Passande gerbil hjul?
Man ska inte ha hjul
Tår och naglar kan fastna och göra så att ett smådjur skadar sig. 17 cm är för litet för en mus så det är absolut för litet för en gerbil. Har inte så bra koll på alla dvärghamstrar som finns men misstänker att alla bör ha minst 20 cm… annars kanske hjulen skulle kunna funka till någon dvärghamsterart.
Tack så mycket för svar! Då ska jag införskaffa ett 23cm hjul istället och se om man kan hitta annan användning för de två hjulen! 😊🧡
#3 Men man ska inte ha djur för gerbiler
OM du skaffar hjul så skaffa större än 23 cm - tycker det är i minsta laget till möss och gerbiler är större än möss, speciellt gerbil-hanar.
#5 Nej inga hjul för gerbiler oavsett storlek.
#6 Hjul är ju knappast något de behöver, men om man nödvändigtvis tänker skaffa det ändå så ville jag informera om storleken (därför jag skrev OM). JAG vet dock inte om eller vart det finns info som säger att gerbiler inte bör ha hjul så får du gärna länka mig sådan info - vill lära mig mer om gerbiler. (jag borde ha förtydligat detta).
När man informerar om man kan använda något till ett djur är det bra att skriva varför också, blir mer motiverande och kan ge större verkan till att folk lyssnar till råd 😉
Det finns också springdiscar som används istället för hjul till smådjur. Påstås vara skonsammare för deras ryggar. Om de inte bör användas av gerbiler heller läser jag gärna info om det också
#7 Ett av dem anledningarna att man inte ska hjul till gerbiler är att svansen kan gå av. En bra artikel https://gerbiler.ifokus.se/articles/4d716f0cb9cb46221d07e7ad-hur-bra-ar-springhjulet-egentligen. varför informerar du när du inte vet? 🙂
#8 Jag fick för mig att hjul är okej för gerbiler men att vissa inte vill att de ska hjul mer för att man tycker att smådjur inte ska ha hjul (om du förstår vad jag menar, svårt att förklara, alltså inte av anledning att det skulle skada djuret utan andra anledningar). Sen kom jag på att man kanske säger att det är okej utomlands (har sett en del videos med gerbiler som har hjul - både med stora och små hjul) men att Sverige kanske vet anledningarna till att varför man inte bör ha hjul till gerbiler.
Jag nämnde också storlek och jämfört med djur för att få TS att förstå att små hjul är olämpliga - även om djurart får springa i hjul
Jag har faktiskt läst den artikeln för ett tag sedan 😮Artikeln specificerar inte storlek av hjul men i en engelsk översättning av texten i #41 så nämns litet hjul. Det är ju liknande argument för varför man inte ska ha för små hjul till djurarter som kan ha tillgång till hjul som hamster och möss. Så jag undrar om inte artikeln i sig är lite snedvinklad och att om hjulet är i rätt storlek för gerbilerna så är det okej att hjul - skadar sig ej, men inget som de behöver. Så den artikeln övertygar mig tyvärr inte helt - den har ju också några år på nacken, och kan som sagt handla om för små hjul och inte nödvändigtvis hjul i sig.
Blev lite OT här men relaterar till ämnet men TS har ju fått svar på sin ursprungsfråga så vidare diskussion i ämnet kanske är okej (?)
Om du eller någon annan känner till någon annan källa som säger att man inte ska ha hjul, oavsett storlek, till gerbiler får den gärna länka dem här!
Hamstrar kan ju ha hjul för dem är har ingen svans. Det fanns en jätte bra sida som hette Zoonen som hade en artikel om hjul
Har bara läst att gerbiler ska inte ha hjul, dom gräver otroligt mycket och ska därför sysselsättas på de viset istället för hjul. Dom ska gräva efter mat etc som man strör ut i buren.
Youtube videos om gerbiler förespråkar också en bur utan hjul.
Man kan ha hjul till sina gerbiler. Det bästa alternativet då är ett hjul av trä som gerbilerna inte skadas av när de gnager. Använd absolut inte hjul med galler som klorna och svansen kan fastna i.
Dock skadas gerbilernas ryggar när de springer i hjul. Det bästa är att de får springa runt i en hage istället och att man låter de gräva i sin bur.
Tycker inte det är så nödvändigt med hjul hos gerbilerna🙂
#0 Grattis för första inlägget!😛
Här står det bland annat att hjul är olämpligt till gerbiler
http://www.hamsterforeningen.se/v%C3%A5ra-arter/gerbil/bur-och-inredning-18575466
Även en uppfödare av gerbiler nämner det på sin hemsida
http://www.tornados-marsvin.se/102141053
#13 Varför skriver du att man ska ha det? Ge en källa på att man ska ha det
#16 LOVEgerbil säger att man KAN inte SKA - det är skillnad
#15 Jag ska kolla på källorna du länka Belimas!
#16 Jag skrev att man KAN ha hjul, det är dock inte så bra. Det är inte olagligt att ha hjul hos gerbilerna, men det är bättre att låta de utforska i en lekhage istället…
#18 Men skriv inte att man kan om det inte är bra
#19 vissa tycker inte man ska ha det, andra tycker att det är okej. Det finns ingen lag på att man inte ska ha det. Jag skriver bara det som är sant, och vad jag tycker.
Nu har jag kollat på länkarna men tycker inte heller de är helt övertygande. Hamsterförening är ju den bästa källan men där står det att man BÖR inte ha hjul, inte att man inte ska. De kan ha gjort den formuleringen för så som jag sagt tidigare. Hjul är inget de behöver eller måste ha, och att hjul är okej OM det är tillräckligt stort, inte annars - och så är det med alla smådjur som kan använda springhjul. Andra källan är skriven av en privatperson, visserligen en uppfödare vilket styrker, men en person kan ju också bara en åsikt och uttrycka den istället för varför det inte är bra/bör användas…
Hade varit mer övertygande om de hade skrivit mer om vad som kan hända om man ger gerbiler hjul och om de får skadorna oavsett dess storlek.
Förr fanns ju inte lika bra tillgång till de större springhjulen, så en del fakta om hjul kan vara utdaterad. MEN om det finns källor som talar för att hjul oavsett dess storlek (och ej metall med maskor självfallet) inte är bra för gerbiler för att det kan ge skador så bör man ju såklart följa det.
Om man är osäker på om hjul är okej eller inte, skippa hjulet tills du vet säkert! - generell regel för alla smådjur
Sen finns det folk som kommer ge hjul även om de inte vet säkert, eller tror sig veta, men försök ge så stort hjul som möjligt!
Personligen anser jag att en uppfödare som har haft gerbiler i åtskilliga år och som även har utsetts till årets uppfödare ett flertal gånger och även är utbildad domare på gerbiler är skäl nog för att kunna lita på att den vet vad den pratar om.
Även denna artikel är skriven av en uppfödare (fd visserligen) och nämner även där att hjul inte ska användas.
http://docs.wixstatic.com/ugd/08c65e_a65a395a74d19f4b5ed3ca66a21fd960.pdf
#22 Jo jag såg det senare när jag läste vidare efter jag hade skrivit i min kommentar. Absolut att uppfödare är trovärdiga, men vissa kan gå efter utdaterad fakta eller i värsta fall strunta i saker - t.ex. uppfödare som tycker det är okej att vissa smådjur bor själva bara för att man vill ha en men djuren ska egentligen aldrig bo ensamma - har hört sådan kommentar från en domare för smådjur… Så man måste alltid vara källkritisk.
Ännu en källa som inte nämner storlek på hjulet…
#23 Ska man ha hjul till gerbiler måste två marsvin få plats i det :O
Nej för källan skriver att man aldrig ska använda hjul till gerbiler så varför skulle storlek nämnas då ?
#25 Jag menar att det som skrivs kan vara utdaterad fakta som syftar på hjul som egentligen är alldeles för små för gerbiler. Men jag kan också ha fel. Jag kanske är jobbigt petig, men när saker inte står så blir det öppet för tolkningar och det kan bli fel, eller saker som tros vara fel är numera okej eller tvärtom.
Någon som vet om gerbilers svansar är känsligare än t.ex. hos mös och råttor? För det skulle vara ett bra argument för att inte använda hjul.
Japp svansarna kan gå av
Tänkte haka på i hjuldiskussionen här.
Anledningen till att man inte BÖR ha hjul till gerbiler (jag säger bör eftersom det finns ingen svensk lag om att man inte får ha) är för att det går inte ge gerbilerna såpass stora hjul så att de kan springa med rak rygg och rak svans, och ger man dom ett såpass stort hjul så kommer det vara för stort och tungt för dom att springa i. Dom kommer helt enkelt inte av att få den i rullning.
Man vill att djuren ska undvika att springa i ett hjul som tvingar gerbilerna i en onaturlig hållning som djuren får i ett hjul. Rygg och svans kröks till en U form och detta belastar ryggen på fel sätt vilken i lång sikt kan ge ryggproblem och skador. (detta anser jag gäller alla gnagare som erbjuds hjul och inte enbart gerbiler). Svansen måste man komma ihåg är en förlängning av djurets ryggrad.
En annan orsak till att man inte bör ha hjul är att gerbilerna kan skapa ett stressbeteende kring hjulet, eller beroende. Gerbilen kan maniskt springa i hjulet vilket inte är bra heller då det distraherar gerbilen från att utföra mer naturligt beteende.
Vill man att ens gerbil ska ha motion så ser man till att ge gerbilen en berikande miljö i buren, med minst 20 cm tjockt lager av strö i buren för gerbilen att kunna gräva i och bygga tunnlar i. Man ska försöka ge sina djur en så naturlig berikning som möjligt. Och utöver burmiljön så är det bra att ta ut gerbilerna ur buren dagligen och låta dom få springa på golvet i ett gerbilsäkert rum/ hage inomhus.
Att använda sig av hjul är fullkomligt onödigt och skit rent ut sagt enligt mig. Om man skaffar djur så får man banne mig engagera sig i djuren och ge dom bättre stimulans och uppmuntra deras naturliga beteenden. Klarar man inte av det så anser jag att man nog inte ska skaffa sig djur. För det är ingen rättighet att ha djur. Djuren har inte valt att bli hållna i burar så då får vi ägare se till att dom får så bra liv och berikning som möjligt. 🙂❤️
Mvh, fd. gerbiluppfödare.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#29 Mycket bra skrivet och bra info!
Jag tycker att man i sammanhanget får använda ordet SKA istället för BÖR eftersom det är en hälsorisk, tycker inte att lagen ska inverka på det sättet när det varken står i lagen att man måste ha hjul eller inte får ha hjul till gerbiler - eller annan djurart där det ej lämpar sig. Så länge man inte skriver att det är olagligt så borde det väl inte vara några problem om man formulerar sig så? - tänker på hur det står i hamsterforeningen.se
Att man inte kan ge gerbiler tillräckligt stort hjul för att undvika skador samtidigt som gerbilerna faktiskt ska kunna använda det är ett bra argument! KANSKE man kan ge tillräckligt stort hjul till små gerbil-honor men igen, kanske blir hjulet för stort för dem att springa i… Och ja, jag håller med om att man bör, eller snarare skyldig till att, ge sitt/sina husdjur som bor i bur så bra berikning som bara går.
#30 tack nu kanske du fattar varför man inte ska ha hjul? =)
#29 Mycket bra skrivet! 🙂
#31 Har aldrig påstått att man SKA ha hjul till gerbiler. Jag har trott att man kunde ha hjul till gerbil om man kan fixa ett tillräckligt stort. Men nu vet jag att det inte går och varför. Men jag förstår att det kan ha tolkats som att jag försökte förespråka springhjul. Är bra att denna diskussion gjordes så att folk som söker om denna info kan hitta den!
Ojoj! Visste inte att det skulle bli mer diskussion, men det blev det ändå och nu är man sen till sin egen tråd haha! 😃 Det är ju bra att höra att man trots allt inte ska ha hjul, för i slutändan struntade jag i att skaffa ett. Kan tacka så mycket för hjälp och råd! Jag kommer berika mina framtida gerbilers miljö med lite olika projekt så som leksaker och hus byggda eller täljda från björk och andra bladträd! Kanske gör ett inlägg för att visa vad jag gjort i framtiden!