Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmatlådan
Läst 25352 ggr
EmmaG
6

Blanda eget torrfoder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att hitta bra torrfoder till gerbilerna kan ibland vara svårt. Många köper fröblandningar i djuraffären men tyvärr är dessa oftast alldeles för feta och onyttiga. Ett tips på vad du kan göra är att blanda maten själv! Då vet du vad din gerbiler får i sig och du kan lätt minska eller öka någon ingrediens utifrån deras behov olika tidpunkter i livet.

**Basen
**Det viktigaste är att du har i alla fyra sädesslagen, vete, havre, korn och råg. Antingen köper du dessa var för sig eller så köper du en sockerfri müsli. Detta var alltså basen, vad kan du mer blanda i?

**Frukter och grönsaker
**Äpplen, morötter och päron är lätt att torka själv.
Sätt på ugnen på 75 grader, hyvla frukten tunt med en osthyvel och lägg på en plåt. Sätt in i ugnen och låt torka i några timmar. Titta till dom emellanåt och vänd på flingorna.

**Risenta
**Jag har nyligen upptäckt märket Risenta som finns i dom flesta välsorterade mataffärer. Dom har en del skoj du kan blanda ner i torrfodret. Såsom linser, boveteflingor, solroskärnor, pumpakärnor, sesamfrön etc.

**Färskfodret
**Gerbiler ska såklart även ha färskfoder.
Pasta, ris, potatis, kött, fågel, fisk, grönsaker och frukt. All denna mat är lika viktig. Utlämnar du någonting finns det risk för att gerbilerna får vitaminbrist, detta sänker immunförsvaret och dom får lättare sjukdomar.

**Vad ska jag absolut inte ge?
**Människogodis
Sura äpplen
Citrusfrukter
Mycket söt, salt, stark eller fet mat
Okända eller otvättade växter plockade utomhus
Växter plockade nära en väg
Möglig eller gammal mat
Mat som du själv inte skulle vilja äta

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Lullan1
2

Jättebra skriven artikel!

myran26
0

Aa den är jättebra Glad

EmmaG
0

Tack så mkt =)

// Emma, aka Althea

Tina-A
0

Superbra jobbat med artikeln

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Katter3
0

Man kanske får ta och blanda lite egen gerbilmat. ;)

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

EmmaG
2

Tog ett foto på mitt torrfoder idag. Såhär ser den ut --> 
Och det här innehåller den;
Frebacos müslilätt, solroskärnor, pumpakärnor, bovete, lite röda linser, puffat ris % lite hundtorrfoder

// Emma, aka Althea

[bimbim]
0

hur gör du med linserna? ger du dem kokta eller går det bra med hårda okokta också?

EmmaG
0

#7 Jag ger dom okokta, men blandar bara i lite grann, det är tydligen onyttigt med för mkt i längden, precis som okokta bönor.
Men lite går bra…
Hur mkt jag har i kan jag inte säga eftersom jag går på känsla när jag blandar varje gång

// Emma, aka Althea

frisse
0

kan man ge sina gerbiler råg fras ??

EmmaG
0

Menar du sånna där havrepuffar?

// Emma, aka Althea

Embla_
0

Problemet med att blanda med musli för mig är att musli ofta innehåller vääldigt mkt majsflingor (elleer vad det nu heter?) . Mina gerbiler ratar dessa flingor på direkten, dom uppskattas i stort sett aldrig…

Nåt tips?

(fin artikel !)

[bimbim]
0

#11 Jag har samma problem, inte hittat någon musli utan dem så jag började blanda i mina fiberhavregryn istället, de uppskattas mer =)

Fairytail
0

Mycket fin och trevlig artikel!

Chtina
0

havrefras får mina gerbiler ibland. och det uppskattas =) men kan dom äta det?

EmmaG
0

#14 jag vet inte hur mkt socker det är i havrefras iofs, men som godis ibland går det bra om inte annat, Mina älskar det med =)

// Emma, aka Althea

Chtina
0

visst kan dom äta inlagda majskorn.? var det de du hade på bilden??:) asså den som är med i artikeln?

Asa-N
0

#16 du menar väl konserverade majskorn?? eller??? Jag brukar i alla fall köra med konserverade.

Chtina
0

joo juste konserverade majskorn xD

ps.  ok :)

EmmaG
0

Jo, jag kör på majs i plåtburk ^^

// Emma, aka Althea

Candela
0

Kan man ge gerbiler hamsterblandning, om man kompletterar med lite annat smått o gott? Har nämligen så hiiimla mycket hamstermat..

