Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 969 ggr
Lowi
2

Gerbilerna tuggar på varandra

Hej,

Jag har två gerbilhanar som är ungefär 2,5 år gamla, en brun och en svart. De har fungerat bra ihop tills för några veckor sedan. Den bruna gerbilen har alltid varit mer hårdhänt än den svarta och har bitits mer. För några veckor sedan upptäckte jag att den svarta gerbilen hade ett sår i sitt ena öra. Till en början verkade det inte vara så  allvarligt så jag lät dem var, men observerade så att såret inte skulle bli värre. Tyvärr har såret aldrig läkt på grund ut av att den bruna gerbilen "putsar" såret vilket gör att sårskorpan alltid rycks bort.  Förra torsdagen blev såret så stort så att jag bestämde att sära på dem för att se om såret då skulle läka. Idag (tisdag) såg såret ut att vara läkt på den svarta gerbilen så jag släppte ihop dem igen. De hälsade snällt på varandra, men inom loppet av en minut hade den bruna gerbilen bitit den svarta i örat så det började blöda igen. Jag separerade dem direkt igen då jag inte vill att den svarta gerbilen ska fara illa.

Vad ska jag göra åt situationen? Gerbiler ska ju inte leva själva så det känns fel att hålla dem åtskilda för lång tid, samtidigt som jag inte vill att de ska skada varandra. De är friska och pigga i övrigt så det skulle vara synd att låta dem somna in.

Hälsningar Louise

Anne.K
0

Hur hade du dom då du hade de åtskillda ? Man ska egentligen aldrig sära på ett gerbilpar om man vill att de ska bo ihop. För de glömmer av varandra (pga. dofter som förändras etc.) Om du vill försöka få ihop dom igen så får du köra på delad bur metoden. Det finns artiklar om detta i Artikellistan.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Lowi
1

Buren de har är avskild från början av ett plank med ett hål i så de kan gå igenom från sida till sida. Jag stängde för hålet så det blev en gerbil på vardera sida. Jag städade inte buren efter detta så att dofter från båda gerbilderna finns kvar i buren.