Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 852 ggr
Rosisa00
0

Frågor om introducering

Gjorde tidigare ett inlägg om att våran lilla hane Shiva som är 10 månader blivit ensam. Det gick inte att para ihop honom med den äldre honan Kali så vi lät dom bo bredvid varandra med galler emellan eftersom dom var lugna och snälla när det var galler men sedan när man tog bort gallret så attackerade dom när en av dom bara gick ett steg. Shiva är jätte social och super aktiv och ålskar att bygga tunnlar men är också väldigt dominant. Såklart kan han ju inte vara ensam så därför funderar vi på att köpa två små hanar på högst 7 veckor och försöka introducera för Shiva. Jag är själv orolig för att dom inte ska bli vänner och att dom två små gerbilungarna kommer hoppa på varandra också. Så därför tänkte jag fråga här :) 1. Kommer gerbilungarna hoppa på varandra också om dom börjar slåss alla tre? Och kommer dom isåfall behöva vara i tre burar då? 2. Eftersom Shiva verkar ha svårt att lita på folk och är dominant, är det verkligen väldigt lätt som dom flesta säger, att para ihop 3 hanar? 3. Vad händer om dom inte kan bli vänner? Ska vi lämna tillbaka gerbilungarna då eller vad gör man? Du behöver såklart inte svara på allt men om du vet något så får du jätte gärna svara! Om något är felstavat så är det för att jag skriver på min mobil och är väldigt trött men jag hoppas du kan läsa och förstå i alla fall.

Rosisa00
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på Shiva bara för att han är en sån sötis

Rosisa00
0

Putt

Tsunamis
0

Av min erfarenhet kommer ungarna i så fall inte hoppa på varandra, när de är sådär unga. Det är bara om de hunnit bli könsmogna redan. Men försöka gärna med 5 veckors ungar om du kan hitta, då har du längre tid på dig för introducering innan könsmognad.

Unga hanar är lättare att föra ihop med en äldre hane för han kommer inte se dem som ett hot, och de kommer visa sig undergivna honom. Det gjorde inte din hona som sagt (honor är dessutom det dominanta könet). 

Prata med uppfödaren om råd och om du i så fall kan lämna tillbaka ungarna om det inte går. De flesta är förstående för det.

MvH  Tsunamis

Rosisa00
0

#3 vi köpte två små hanar igår som jag tänkte introducera för varandra idag med hjälp av en delad bur. Tror jag förstått vad jag gjorde fel förra gången, vi släppte ut dom i en rasthage som visst var neutral mark så därför anföll dom nog. Nu har Shiva då blivit sjuk så vi får se om han klarar sig och kan få träffa dom nya små ungarna när han är frisk vilket jag hoppas att han blir