Naturlig inredning
Jag funderar på att göra mitt akvarium mer naturligt. frågan är då om man kan ha sand på botten. Tänkte ha en liten plats med kutterspån där de kan gräva, resten alspån och sand. Tror ni det skulle funka?
Fin idé!
Personligen skulle jag haft tvärtom eftersom gerbiler älskar över allt annat att gräva gångar. Det är mycket lättare för dem att gräva i kutter.
Jag har ett stort akvarium till tre av mina pojkar. I buren har jag ett mindre akvarium som jag fyllt med sand. Där gillar de att bada men annars är de mest och gräver i resten av buren 😃
Håller med ovanstående. Gerbiler behöver gräva för att må bra, och då är kutterspån det bästa alternativet. Sanden sjunker bara ihop och går inte att gräva tunnlar i. Dessutom blir det svårt för dig att städa och jag kan tänka mig att det ka lukta lite mer än med spån. Det är bättre att ha ett litet sandbad där de kan tvätta pälsen och uträtta sina behov.
Om du vill inreda naturligt så kan du plocka in lite kvistar och grenar utifrån som de kan gnaga på. Var lite försiktig så du inte får in ohyra eller kryp bara.
Du kan också ställa in terrakotta-krukor (dock väldigt viktigt att det inte finns hål i botten som gerbilerna kan fastna i) eller plocka in ett par stenar utifrån. Viktigt också att rengöra och att lägga i botten av buren så att gerbilerna inte kan ta sig in under och klämmas fast.
Brukar också finnas en hel del söta och "natur-inspirerade" leksaker och hus på djuraffärer på nätet, t.ex. Zooplus :)
Ok, tack för svar!🙂
Ett tips är att ta grenar utifrån och antingen koka dem eller ha in dem i ugnen på kanske 200° i någon timme (osäker på tid och temperatur). Jag hade in mina i ugnen och har så vitt jag vet har det inte följt med någon ohyra in :)
LOVEgerbil! Du har gett mig världens bästa idé!😍😍😍😍
🌺GERBILER🌺