OT - Korrebeibsar på väg? :)
Nu har min Arabella blivit supertjock och sitter och vaktar sitt bo och äter mat hela dagarna. :) Vet inte exakt när ungarna kommer men hon ser väldigt redo ut så de kommer nog när som helst nu. ^^

Grattis! :D
Super fin hon är! :)
Oh vad spännande. :)

Vad kul och spännande, det gick ju fort för dem ;) Läste i din blogg att dem väsnades ganska högt när dem skulle ha lite hmm :D, ja du vet. Så nu slipper du det, kanske :) Skall bli kul att få se bilder på dessa när dem kommer till världen. Så söt hon är med sin mage :0)

Vad kul! Sa du inte att de var svårt att få ungar efter dem eller är det något jag blandat ihop? Hur länge är de dräktiga och hur många ungar brukar det vanligtvis komma?
åh gud vad kul! Hade också för mig att du sagt de skulle vara svåra.. Men det är gick ju perfekt ;) GRATTIS :D
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#4 Jo, de anses som svåravlade. Så jag har väldans tur. :) De är dräktiga i ungefär en månad (har jag för mig att jag läste) och får 6-12 ungar.
#6: oj vad många :). Ska du spara nån eller sälja alla? Hur många är tingade? Hur mycket kostar de? Säljs de i par eller en och en?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Åh, vad kul! Hur stora är mamma och pappa korre? som en "svensk" röd ekorre? Håller tummarna för att allt går toppenbra!
#7 Jag ska absolut inte sälja alla, ungarna kommer ju bli keldjuren här hemma så jag vill behålla en eller två själv. :)
Sen är bara en till tingad med 100% säkerhet, resten är bara intresseanmälningar och inget som är bestämt. Priset blir 1500-2000 kr styck, det kan jag inte avgöra själv eftersom jag har lovat min kompis att vi ska mötas halvvägs och ha samma pris på våra ungar för att inte "slåss" om köpare.
Troligen kommer alla att säljas två och två, möjligtvis att hanarna kan vara ensamma men det kan jag inte säga säkert ännu.
#8 Mamma korre väger 850 gram, pappan väger 635. Svårt att säga hur stora de är i jämfört med svenska ekorrar då jag aldrig har hållit i en, men de här är mer runda än våra vilda. Svenska ekorrar är ju ganska så smala och avlånga med buskig svans och 13-linjerade är kompakta med korta ben och ganska platt svans. Storleken är ungefär som en råtthona (fast rund, så att säga).

Grattis, vad kul! :) Dom är så fina, så ungarna blir säkert jättefina dom med! :D

Grattis, vad kul! :) Dom är så fina, så ungarna blir säkert jättefina dom med! :D

Men gud så roligt Emma!! Du måste självklart hålla oss uppdaterade sen!
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Grattis och vad roligt :)
Vad roligt!
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

vad roligt ! :D du får lägga in bilder på ungarna när dom kommer ! :) gud vad roligt !!!!!!!!!!!!!! haha dom dära korrarna var ju jätte gulliga / fina!! :)

Vad roligt!! Hoppas på många korrebäbisar ^^
Hade hon ni köpt av hållt dem i par? Hur länge i så fall?
#17 De har bott tillsammans nästan hela livet, ungefär 1 år.

Ska bli spännande at höra hur det går för korrarna!
Vill se många bilder..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Nu har jag gjort klart min första artikel om 13-linjerade jordekorrar som husdjur! :) Klicka här!

Läste din artikel och tycker att den var väldigt bra för en annan att förstå som inte har dessa små söta jordekorrar :) Hoppas på bilder när bebbarna kommer till världen ;)

Vad söt hon var! Värsta bollen ;) Lycka till med dom små korrarna ^^
Bella väger nu 1140 gram. Den 8/9 vägde jag henne senast och då landade vågen på 850 gram. Hon har alltså gått upp 290 gram på 6 dagar!!!
Jag är otålig och förväntansfull, tycker gott att hon kan ta och föda nu… ;P

Vard är det för sorts korre? :o
#25 Det är en 13-linjerad jordekorre.
Vad spännande!!

Det är häftigt med annorlunda husdjur tkr jag :)
Har det kommit några bebbar ännu??? Är ju nyfiken så jag håller på att spricka *S*

Du måste verkligen skriva här när dom kommit ! :)
Nej, de har inte kommit ännu… :( Bella har gått upp 10 gram sen igår och försvarar nu sitt bo ordentligt. Men hon har iaf blivit 100 gånger tuffare än när jag fick henne, hon springer runt och mopsar upp sig och kommer fram så fort det händer något. :)

Dom kommer närsomhelst eller?
Nej fy vad jag skämms… hon väger inte alls sådär mycket. XD Det är fel på min våg och jag har ingen uppskattningsförmåga för 5 öre (särskilt som jag inte lyfter henne längre).
Men men, jag har ingen aning om när ungarna kommer men snart kan jag tycka… hon är supertjock och har blivit ganska förändrad personlighetsmässigt.

