Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1444 ggr
[sahare]
2017-11-27 23:42
0

Våningsbur, problem?

Hej! Jag har två gerbilhonor i en bur på ca 150x40 cm. Jag planerar att bygga ut buren med ytterliggare en våning, vill försöka efterlikna deras naturliga habitat så mycket som möjligt, grävyta nere och mer öppet på övervåningen. Nu till min fråga. Skulle det funka att ha en bur med två våningar till ett par honor? Läste häromdagen att dvärghamstrar inte bör ha bur med våningar då detta kan bidra till stärkta revir, de tar varsin våning. Eftersom hongerbiler är ganska revirhävdande till naturen funderar jag på om våningar kan skapa revir pch problem mellan dem? Tror ni det skulle funka eller bör jag strunta i utbyggnaden? Tack på förhand!

Anne.K
2017-11-30 16:12
0

Jag tror inte att våningarna kommer påverka deras revirbeteende.  Tror bara gerbilerna kommer bli lyckliga med en större bur. :) Däremot så får du räkna med att de eventuellt kommer tycka att buren blir roligare än att umgås med dig ;) , bara så du är beredd på det. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[sahare]
2017-12-01 01:54
0

Tack för svar :) Då ska här byggas! Bara de bli glada så blir jag lycklig. De är omplaceringar som kom till mig för ett tag sedan. De hade aldrig blivit hanterade innan trots att de är kring året, så de har inte så mycket för mig än. Förhoppningsvis trivs de ännu bättre efter byggnationen :) Tack!

råttisardeluxe
2018-01-17 18:37
0

Intressant! Lägg gärna in en bild på resultatet! :)

Rosisa00
2018-01-23 11:58
0

Mina gerbiler hade alltid bott i en bur med två våningar när de bodde tillsammans och båda var honor.

[sahare]
2018-01-31 03:30
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för svaren! Har haft gerbilerna i buren i över en månad nu. De första veckorna brottades de och var på varandra mer än vanligt, som tur är har det gått över nu. Tycker att jag märker en stor skillnad nu med en större bur. Gerbilerna är aktivare och hittar på ännu mer tokigheter och bus än tidigare :) Här ser ni hur buren ser ut, den är nästan helt byggd av saker från IKEA. Nästa projekt är att förändra inredningen, vill försöka skapa något som är mer likt deras naturliga miljö. Undervåning: 39x157 cm Övervåning: 32x155 cm

Anne.K
2018-01-31 08:26
0

#5 Underbar bur dom har fått :) .

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Novachan
2018-01-31 15:57
0

#5 Hur öppnar du detolfburen som är underst? Lyfter du bort burarna över?

[sahare]
2018-01-31 17:56
0

#6 Tack! #7 Precis, lyfter bort dem. De översta skåpen sitter inte fast i varandra utan står bara tätt ihop, kan lyfta bort dem en och en så det blir inte så tungt.

[LOVEgerbil]
2018-02-08 20:56
1

Vilken härlig och fin bostad de har! 😃Gillar den verkligen!!!!