Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 1062 ggr
ThatPie
2

Tips på förflyttning till lekhage och lite annat

Hej!

Jag har nyligen blivit gerbil ägare för första gången och mina små tjejer har nu bott hos mig i lite mer än en vecka. Dock har jag stött på lite saker som jag undrar över, som jag inte hittat någon direkt info om på mina insamlingar av gerbil information. 

Först och främst undrar jag ifall ni har några bra tips på hur man skulle kunna förflytta dem mellan deras bur och lekhage. Detta då de än inte är tillräckligt handtama för att jag ska kunna flytta över dem på detta sätt och de bor i ett akvarium som är alldeles för tungt för att flytta på med allt spån och annat som det innehåller (för att kunna ställa det på golvet och bygga en bro till dem). Har inget badkar utan använder mig för tillfället (tills jag fixat en med högre sidor) en rasthage min syster använt till sina marsvin. Jag har fått över dem en gång, genom att snabbt försöka få ner dem båda i transportburen och sedan förflytta dem på det sättet, men efter det har jag behövt gå tillbaka till grunderna vid handtämningen då de blev lätt skrämda av detta och inte litade på mig lika mycket. De hade dock inga problem så fort de kommit till hagen eller förflyttningen tillbaka.

Utöver att jag har behövt backa lite i träningen (inte speciellt mycket men lite) så har jag upptäckt hur den ena av dem är mycket mer intresserad av handen och godiset än vad den andra är. Detta relaterar till att den första oftast ätit upp allt det godis jag lagt fram innan den andre vant sig vid handen i buren och kommer fram för att själv undersöka. Vilket även gör att hon då inte får samma tid vid handen eller samma belöning. Finns det något jag ska tänka på eller ska jag bara fortsätta som jag gör och försöka fokusera mer på den andra när den första är mer tam? Eller är det något annat jag kan testa? Vet att vissa gerbiler tar olika lång tid att tämja och blir olika tama, men vill ge dem så lika förutsättningar och tillfällen jag kan! Om någon även har några idéer på saker man kan göra för att bonda med gerbilerna skulle det vara väldigt roligt att för höra. Har läst något inlägg om det på sajten redan, men skulle vara roligt att höra om någon annan har några bra tips!

Det är väll mina "stora" frågor, sedan har jag några lite mindre som jag bara undrar lite över.

De båda är väldigt ljusa, dove och REW, och har ett något V format parti på bakdelen (som går runt hela vägen till magen) som är något mörkare och pälsen ser inte ut att vara lika kort/fin som på resten av kroppen. Är detta någon typ av "bebis päls" som växer bort, eller är det något de flesta gerbiler har? Har tyvärr inga bra bilder för att visa, då de är lite för tidigt än för att få några bra bilder.

Eftersom att de båda nu är lite över 7 veckor så växer de ju fortfarande, men jag har under de senaste dagarna märkt att den ena av dem är aningen större och inte alls lika smal som den andra. Vet att de kan variera i vikt och storlek även inom de båda könen, men tänkte bara fråga ifall det är något jag ska hålla koll på eller tänka på i framtiden? De är båda lika livliga och har inga andra skillnader (utöver personlighets vis).

Tack till den som kommit såhär långt på min väldigt långa inlägg och hoppas på något bra svar! :)

-Aida-
0

Har du en liten transsportbur som får plats att lägga i buren så kan du använda en sån, de kan gå in själva i den. Eller en te kartong/mjölk kartong/annan kartong som funkar på samma sätt.

ThatPie
0

Tack för svaret! Försökte med transportburen, men tror den är lite stor, så ska testa med någon typ av kartong nu i helgen.

[LOVEgerbil]
0

Grattis till dina nya gerbiler!❤️

#0 När mina gerbiler inte var handtama lät jag de hoppa upp på en leksak, och lyfte leksaken in i lekhagen. Det kändes bäst då eftersom de blev rädda när jag tog upp de. Tänk på att det kan ta lång tid att få de tama, ha tålamod. Det tog nästan ett halvår att få mina gerbiler handtama. 😉