Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 967 ggr
Pandi00
0

Vad behöver jag veta??

Jag funderar på att skaffa gerbiler och när jag är nybörjare på ett djur så vill jag lära mig allt som finns att veta. Buren kommer vara 110x45x45cm. Vet att de gnager mycket och gräver.

Hur många bör man börja med? Och vilket kön? Vanliga sjukdomar? Bra hus som de kan ha som det inte finns spikar i (eftersom de är bra gnagare)? Bra bottenströ som är lätta för dem att bygga gångar i (blandar gärna flera)? Bra foder? Eller procent (fett, protein osv) på vad de bör äta så kan jag blanda själv. Hjul, bra (såfall, vilken storlek?) eller dåligt, varför? Och gärna annan information som ni tycker är viktigt.

Kan redan nu berätta att jag INTE köper från djuraffär, ska leta upp en uppfödare. Bor i nordvästra Skåne om någon uppfödare där ramlar över detta inlägget.

Tack på förhand :)

IsabellsHamsterhem
0

Har inga gerbiler att sälja men vill rekommendera dig att kolla längre bort än Skåne :) Är väldigt svårt att få tag på nämligen :)
Skicka ett PM till mig eller sms (du köpte Hera av mig) så kan jag ge dig några namn på uppfödare :D Men alla bor längre upp :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Pandi00
1

Hittat en uppfödare, kommer köpa ett par, kön vet jag inte än. Dessa flyttar hit till sommaren. Men hjälp mig gärna med mina andra frågor :)

Tsunamis
0

Kolla fliken med artiklar eller kanske lexikonet? :) https://gerbiler.ifokus.se/lexicon

De flesta hus är spikade och limmade så du får nog försöka fråga i en djuraffär efter detaljer där kanske. 

Strö är grovt spån okej att ge men lättströ från granngården blanda med lite kartonger och hö brukar annars vara mest populärt att ge dem.

Inget hjul tycker jag det är inte nödvändigt. Bättre att fokusera på ett stort akvarie eller 130/145L förvaringslåda (Ikeas Samla eller Biltemas 145L) samt 20-30cm strö som brukar bli 45cm strö efter en månad av att man kastat i mer kartonger och hö. Vill du ändå försöka ha ett hjul satsa på ett i trä som minst är 20cm men helst 28cm diameter.

Märken på mat är jag dåligt insatt i dagsläget. Ungar som växer ska ha 15% protein och ca 7% fett och vuxna kan få 12-13% protein och runt 6-7% fett.

MvH  Tsunamis

Pandi00
0

#3 Tack så mycket för hjälpen. De ska få bo i ett 100x45x45 stort akvarie så de kan få mycket att gräva i :)

råttisardeluxe
0

Börja spara kartong, toarullar, ägglådor (inte med plast kvar) osv, redan nu. Man kan aldrig få för mycket xD De gnager som galningar…
Jag skulle rekommendera att skaffa hanar. Jag har själv ingen erfarenhet men vad jag läst så ska killar vara t ex lättare att introducera till nya och generellt lugnare. Men det beror på individen. Jag har några riktigt spralliga killar och några kolungna killar.
Om du har andra frågor/annat innan eller efter du skaffat dina nya familjemedlemmar kan du DM:a mej på instagram @wonderfulgerbils