Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1325 ggr
Pandamango
0

Resa med gerbil

Hej! Vi ska vara borta i tre veckor och vi har inget annat val än att ta med min gerbil (de har varit två men han är gammal och jag har inte tänkt att fortsätta med gerbiler). I vanliga fall har jag ett stort akvarium till honom, men det är omöjligt att ta med i bilen. Därför letar jag efter nya lösningar till bur. Vi har en mindre bur som får plats i bilen, men det bästa vore om han kan bo i en plastlåda. Vilken storlek är bäst då, och funkar det även för en gnagande och hoppande gerbil? Jag behöver även ett sätt som han kan åka på i bilen, då det bästa vore om han kunde åka i en väldigt liten bur och sen byta till en större när vi väl är där. Kommer det gå och vad ska jag använda? Tack på förhand!

[Frejabullen]
0

Är du helt säker på att inte te.x en granne kan passa?(själv är jag i Bulgarien i 2 veckor medans mina 3 tjejer blir vaktade av grannen) annars så funkar en ”samla” låda från IKEA med några hål i taket utmärkt. Andvänd EJ vattenflaska(gerbilen kan lätt sätta i halsen när det skakar osv.)eller vattenskål(flyger runt), utan ta te.x gurka eller annan grönsak/frukt men mycket vatten i. Andvänd bara plastsaker (även om plastleksaker aldrig ska andvändas annars, eftersom att dom kan gnaga och få i sig plasten) leksaker av hårt material, te.x trä eller keramik, kan lätt åka runt i svängarna och skada gerbilen. Se till att gerbilen har bra med utrymme och att ni stannar, tittar till gerbilen, ger ny mat och girka osv. Hoppas det går bra och att gerbilen trivs♥️

Pandamango
0

#1 Tack för svar! Tror du att det fungerar med plastlåda även fast han är väldigt bra på att gnaga? Och kan han ha en liten samlalåda som resebur?

Novachan
0

Om han är en sådan som kan gnaga i plast för att rymma så är kanske inte plastlåda bästa alternativet, men det beror också på hur plastlådan är konstruerad! En samla har inåtbuktande delar som han kan sätta tänderna i, bäst är så släta väggar som möjligt.

Jag är inte säker på hur bra en sån här fungerar https://www.icahemma.se/forvaringsbox-smartstore-basic-transparent-xl-p-46011-c-1722.aspx men jag gissar på att det är svårt för en gnagare att sätta tänderna någonstans när kanterna är rundade.

Sen finns det andra modeller med släta väggar men som han lite inbuktningar i golvet:

Modul (https://www.öob.se/heminredning/smaforvaring/lador-korgar/forvaringsbox-basic-3106630) som finns på Clas Ohlsson

"Basic" på ÖoB (https://www.öob.se/heminredning/smaforvaring/lador-korgar/forvaringsbox-basic-3106630), - osäker på hur mycket inåtbuktande denna modell är men har fått för mig att de ser ut som Modul fast vit/transparanta

Mina möss bor i bl.a. Modul-burar och jag kan se att 1-2 av mina möss har smakat lite på en sådan golv-del men inte gjort något hål.

En liten modell av en plastlåda fungerar bra som transportbur - bara se till att de har bra ventilation med hål och/eller galler! En del använder gamla godislådor som transportbur.