Annons:
Etikettburar-inredning
Läst 1535 ggr
ThatPie
2018-04-28 15:40

Bästa buren?

Hej!

Vid sommarens slut planerar jag att skaffa mina gerbiler en större bur, då de för tillfället bara har ett akvarium på 105L. Jag har sökt omkring och kollat på alla olika typer av variationer, men vet inte riktigt vilket alternativ skulle bli bäst. 

Alternativ 1: Köper ett akvarium till i liknande storlek (i aluminium då de ska passa varandra) och gör ett "utbuktade" lock så att de kan gå från den ena till den andra. Ena proppfull med spån och den andra med lite lägre nivå spån men med plats för hus, kartong av olika slag, sand och vattenflaska (har en i glas som de alltid gräver ner spetsen på). Det svåra med detta är att hitta ett akvarium som passar i färg och storlek till det andra för ett rimligt pris. De jag hittat har legat på 1200 kr för ett akvarium). Eller köpandet av två nya helglasakvarier på 224L

Alternativ 2: Detolf ifrån ikea. Denna tänks då delas upp på något sätt för att få något liknande till alternativ 1, men med den delen med lägre spån mindre än halva buren. Har dock hört att dessa är ganska tunga och den är även några centimeter för lång för de byråer den skulle stå på.

Alternativ 3: Akvarium på 200L från hornbach eller den storlek jag finner på blocket/andra säljsidor. Precis som med Detolf skulle den antingen försöka avgränsas eller bygga höga hyllor/avsatser i. 

Det som lockar mest med alternativ 1 är just att spånet är lite lättare att kontrollera vart det hamnar och undvika nedgrävningen av precis allt, men även kunna ge dem 25-30 cm grävdjup. Men jag vet inte hur bra gerbilerna skulle ta till den?

Vad tycker ni skulle vara bäst?

Annons:
ThatPie
2018-04-28 15:43
#1

Här är hur dubbel buren skulle se ut, men med annan inredning.

EmiCar
2018-04-28 15:45
#2

När det gäller detolfen så måste kanten hänga över byrån. 

Annars blir det för mycket vikt/tryck på bottenskivan pga allt tillbehör, spån osv!

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Anne.K
2018-04-28 16:04
#3

Alternativ 1 eller alternativ 2 hade jag personligen kört på. :) 

Avgränsningen på alternativ 2 kan man lösa genom att limma fast en plexiskiva som avdelare i det stora akvariet och borra ut ett större hål på toppen av den som gerbilerna kan ta sig igenom utan problem. Sedan ansluta med stegar och liknande till hålet från båda håll för att försäkra sig om att gerbilerna alltid kan ta sig fram och tillbaka.  Istället för plexi kan man göra exakt likadan lösning fast med glasskiva med hjälp av en glasmästare, blir ett dyrare alternativ, men mer hållbart i längden. :) . Men en plexiskiva skulle funka gott och väl.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Belimas
2018-04-29 22:31
#4

Jag har en detolf, den är inte tyngre än vad ett större akvarium är. Jag har delat av den på hälften ungefär med en trävägg så att jag kan fylla på rikligt med spån i ena halvan och ha den andra halvan till lek osv. Buren är inte klar än så jag kan tyvärr inte visa någon bild. Min står i alla fall på en kallaxhylla (största modellen) och sticker ut ungefär 8 cm på varje sida :)

ThatPie
2018-05-13 21:31
#5

Hej! Tack för alla svar, är lite väl sent svar här från mig dock. Men har  fått lite mer tid att funderat på detta (samt fått lite mer konkreta priser på saker och ting) och som det ser ut nu så skulle nog en detolf vara bäst (mestadels pga priset). Dock så är den bara 3 cm längre än va de byråer den kommer stå på är (är två ihopsatta malm byråer som är 80 cm breda) och den marginalen känns inte som att de räcker för att fördela vikten på rätt sätt (någon med en detolf som kan mäta kanterna?). Skulle detta dock kunna lösas genom att lägga 2-3 plankor av någon tjocklek och bredd för att kompensera för detta mellan byrån och detolfen (då bara under glas partierna)? Vad tror ni?

EmiCar
2018-05-13 21:40
#6

#5 Ja, att lägga plankor under borde förmodligen hjälpa! Har för mig att kanterna är ca 2 cm! 🙂

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Annons:
ThatPie
2018-05-13 21:51
#7

#6 Vad bra! Då blir det nog en detolf då :D

Upp till toppen
Annons: