Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 385 ggr
Speedy
0

Para sina gerbiler.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej, asså jag har länge funderat på att para mina gerbiler, en agouti och en cream.. men det är bara det att jag undrar om bebisarna kan vara med mamman (om de är honor) och om det är hanar, med pappan och hans bror? Går det? Eller kommer mamman att stöta bort och börja bråka med ungarna? Kommer brorsan att tillåta ungar?

tacksam för svar!

tjiggit
0

Menar du att du vill behålla alla ungarna? Det funkar jättebra att sätta hanarna med pappan och en hona med mamma, men honor bör inte gå fler än två då de ofta börjar bråka när de är runt halvåret gamla och då slutar de i blodvite!

Läs gärna på mer om avel och gerbilers utveckling osv innan du avlar, det finns mycket att tänka på innan man sätter ihop ett avelspar.

Speedy
0

jo jag har läst en massa om avel, så man kan inte ha honorna med mamman?:( guu vad tråkigt isåfall.

tjiggit
0

#2, jo, EN unge kan du låta bo med mamman men om du får fler än en hona får du antingen sälja de (om du får flera honor) eller om du bara får en hona sälja till någon som redan har en vuxen gerbilhona som kompis till henne eller behålla de också men då får du fler burar.

Tänk också på att du kommer få två kullar då hanen parar sig direkt efter att honan fött ungarna. En hona kan behöva hjälp av en kompis eller hanen med kullen om det är hennes första kull.

Speedy
0

Jo det visste jag redan :) Vi får väl hoppas att det blir många hannar när jag väl parar dom, har ju som sagt ingen hona än.. :D