga och skura.
Något annat som fungerar utmärkt som bur åt gerbiler är plast lådan SAMLA från IKEA. Den som är på 130 liter fungerar utmärkt för två gerbiler.
Plastlåda ifrån IKEA
En annan typ av bur som fungerar för gerbiler är dunor (plastburar med lock av galler). Tycker dock själv inte de är speciellt bra. Då gerbilerna knappt kan gräva gångar, de kan gnaga sig ur och köper du inte en begagnad är de rätt dyra. Men visst fungerar de.
Minsta måttet enligt lag för 2 gerbiler är 50x30x20. Vilket enligt mig är på tok för litet, jag tycker man bör ha minst 60x40x30. Men som man säger, ju större desto bättre!
Buren bör städas ungefär en gång i månaden beroende på burens storlek och antal gerbiler i den.
Inredning i buren
Den viktigaste inredningen för gerbiler är mängder med spån! För som jag nämnt tidigare är det viktigt att de kan gräva gångar. För att gångarna ska hålla och inte rasa ihop är ett tips att gräva ner bitar av kartong i spånet, har man hö hjälper det också till att ge stadga.
Men att ha bara spån kan ju bli lite tråkigt. Därför bör man ha lite leksaker i buren också. Uppskattade leksaker är urgröpta kokosnötter, tunnlar av olika slag, stora klättergrenar, krukor (gör även ett hål i botten med hjälp av en hammare), stora stenar (gärna tegelstenar, då slits klorna ner så de inte blir för långa), olika typer av hus och mycket, mycket mer! Gräv gärna ner alla leksaker på botten, det blir så mycket roligare för gerbilerna då!
I buren ska också alltid finnas ett sandbad med så finkornig sand du kan hitta i djuraffären. Burken du har sanden i bör ha höga kanter och lätt att rengöra. På IKEA finns glasburkar som fungerar utmärkt. Sanden ska bytas ca varje var tredje dag.
Eftersom gerbiler är gnagare och deras tänder aldrig slutar växa ska det också finnas gnagmaterial i buren, varje dag. Det kan vara kartonger, tomma toarullar, grenar o.s.v.
Något man ABSOLUT INTE bör inreda gerbilburar med är plastleksaker,vadd,tyg och hjul. Gnager gerbilerna på plasten kan de nämligen få förstoppning eller att det fastnar i halsen och de kvävs. Har själv haft en hamster som dog av förstoppning efter att ha gnagt på plast. Hjul bör man inte ha då det skadar deras rygg och svans (som är en förlängning av ryggraden). De kan även bli beroende av hjulet och inte göra något annat än att springa. Vill man att gerbilerna ska få motion är det mycket bättre att de får springa fritt på t.ex. ett skrivbord, en säng eller ett rymningssäkert rum.
Aktivering utanför buren
Några gånger i veckan, gärna varje dag vill gerbilen komma ut ur buren och få springa fritt och undersöka andra saker, tex på ett skrivbord, en säng eller ett rymningssäkert rum. Se också till så att det inte finns något gerbilerna kan skada sig på, som saxar och sladdar.
Mat och vatten
I djuraffären finns många olika blandningar för smådjur, men mycket få är bra. De innehåller ofta för mycket feta fröer och inte allt gerbilerna behöver. Därför är det så mycket bättre att blanda maten till sina gerbiler själv.
Som bas kan man ha osötad müsli med alla fyra sädesslag, eller de fyra sädesslagen hela. Mina gerbiler verkar dock uppskatta müslin bäst.
**Sedan kan du blanda i annat smått och gott. Som t.ex.
**• Torkad frukt och grönsaker (går att torka själv i ugn på låg värme, eller genom att trä upp på en tråd och låta hänga ett par dagar)
• Undulatblandning/Finkblandning, eller annan blandning för småfåglar. (brukar innehålla bl.a. hirs, kanariefrön, m.m.)
• Smått och gott från hälsohyllan i mataffärer. Så som quinoa, bovete, mungbönor)
**Tips på uppskattad och näringsrikt tilläggsfoder:
**• Blomkål
• Broccoli
• Spenat
• Majs
• Ärtor
• Äpple
• Päron
• Morötter
• Banan
