Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 576 ggr
Plymarnas
0

Ensam gerbilhane hur introducera kompis?

Jag har en gerbilhane som idag blev av med sin kompis. (Sjuk, fick avlivas)
Även om det inte är aktuellt ännu undrar jag hur vi ska göra med honom. Han är 1,5 år och frågan är om han kan leva fullgott ensam eller om han behöver en kompis och hur gör vi i så fall för att introducera dem?

Anne.K
0

En ny kompis , hane, på ca 6 veckors ålder rekommenderar jag. Men sedan beror det ju lite på hur du ser på din framtid med gerbiler? Skaffar man en unge till honom så kommer du ju sitta i samma sits igen. Alternativt kan du ju skaffa 2 små pojkbebisar istället för en, så har bebisarna varandra sedan den dagen den äldre gått bort. Men ensam tycker jag inte din hane ska vara. Han kan mycket väl leva 1,5 -2  år till och det är lång tid i ensamhet för ett flockdjur. 

Hur man introducerar gerbiler finns det en artikel om i Artikellistan. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Plymarnas
0

Jag tänker att det får bli 2st små isf. Men jag kommer behöva fixa en större bur (den de hade var redan liten) och är det då bäst att låta den äldre bo in sig först eller tvärtom eller kanske tom sätta in alla på en gång (med galler mellan)? Ska bokmärka artikeln!

Anne.K
0

Bättre att buren hålls ny för alla så att inte den äldre ser det som sitt egna revir. :)

Plymarnas
0

Djuraffären rekommenderade inte att sätta ihop gerbilerna så nu blev jag lite osäker. Kan han må bra ensam eller har djuraffären fel? Finns det uppfödare i Småland som det är bättre att vända sig till?

Anne.K
0

Djuraffärer är oftast okunniga i området. Vänd dig istället till en seriös uppfödare så att du även får tag på ungar i rätt ålder och rätt kön. Tro mig djuraffärer brukar vara dåliga på att se kön och ha koll på ålder på djuren. Så mycket kan gå fel om man skaffar djur från djuraffär.