Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1647 ggr
Klarajjj
2018-05-01 10:36
0

Detolf??

Hej! Jag har funderat lite på att skaffa en detolf till mina gerbiler, men jag undrar några saker. Är detolfen tät? Alltså jag tänker eftersom den inte egentligen är gjord för gerbiler och spån osv så tänker jag att det kanske kan läcka ut sand/spån? Kommer detolfen hålla för spån osv? Jag tänker liksom att det kanske blir för mycket tryck i den så att den kanske i värsta fall kan spricka?? Tacksam för svar!:)

Klarajjj
2018-05-01 10:58
0

Juste en till fråga: Hur bygger man locket? Är det svårt?

Belimas
2018-05-01 17:05
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den är tät :) Det följer med plastskenor som man sätter glasskivorna i och de bör hålla för trycket men det viktiga då är att bänken den står på inte är lika lång som skåpet så att det vilar på träskivorna (som eg. är botten och toppen på skåpet) utan att det vilar direkt på glaset (svårt att förklara). Jag rekommenderar att du bygger två lock i stället för ett enda långt då det blir lättare att lyfta dom då. Du kan söka på detolf cage lid på youtube så får du fram videor på hur man kan bygga lock men jag skulle inte gå efter måtten som står i videorna då de inte verkar stämma helt hundra så det bästa är att du mäter själv när du har skåpet hemma.

Bifogar bild på min bur, den är inte klar är som synes men där ser du vad jag menar med att den behöver vila direkt på glaset så att trycket fördelas jämnt över ytan och som du ser så är den tillräckligt tät för sand :) Plastskenorna är inte riktigt lika långa som glaset så det fattas ungefär 5mm på sidan som är tom men där blir det spån och det kan definitivt inte åka ut genom den eventuella lilla glipan det kan bli.

Klarajjj
2018-05-01 17:16
0

#2 okej tack så jätte mycket för svar!! Vad fint du har inrett i buren!!:D

Klarajjj
2018-05-01 20:08
0

Juste! En till fråga haha! Vet någon vart man kan köpa hönsnät elr liknande som är finmaskigt? För jag tänker när jag ska bygga locket så behöver jag ju något sådant men jag har bara hittat sånna med för stora maskor eller sånna som är typ 30 m och kostar 500 kr och det känns ju lite onödigt?:)

Novachan
2018-05-01 20:20
0

Jula har ett nät för 99 kr med 13 mm maskor. Har små möss hemma som inte lyckas ta sig igenom maskorna så gerbiler borde inte kunna ta sig igenom heller

Klarajjj
2018-05-01 21:24
0

#5 okej tack så mycket!!

Belimas
2018-05-01 22:17
0

#3 Tack så mycket 🙂 och ja Jula har svetsat nät med bra storlek på maskorna, det har jag på mina lock. Granngården har också likadant nät men lite dyrare (om du inte har Jula inom rimligt avstånd).