Nybörjarhjälp
Hej Hej!
Om några veckor ska jag skaffa Gerbiler,kan någon skriva en checklista? Och tycker ni att denna bur är bra? http://www.zooplus.se/shop/produkter_efter_djur/okenrattor/192594/279179 jag tänker ersätta gallret med dessa:hhttp://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/bryggor_trappor/279217 ganska många för att de ska kunna gå där :)
Är det något annat jag borde tänka på? Borde jag ha honor eller hanar?
Hej! Jag fick hem mina första gerbiler, två honor, för tre veckor sedan så jag är själv nybörjare. Eftersom ingen annan svarat tänkte jag dela med mig av lite info jag hittade innan jag köpte gerbilerna. Jag har läst att gerbiler inte ska ha bur med galler dels för att de kan fastna med bakbenen men också börja gnaga på gallret och på så sätt förstöra sina tänder/mun. Jag tycker själv att akvarium är ett bra alternativ att ha gerbiler i, finns ofta ute diverse annonser på blocket om du vill spara pengar och köpa begagnat då akvarium är ganska dyra i nypris. Jag tror inte jag har nog med erfarenhet för att skriva en checklista, men kan berätta vad jag har i min bur. - Massa bottenmaterial att gräva i. - Ett sandbad som bör bytas ca varannan dag. Gerbilerna behöver sand för att putsa sin päls och många använder det även som en toalett. -Vattenflaska. -Tunnel. -2 trähus. -Gnagpinnar och gnagleksaker, kartong, för gerbilerna tänder växer väldigt fort och de behöver gnaga för att slita ner dem till rätt längd. -Strimlat papper de kan boa med, hjälper även till att hålla ihop deras gångar då jag använder lättströ. -Sten, som gerbilerna kan slipa ner sina klor på. Tror inte detta är ett måste. -Mat, gerbiler ska ha fri tillgång till sitt basfoder. Jag kastar ut min mat i buren, men man kan lika gärna ha en matskål. Tror det var allt, tänkte även berätta vad de inte ska ha. Gerbiler ska inte ha: -Mineralsten -Hamstervadd (bomaterial) Det jag vet om kön är att man som nybörjare inte bör ha fler än två honor i samma grupp/bur då honor är väldigt re