Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 967 ggr
Pandi00
0

Vad behöver jag veta??

Jag funderar på att skaffa gerbiler och när jag är nybörjare på ett djur så vill jag lära mig allt som finns att veta. Buren kommer vara 110x45x45cm. Vet att de gnager mycket och gräver.

Hur många bör man börja med? Och vilket kön? Vanliga sjukdomar? Bra hus som de kan ha som det inte finns spikar i (eftersom de är bra gnagare)? Bra bottenströ som är lätta för dem att bygga gångar i (blandar gärna flera)? Bra foder? Eller procent (fett, protein osv) på vad de bör äta så kan jag blanda själv. Hjul, bra (såfall, vilken storlek?) eller dåligt, varför? Och gärna annan information som ni tycker är viktigt.

Kan redan nu berätta att jag INTE köper från djuraffär, ska leta upp en uppfödare. Bor i nordvästra Skåne om någon uppfödare där ramlar över detta inlägget.

Tack på förhand :)

IsabellsHamsterhem
0

Har inga gerbiler att sälja men vill rekommendera dig att kolla längre bort än Skåne :) Är väldigt svårt att få tag på nämligen :)
Skicka ett PM till mig eller sms (du köpte Hera av mig) så kan jag ge dig några namn på uppfödare :D Men alla bor längre upp :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Pandi00
1

Hittat en uppfödare, kommer köpa ett par, kön vet jag inte än. Dessa flyttar hit till sommaren. Men hjälp mig gärna med mina andra frågor :)

Tsunamis
0

Kolla fliken med artiklar eller kanske lexikonet? :) https://gerbiler.ifokus.se/lexicon

De flesta hus är spikade och limmade så du får nog försöka fråga i en djuraffär efter detaljer där kanske. 

Strö är grovt spån okej att ge men lättströ från granngården blanda med lite kartonger och hö brukar annars vara mest populärt att ge dem.