Emma hur lång tid tar det för dem från den dagen dem blivit gravid till dem ploppar ut? om man kan säga så, haha :D
#34 Ungefär 1 månad har jag hört, så det är max 2-3 veckor kvar. Hoppas dock att det inte dröjer fullt så länge.
Hihihi
Hon ser färdig ut tycker jag, på hamstrar ser man först sista dagarna att det är snart klart. Hoppas att det går väl och att du fr några o välja på.
/Maria
hoppas de komemr snart då :) Små knottar :) gud vad gulligt!
Jag skulle aldrig våga ha ett sådant här ovanligt djur. om man gör något fel. Men du är sjukt lyckligt lottad. Dom är sjukt vackra.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Har det kommit några ungar ännu?
#38 Nej, inte ännu. :( Om en vecka hoppas jag på. Var lite tidigt ute.
#37 De är väldigt lättskötta, inte svårare än en hamster. ;) Fröblandning + hundmat, en plastlåda med grävmöjligheter, en vattenskål och lite inredning är allt som behövs.

Ååååå, vad kul! =D GRATTIS!
När ungarna har kommigt vill vi ha bilder, bilder, massor av bilder!=D

Hur länge kan de leva?

Har bebbarna kommit än? :P
Jag vet faktiskt inte hur länge de kan leva. Runt 5-6 år är det jag har hört, men det finns ju så lite dokumenterat om dem så det är svårt att säga.
Ungarna har inte kommit ännu, men inom en vecka bör de ploppa ut. :)

Spännande! Vet du hur många ungar de brukar få?
6-12 st.

det var en del! Finns det en marknad för 13-linjerade ekorrar i sverige?
#46 Ja oh ja! De är fina och intressanta husdjur som dessutom är ovanliga och väldigt lätta att hålla, nog finns det en marknad alltid. :) Det är som att ha en hamster men bara "coolare" och det tilltalar folk.
Nu i helgen snackade jag med en kvinna som tränar djur inför filminspelningar, och hon ska troligen köpa en eller två (vi har inte riktigt fått ordning på hållningen) unge/ungar. Det är också mycket möjligt att min skola vill ha två stycken, men det är bara spekulationer så det vågar jag inte uttala mig om ännu.

#47, vad bra! Risken med ovanliga djur är ju att det är få som vill ha dem. Hoppas nu bara att Arabella behagar föda fram dem snart så man får se några fina bilder :)

Har dom "ploppat" ut än? :P *nyfiken*
Ja, nu vill vi veta. Har de ploppat ut ungar än?

*nyfiken*
*Spännande* ;'P

*Svettas av spänning* xD

*trumvirvel*

*ett stort Ohh… från publiken* ^.^'

ooooooooh

dudumdudumdudumdudumdumdudum… (Låten från Hajen!)

haha, ja, så kan det gå när ingen svarar ;) man fortsätter o skriver så blir det bara mer o mer.
Svar nej… jag börjar bli orolig! De skulle ha kommit den här veckan!! :S Försöker hitta mer fakta om det och se om det är något jag har missat. Magen ser ut som en liten bulle och det sticker ut på sidan, på ryggen… överallt helt enkelt.
Bara inget går fel… det är nästan pinsamt att säga men jag vet faktiskt inte hur det ser ut med dödlighet bland ungar och mamman vid födslar, bara att det kan hända.

Man får verkligen inte hoppas att ngt har gått fel, utan att det drar ut på tiden för henne ;)
Håller tummarna att det går bra!!

Önskar dig och Arabella mååååååånga lyckokramar ;)

*håller tummarna för Arabella + dom små*

*Kram* Lycka till! Hoppas nu att Arabella trycker ut dom små snart!
Hoppas det inte är något fel…

Har bebisarna kommit ut än? Nyyfiiken!!

Ja, har det kommit några underverk än?

Nu vill vi höra :D
Nej… magen är större än Bella snart men inga bebisar. Funderar på att ringa de i USA och kolla, det finns inte en enda i Sverige som vet hur avel på dessa djur funkar. :/ Gah, känner mig lite dum nu att jag skaffar ett avelspar av ett djurslag som det knappt finns någon info om!

