Spån - Cancerframkallande för människor också?
Hej! :)
Jag kan inte bestämma mig om jag ska sluta använda spån till Piff eller inte, jag vill ju att hon ska få gräva osv. men jag vill ju inte att hon ska få i sig en massa cancerframkallande ämnen. Svårt val…
Och så kom jag på en fråga om terpentin, är det cancerframkallande för människor också?
Men om inte gerbilen har reagerat på spånet så finns det väl ingen som helst anledning att byta!!!
Det är nog farligare att andas in luften utomhus….
Jösses man kan få cancer av vatten, man kan få det av i stort sett allt!! Men det kan man ju inte gå o tänka på hela tiden.

Att det skulle vara cancerframkallande för människor tvivlar jag på. Då borde det ju vara lika cancerframkallande att snickra, eller vara ute i naturen. Eller om man har ett hus eller möbler av trä….
Ang om du ska byta ut spånet, så bestämmer du själv. Jag har valt att ha spån, trots att det kan vara cancerframkallande. Eftersom jag tycker det är viktigare att de får leva ett bra, men kanske kortare liv, där de har möjlighet till att gräva. Än att de lever ett långt liv där de inte får uträtta sina behov.
Jag håller med Twister. Det är väl bättre att de får leva ut ordentligt och njuta av livet, även om det skulle bli lite kortare? Deras liv är ju redan så korta (i jämförelse med människoliv), så spelar det så stor roll?
Hur var det nu, var inte chips cancer-framkallande också? Men jag fortsätter ändå med glädje att äta det, för det ger mer livskvalitét 
Chips och vitt bröd ger tydligen cancer. Men man får ju fråga sig själv vilka undersökningar som har gjorts. "Forskare har kommit fram till - - -" hör och läser man ju så ofta. Vilka forskare då? Göra en undersökning eller ett experiment kan ju vem som helst göra egentligen.
Stekt mat får man också cancer av läste jag för lite sedan.
Sedan ska vi inte glömma att vad forskarna för 10 år sedan sa var ofarligt, är idag rent livsfarligt
så det verkar ändra sig lite beroende på vilken forskare som undersöker.
Det är idag lättare att räkna upp vad man INTE får cancer av än vad man får cancer av. Min mamma dog i cancer när jag var 13 år men jag kan ju för den skull inte gå omkring och oroa mig för att jag ska få cancer, det skulle ju begränsa ens liv oerhört.
Men då behåller jag spånet. :D Jag har haft spån hela tiden hittills och inte har hon reagerat på det. Men min veterinär sade åt mig att bränna upp spånet för att hon hade sett så många sjukdomar som uppkommit av spån, det var mer därför jag funderade på att ta bort det.

mina gerbilkillar är verkligen små grävmaskiner, de totalälskar att gräva och det är gånger precis överallt i spånet som de har gort. Riktigt djupt med spån är A och O för dem. Skulle tro att de skulle bli deprimerade om de inte fick ha sitt spån…. Så om det inte finns något annat som är lika bra att gräva i för dem men som det inte finns någon som helst risk att de får cancer av, så behåller jag spånet till dem eftersom att de inte reagerat på det och älskar det. 
Hellre lycklig än ett långt utdraget tråkigt liv faktiskt. Håller med om det. Du kan ju möjligtvis fråga veterinären om h*n vet något annat som är lika bra att gräva i men inte är cancerframkallande.
Har hört denna diskussionen i samband med möss o råttor också. Jag vet inte om det stämmer eller inte att det är cancerframkallande. Visst har jag haft många möss som fått tumörer men har haft ännu fler som inte fått det. Har hittills inte haft nån gerbil med cancer (vad jag vet) eller nån råtta.
Som sagt: man kan väl få cancer av allt. Det som är livsfarligt ena dan är helt ok nästa o tvärtom. Det är inte lätt att veta vilken undersökning man ska lita på!

Jag har haft kaniner sedan jag var liten, och har alltid haft spån till dem, ingen av dem har fått cancer vad jag märkt eller vet. Nu är de visserligen lite större djur men ändå.
har även haft några dvärg hamstrar, och inga av dem heller fick cancer när jag hade dem i spån…
håller med #8, man kan inte veta riktigt vad man ska lita på ändåså.

Angående grävmöjligheter behöver ju inte spån vara enda alternativet.
Jag lägger ett tunnt lager toa-lätt på botten när jag gör rent mina gerbilers bur. Sen får de enorma mängder toarullar och kartonger som de gnager ner till "spån" . Detta är lika grävbart och roligt som vanligt spån, så mina gerbiler är iaf lyckliga utan att utsättas för (enligt mig) onödiga risker.
och vad tror du pappret i t.ex. toarullarna innehåller??? :o) de är limmade t.ex. lim gör man inte på vatten….
Hur som helst så menar jag att folk har haft gerbiler i spån i årtionden och gerbilerna har blivit både 4 och 4,5 år, inte fått cancer eller något annat heller för den delen.
Man ska inte överdriva riskerna och jag tror att risken att gerbilen får cancer av kutterspånet är mikroskopisk.
Som jag skrev längre upp, det är farligt att gå över gatan t.ex. men inte slutar vi gå över gatan för det :O)
Gerbilerna har så kort liv ändå, låt dem få leva det intensivt och ha kul och gräva i massor av kutterspån :O)

Eller låt dem först ha kul och gnaga sönder en massa kartonger och sen gräva runt i "spånet" de själva skapat ;)
Vi har haft gerbiler i familjen sen slutet av 80-talet (hjälp är det så länge!) och det är faktiskt så att de som stått på kutterspån har haft sämre hälsa och dött yngre. Det räcker för att jag ska välja bort spånet, även om det nu inte har varit tumörer på alla.

Terpentinet bildas ju först när djuren kissar på spånet. Den farliga gasen terpentin frigörs… Och det är farligt både för människa & djur.
Men jag tycker det verkar som att gerbiler inte är så cancerbenägna som tex råttor?
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Jag tror inte spån är cancerframkallande, heereejiiises..