EmmaG
0

#20 Visst går de bra =) Men sån mat är oftast väldigt fet & onyttig, så personligen skulle jag blanda ut det 50/50 med en socckerfri müsli

// Emma, aka Althea

Frida
0

Blev lite intresserad av det som stod i artikeln Skötselråd om att ge gerbilerna quinoa. Har själv tänkt pröva att äta det men kan man ge det okokt till de små liven?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Frida
0

Ingen som vet?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Twister
0

Det finns en speciell grynblandning som inehåller alla sädesslag-men utan majsflingor som du kan blanda i om gerbilerna inte gillar majsflingorna. ;)

Wiizy
0

Jätte bra! :D

EmmaG
0

#22 Har du fått svar på din missade fråga om quinoa?? Men iaf då.. Ja, det kan man ge okokt i blandningen .Men jag tycker det verkar så att det är få som äter de

// Emma, aka Althea

Speedy
0

Fin artikel ;O

tjiggit
0

Jag ger mina gerbiler kokt quinoa, de äter det iallafall. Jättebra om man vill ge gerbilerna proteinrik mat!

baby-lovedoll
0

Jag gör just nu så att jag kör på 50/50 hamsterblandning och resten lite vad jag hittar hemma. Idag t.ex. blev det lite kokt ris och torkade morotsflingor. ska gå över till att helt göra allt mat själv

Guggeflickan
0

Kan man ha katt-torrfoder istället för hundtorrfoder i ?

"Efter regn kommer solsken"

http://mittsvenskaridtravare.zoomin.se/

isafisa
0

#30   jag har lite kattmat i ibland, nog äter dom det iallafall.  Är ju lite olika om dom gillar det eller inte bara.

[Tassy]
0

ja kattmat fungerar bra.

frisse
0

#10 ja jag menar havrepuffar kan man ge dom de

nu har jag inte varigt inne här på gättelänge så jag glömde bort min fråga hehe men jag blir tacksam för svar

[Tassy]
0

#33 ja havrefras och rågfras brukar vara poppis :)

EmmaG
0

Ang. kattmat.
Innehåller inte de för mkt taurin för de små?
Det är anledningen till att man hellre ska ge hund än kattmat till råttor (om man ska ha de öht)

// Emma, aka Althea

XmangoX
0

Alltså jag fick så mycket idér av artikeln !   Den vaa jättebraa !

XmangoX
0

vad har du gjort med den konserverade majsen ??

Ps: Jag skrev allting från den här artikeln occh den andra som du sa att jag skulle titta på som handlade om russin , hampafrön, solroskärnor m.m   ^_^

annaforsgren
0

skulle det här kunna vara ett alternativ?:)
http://www.oxbowhay.com/link.sp?page=HealthyHandfuls

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

[Tassy]
0

#38 nej tyvärr, det innehåller salt vilket inte är bra för gerbiler. Det bästa är att blanda maten själv, då vet man exakt vad som är i, och det är billigast oftast :)

annaforsgren
0

#39 okej:) undrade bara, eftersom de gör världens bästa kaninpellets.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

LittleMinus
0

antar att det går bra att ge havregryn till gerbiler eller är det farligt? sen undrar jag vad förslag kött man kan ge? Är det bra att ge kött till en gerbil som aldrig ätit det innan? Han är typ 2,5 år. Vill testa att ge en del nya saker men är lite orolig för om han ska få ont i magen. Han är underviktigt. Vägde 67 gram senaste gången jag vägde honom.

tacksam för svar.

tack för en bra artikel.

Solaika
0

Havregryn går utmärkt.

Det du behöver ge din gerbil om han är underviktig är proteiner. Det bästa sättet att ge det är äggpulver eller vanligt ägg om han tycker om det. Ärtor och bönor är bra oxå. Antingen i plättform eller färska. Färsk mat ska man inte ge för ofta dock, då kan de bli dåliga i magen.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

Hoppas det går bra att jag lånar den här till min hemsida? :)
Skriver självklart att jag lånat den av dig, EmmaG. =)

filuraren
0

Jag snor mat åt mina ur pappas müsli! man fick lära sig en del om annat nyttigt också!

EmmaG
0

#43 De går bra =)

// Emma, aka Althea

[Katteeen]
0

#45: Man tackar :)

Glader
0

ger man äggen kokta elr okokta ?

Solaika
0

#47 Kokt ägg kan man ge. Ingen av mina som gillar det dock.

Does it become a walk?

/Ida

Glader
0

oki, det går ju testa :)

Solaika
0

Absolut, ingen gerbil är den andra lik. Dina kanske älskar det :)

Does it become a walk?

/Ida

Loveofmylife
0

kan dom äta jordnötter naturela??

[Tassy]
0

#51 absolut, mina får både med och utan skal.

[Tassy]
0

putt

chokladfudge
0

Kan men ge dem en torkad aprikos som godis någon gång emellanåt?

Solaika
0

#54 Det har jag gjort o de har inte dött än. Men inte så ofta inte.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

torkade aprikoser är väldigt söta, och är väl en stenfrukt? jag tror inte det är direkt farligt, men ska nog inte ges för ofta.

