Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: burar-inredning
Läst 1598 ggr
CristopherM
0

Hjälp för akvarium för mina Gerbiler

Hej! Jag undrar om man kan ha ett akvarium som är 70 liter för två gerbiler???

[LOVEgerbil]
0

Ja det funkar och det är lagligt. Men eftersom 70 liter är en liten yta, är det viktigt att låta gerbilerna springa i t.ex. en lekhage en gång om dagen.

Anne.K
1

Bara måttet 70 liter säger ingenting om det är lämpligt. Hur ser måtten ut är det som är väsentligt. Bredd, längd och höjd på akvariet?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

CristopherM
0

Måtten är L:70 B:30 H:36

Som det stog

Anne.K
1

#3 står inte i trådstarten dom måtten som du skrev nu. 

Men ja det funkar dom måtten, men jag skulle rekommendera större. Med en höjd på 36 cm så får man inte plats med tillräckligt med spån, det kommer bli jobbigt att få plats med 20 cm lager spån och sedan vattenflaskor etc över med den höjden. Jag skulle rekommendera att skaffa ett akvarium med en höjd på minst 40 cm för att underlätta.  Och bredden skulle jag också vilja rekommendera att man har minst 40 cm på också. Ju större akvarium du kan erbjuda gerbilerna desto bättre. :)

Anne.K
0

En bra tumregel man kan använda när man ska leta akvarium är att skaffa ett akvarium som kan erbjuda minst 50 liter per gerbil. så ett 100 liters akvarium till 2 gerbiler minst är bra och då också tar man i beräkningen höjd och bredd på minst 40 cm på akvariet för att det ska bli så optimalt som möjligt.

CristopherM
0

Jag menade att det stog vart jag skulle köpa det inte i tråden :)

Belimas
0

Beroende på om akvariet är nytt eller inte så är ett tips annars att köpa ett Detolf vitrinskåp från Ikea och använda som bur, ger rejält med utrymme och kostar inte många hundralappar :)

råttisardeluxe
3

Det är helt klart för litet… Vissa säger att det går bra om man tar ut dem varje dag. Vi tänker logiskt, de kanske är ute i en halvtimme om dagen, om ens det. Resten av tiden, 23,5 timmar om dygnet, ska de vara i en så liten bur där de knappt har plats för att gräva och springa runt.

Är det verkligen snällt?