Listan kan göras lång… Du får prova dig fram och se vad just dina gerbiler gillar och inte gillar.
En del gerbiler uppskattar att få mjölmaskar lite då och då. Dock är det inte alla som gör det.
Vattnet serveras i en vattenflaska och byts varje dag.
**Sjukdomar
**Här är en del av de vanligaste sjukdomar och åkommorna på gerbiler.
En gerbil med förkylning kan se ut såhär.
Spånallergi: Gerbilen blir sårig runt nosen, kliar sig mycket och "nyser" ibland. Misstänker du spånallergi byt till papperspellets, t.ex. toa-lätt. Hjälper det inte kan det vara förkylning, eller något annat. Gerbilen är inte allergisk mot själva spånet, utan blir irriterad av dammet. Då kan du byta till ett annat spån.
Förkylning: En människas förkylning kan smitta gerbiler, så håll dig borta från gerbilerna så mycket som möjligt när du är förkyld. En förkyld gerbil är slö, har uppburrad päls och är röd runt nos och ögon (gerbilens snor är rött). Förkylning behandlas med extra mycket C-vitamin, värme och grönt eller rött te. Märks ingen förbättring bör gerbilen tas till veterinär. Då det kan behövas antibiotika, eller det kan ha varit något annat än en förkylning.
Luftvägsinfektion: En förkylning kan lätt leda till luftvägsinfektion. Symptom på luftvägsinfektion är ett klickande ljud då gerbilen andas, uppburrad päls och slöhet. Luftvägsinfektion behandlas med antibiotika.
Tumör: Vanligast är doftkörteltumören som drabbar främst äldre och dominanta hanar, men i vissa fall också honor. Tumörer kan ibland opereras bort. Kontakta veterinär för mer info.
Tappad svans: Gerbiler kan precis som ödlor och ormar tappa sin svans om de fastnar eller blir fångade av rovdjur. Därför ska man aldrig ta en gerbil långt ut på svansen, utan endast i svansroten. En tappad svans brukar inte vara något farligt, men håll koll så såret inte blir infekterat. Svansen kommer inte att växa ut igen!
Svamp: Nossvamp drabbar ibland gerbiler om de är i fuktiga miljöer. Nossvamp och då flesta andra svampar som drabbar gerbiler behandlas med pevaryl eller Fungoral mjällschampo.
Sår: Får en gerbil bör du rengöra såret och se till så det inte blir infekterat. Blir det allvarligt infekterat kan antibiotika behövas.
Brutet ben: Läker av sig själv såvida inte benknotor står ut. Då bör du avliva.
**Resa bort
**En dag går det bra att lämna gerbilerna ensamma, bara de har tillräckligt med mat och vatten. Men är du borta längre än så måste du se till att någon ser efter dem.
----------------------------------------------------------
Artikel & foton av: Astrid Hermansson aka Twister
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Hej! bra artikel för en nybörjare som mig..=) mycket matnyttigt!
Underbar artikel! Du är jätteduktig på att skriva! 

#2 Vill bara poängtera att det är Twister som är duktig & inte jag…så att jag inte får oförtjänad ära ;-)
// Emma, aka Althea
Ok!
Bra skrivet Twister!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

EmmaJ, jag tycker att både du och Twister verkar vara mycket bra på gerbiler :)

En mycket bra och välskriven artikel!

tack för tipsen =)

Åhh. super!! Precis vad jag behöver. Men jag undrar bara en grej: Hur gamla blir gerbiler ungefär??

I snitt 3-4 år =)
Min tjej är lite över 4 år nu & fortfarande pigg
// Emma, aka Althea

#10 Okej, tack för svaret!!

Hm… havregrynsgröt ska jag kanske låta dom smaka? ;)

Gör du de =)
// Emma, aka Althea

Dom gillade det jättemycket, men det var inte så skickligt av mig att råka få ner en massa alspån i skålen *s*

SuperDuper bra artikel! Perfekt för mig som snart ska få mina första gerbiler :D <3

Super bra artikel!! :D
Bra skrivet. 
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Bra skrivet! Tack för informationen Twitter och EmmaG😀😀😀
🌺GERBILER🌺