Solaika
0

Visst är det en stenfrukt.. men det kom jag på långt efter att jag gett det till mina flera gånger.. O alla lever o mår bra.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#57 själva frukten är ju inte giftig för det, utan en syra som finns jag vet inte om det är runt kärnan eller nära skalet, det ska jag ha osagt, minns inte.

Solaika
0

Frågan är ju hur det är med torkad frukt.. om syran fortfarande är kvar då..

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#59 bra fråga, jag ska försöka ta reda på det.

LisaF
0

Kan man ge dem cornflakes eller andra flingor :) ?
Och kött man ger dem, vad ska det vara för något? Rå köttfärs?

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Pose-idon
0

#61 Bara det är sockarfritt så går det bra. Kött vet jag inte

//Elin

memmis
0

jätte bra artikel :D

Djur1995
0

Bra då vet jag Glad

//Cissi

Lovizaa
0

Hur ofta ska man ge färskmat? :)

Solaika
0

2-3 gånger i veckan är bra :)

Does it become a walk?

/Ida

Lovizaa
0

#66 Okej, ska dom ha kött lika ofta? :)

Just ja, äter dom hö?

Solaika
0

Kött behöver man inte ge dem. Äggprodukter är bättre :)

Nej, de flesta äter inte av höet. De gnager i småbitar o boar med det. Men de har absolut inget behov av det.

Does it become a walk?

/Ida

Lovizaa
0

Ok! Proteiner menade jag, är så trött så jag tänker inte så noga på vad jag skriver, tyvärr. :)

Solaika
0

Man kan ge dem mjölmaskar som proteinkälla nån gång då o då om man vill. Dock gillar inte alla gerbisar mjölmask och andra småkryp ;) Men äggpulver är jättebra att ge. Kokt ägg kan oxå funka, men samma där, alla gillar det inte. Annars är ärtor och bönor bra proteinkällor.

Does it become a walk?

/Ida

Lovizaa
0

Är äggpulver sådant man brukar ge till undulater? :)

Solaika
0

Ja precis. Mycket bra och uppskattat av gerbilerna :)

Does it become a walk?

/Ida

Lovizaa
0

Okej, ja det har man ju gott om här hemma. ^^

Kan vi människor äta det? Det luktar ju så himmla gott! :P

Solaika
0

Haha, kan kan vi säkert. Vet inte om det smakar så gott ;P

Does it become a walk?

/Ida

Lovizaa
0

Okej, hehe. :P

sissie
1

Jag köper parakitblandning utan solros som jag blandar med Pretty Pets. Sen får de ju också grönsaker och frukter. Både färska och torkade. Pellets för råttor ett par stycken och en nypa kraftfoder för fåglar (äggpulver). Synpunkter?Obestämd

Majsflingor äter mina med förtjusning. En och annan hirshkolv passerar deras burar också. Fast de är inte superförtjusta i dem. Inte gnagarstänger heller. De gnager bara lite då ibland på dem. En stång räcker minst två veckor.

De blev överförtjusta när de fick maskrosblad och kvickrötter.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Solaika
0

Jag vet inte vad det är i parakitblandningen. Jag stoppar gärna i lite osötad müsli, gärna Risentas lösvikt. Och så lite ärt och bönplättar är mycket uppskattat :)

Does it become a walk?

/Ida

sissie
0

Ska försöka få tag på exakt innehållsförteckning på parakitblandningen. Vet att den innehåller safflor bl a.

Lite osötat müsli ska jag börja blanda i från och med i dag. Det är många som tycker det är bra mat till dem. Ärtplattor blandar jag redan i lite gran utav.

Jag tror jag faktiskt har basmüsli hemma. Ska kolla om den innehåller socker bara.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Thiah]
0

Får jag fråga om detta med färska blad och växter utifrån. Jag har haft möss och lärt mig om växter man kan ge mössen. Men kan jag ge samma växter till gerbilerna?

southdakota
0

#79 Är tyvärr ganska osäker på vilka sorters vilda växter och blad de kan äta, men brukar plocka lite maskrosblad under sommaren och det uppskattas. Glad

[Thiah]
0

#80 man borde ju tro att dom kan äta samma som tammössen. Typ maskrosblad och grodblad osv.

[Tassy]
0

Jo de ska väl tåla samma saker möss och gerbiler. SKillnaden är väl att gerbilerna har känsligare mage, vilket innbär att man får tänka på mängden man ger bara. För mycket mat som de ej är vana att äta utav kan resultera i lös mage.

[Thiah]
0

#82 fast mössen blir ju lösa i magen av för mkt grönt så man borde kanske alltid tänka på hur mkt man ger? Men gerbiler är kanske extra extra känsliga om du förstår.

