Ensam hona?
Vi har haft sorg här hemma då en av våra fina tjejer somnade in imorse. Jag har lite praktiska frågor kring tjejen vi har kvar. Hon är alldeles snart två år. Är det något speciellt jag behöver göra i buren efter kompisens död? Städas, bytas, etc? Hur gör vi nu? Är det lämpligt att försöka hitta en ny kompis? Och varifrån hittar jag då en som bara är 5-7 veckor (läste att de helst inte ska vara äldre vid ihopsättning)? Och med tanke på åldersskillnaden kommer ju den nya så småningom bli ensam…? Eller kan hon komma att trivas ensam, hon är ju ändå två? Och är det en mindre bur eller den stora hon bor i som är bäst? Extra kärlek och aktiviteter från oss bara. Tacksam för alla svar då detta är våra första gerbiler.
Vår lilla Charlie verkar deprimerad och ledsen nu när hon är ensam. Hon äter och dricker men sover mest… 🙁
Mina 2 gerbiler lever separerade och verkar må hur bra dom helst! De bråkade nästan in till döden så vi fick gripa in när ena inte vågade gå ber till den andra gerbilen(alltså inte kunde äta eller dricka)Men nu när de är ensamma så måste man vara med de drygt 2-3 timmar per dag för att de inte ska känna sig ensamma.De är lärda att vara vaken på dagen så att jag inte behöver gå upp mitt i natten för att hålla de sällskap.De bor i mitt rum så de hör nästan alltid min röst.Så om jag skulle vara du så skulle jag göra som jag och hålla på med den mycket istället för att köpa en ny(den nya skulle ksk hamna i bråk och dö)Jag har frågat veterinär om det var okej att ha gerbilen ensam och det var det!(Skriv era åsikter,jag har iaf mina gerbiler ensamma)
Aha ok tack! Charlie har alltid varit social och litat på mig, men nu är hon jätteskygg och kommer knappt fram… jag försöker ändå vara med henne så mycket som möjligt så kanske hon mjuknar. Verkar som om hon saknar sin kompis och sörjer. Har även skickat en fråga till uppfödare i Stockholmstrakten, men vi har som sagt inte bestämt hur vi ska göra. Vi har buren nere i kök/vardagsrum där hela familjen rör sig hela dagarna (när vi är hemma).
Låter bra! :) lycka till!
Tack :)