[Tassy]
0

#83 Jag är inte så insatt i hur känsliga möss är, jag vet bara att gerbiler är känsligare än andra gnagare rent generellt. Det är inte bara just för mycket grönt de kan bli dåliga utav, utan även om man byter basfodret tvärt eller liknande.

Men jovisst ska man alltid tänka på hur mycket man ger, även en tålig mage kan ju bli dålig :)

fannyissa
0

Är detta bra som foder?

Osötad müsli, havregryn, torkad frukt, färska gurkbitar, russin, undulatfrön och risenta-blandningar som t.ex linser? :)

Och några gånger i veckan kokt torsk (kan dom äta det?) och andra färskvaror Skrattande

JessicaN
0

Kan man ge gerbilerna en vindruva som godis? Det är kärnfria. Ska man ta bort skalet eller så..?

enbartmalin
0

Putt

Hälsningar Malin

cecilia34
0

Ja. de kan äta vindruvor . Tror inte du beöver skala dem, de äter det inte om de inte vill ha det.

Tror de kan äta kokt torsk naturell

AeonSorella
0

Kan tyvärr inte tänka mig att vinsyra(som finns i vindruvor) är särskilt bra för gerbiler…

enbartmalin
0

Vindruvur går bra att ges, dock precis som massa annat i rimlig mängd.

Hälsningar Malin

Andris
0

kan man ge tomater ? ;o

ks.gerbil
0

91# pytte lite ibland men det ska inte vara någon vana då det kan vara dåligt för gerbilens känliga mage :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Solaika
2

#91 Nej, tomater är inte att rekommendera då det är stark och syrligt. Inget för gerbilers mage.

Does it become a walk?

/Ida

ks.gerbil
0

93# det går bra om man ger liiiite ibland eller?

ks.gerbil
0

93# det går bra om man ger liiiite ibland eller?

Solaika
2

#94 Nej, det tycker jag inte. Finns ingen anledning att ge dem tveksamma saker när det finns så mycket som är bra för dem.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

Säger som ovan, låt bli tomaterna.

Ilya
0

Kan det inte skrivas en ny artikel med en lista på saker man kan ge som torrfoder? Typ som denna? Tycker denna artikel är rätt innehållsfattig..

ks.gerbil
0

#98 ja det kanske skulle kunna gå att fixa, vi får se men vi tar emot din  önskemål :)

panini
0

Ja det hade varit kul! :)

[Raquel.asplund]
0

jag undrar vad det kostar att blanda allt själv istället för att köpa från butiken som ex gerbil nature eller annat. Blir det billigare?

ulrikame
0

då borde man väl kunna köpa grynblandning som bas för det är alla de fyra i den…

det finns att köpa på samma hylla som havregry

mvh ulrikame

kitte94
0

jag har två gerbiltjejer+en guldhamster och en dvärghamster. jag ger alla samma foder(gerbilfoder) och det ända gerilerna ratar är örterna. och dv-hamstern ratar allt utom örterna^^ hon e så liten. 

dock äter inte gerbilerna något färskfoder förutom sallad som jag odlat själv. morötter,äpple,gurka,ost. nej! inte en tugga. russin äter de ibland. 

något förslag på något som era är tokiga i?? vill ju vinna deras förtroende.

tar med en bild på tjejerna(dom ser likadana ut)

ks.gerbil
0

103# du får mer svar om du gör en egen tråd till detta, men ett snabb svar är att först och främst borde gerbilerna och hamstern få olika mat då dem har olika näringsbehov. saker du kan prova som färskmat är: - gurka sallad zucchini ärtor bönor majs blomkål spenat broccoli örter morot alfa-alfa vattenkrasse  sojabönor

(kopierade in detta från min hemsida så vet inte varför det blir såhär)

Jaguar_
0

Kan de äta jordgubbar? Såg en gerbil på en bild som gjorde det men vill helst veta. Nybliven Gerbilägare här till två sm honor 😉

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[dvärgkaniner]1
0

#105 De kan äta jordgubbar, tänk bara att inte ge för mycket.

Gerbil2
0

Kan man ge dem färsk paprika? Isåfall, med eller utan skal?

Gerbil2
0

Kan man ge dem färsk paprika? Isåfall, med eller utan skal?

[dvärgkaniner]1
0

Om jag minns rätt kan man ge det, den röda paprikan är nyttigast för dem 🙂
Vet dock inte utan skal eller med? Det får väl någon annan svara på.

Fruktzallad
0

Råa röda linser kan väl inte vara bra att ge? Bättre då att koka gröna linser och ge dem. I värsta fall skulle man kunna torka dem i ugnen. Vita bönor och kikärtor borde ju vara okej att ge också om de tycker om det?

LadyTardis
0

När vi hade gerbiler förra gången så gillade dom knäckebröd :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.