#69, finns det ingen utlänsk info om dem då som du kan lyssna till? På nätet tänkte ja på…

*håller tummarna*
Detyder det att du blir den första som får fram ungar av denna sorts djur? i sverige…
Jag blir galen… visst finns det info, men den är så diffus! Det finns fasiken inga riktlinjer på något. T.ex. så fick jag nu höra "---sen kan de flytta när de är 5-14 veckor gamla". LITE SKILLNAD någon??
Jag börjar undra lite vad jag har gett mig in på faktiskt. Bella är iaf frisk och glad, men magen växer bara mer och mer! Kanske de kan skjuta upp dräktigheten? Jag vet faktiskt inte.

Hoppas det går bra Emma tillslut!
// Emma, aka Althea

önskar lycka till! :)
Jag fick svar; "En födsel kan fördröjas i upp till 22 dagar". Vad tusan är det här börjar jag undra… :P Snacka om krångel-djur!
Hur lång tid har det gått nu?
Hur har det gått nu?

Det här har ju blivit en riktig nagelbitare :P
Tycker hon kan klämma ut korrebebisarna snart så man slipper bli beroende av att hela tiden logga in och se om det hänt något XP
Hoppas allt går bra i alla fall!

*håller tummarna*
usch, snart blir man ju galen xP
Inga ännu.
De borde ha varit här nu, men hon bara växer.
Citat från en kompis; "Hur många ungar ska hon få egentligen?! Magen är ju större än själva ekorren!"

Vad tråkigt, svårt är det ju med för dig att veta eftersom det inte finns så mkt information om dem eller det kanske det gör?. Jag hoppas att hon behagar att släppa ut dem små liven snart ;) Hoppas även att allt är bra med dem i magen. Du skall se att dem kommer snart :) Hur många dagar har det gått nu?
Måste ju bara säga: Tacka vet jag guldhamstrar, 16-17 dagar så ploppar dom ut…men, detta är ju ett så ovanligt djur att jag förstår om du blir lite orolig.
Hon ser verkligen fin ut din Arabella, och jag håller varenda tå o tumme att du inom kort får dina korrebäsar.

Ujsan då..hoppas inget är fel!?
// Emma, aka Althea
Vill se ny bild på henne.. För du har väl ej stoppat i henne en fotboll utan luft för sedan gradviss pumpat upp den *S*
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Hon ligger och sover på sidan nu för hon har svårt att rulla ihop sig till en boll (magen är liksom i vägen). Det jag har svårt att se är att något skulle vara fel, för hon mår så bra. Men det kan ju handla om precis vad som helst. :/ Det är iaf 2 veckor över tiden nu. Om 22 dagar stämmer så har hon en vecka på sig, annars får jag se om jag åker in och röntkar hos vetten istället.
Kanske många som ska växa sig stora nog att födas. Då tar det nog lite extratid….
*håller tummarna* det går säkert bra <3 :)
Hoppas bara att inget är fel..

Hur går det för det andra paret föressten? Ingen dräktig hona där?

Hur gick det med henne? fick hon några bebisar?
Ibland har man otur antar jag… :'( Nu efter helgen hade Bellas mage "försvunnit", ungefär som att släppa ur luften ur en ballong. Inte så mycket som ett spår av bebisar. Mitt 3:e avelspar som går totalt åt skogen på senaste, men det är väl bara komma igen antar jag. Ska försöka utvärdera vad som gått fel dock; det känns inte normalt att gnagare av alla djur ska få problem med reproduktion. :/

Nää.. det verkar inte normalt.. men har dom suttit ihop sen dom var små? har dom allt som dom behöver? Liksom, ett bo av nått slag? Kanske ska försöka sära på dom, bara en dag eller nått.. eller jag har ingen aning.. :P

#91, kan gnagare få missfall och ungarna "försvinner" i magen på djuret? Eller hur funkar det? Måste de inte föda ut fostret som vi människor?
De måste få ut ev döda foster annars dör de själva.
Vissa djur kan "absorbera" foster vet jag, vet ju inte alls om det är fallet med gnagare att dom kan göra likadant….?

Kaniner kan absorbera foster, dock vet jag inte heller om detta gäller gnagare.
Jättetråkigt att det inte blev några ungar :( Men fel händer och det är inte alltid man kan förebygga det som uppfödare, speciellt inte när det handlar om ett så ovanligt och svåruppfött djur som 13-l jordekorre. Självklart är det värt att utvärdera vad som kan ha hänt men jag tycker inte du ska tynga ned dig allt för mycket. Du är en toppenuppfödare! <3
Absorbera, föda alldeles för svaga ungar som äts upp, jag vet inte… Det jag tänker just nu är om hon verkligen käkar tillräckligt mycket av hundmaten hon får och inte för mycket av det andra. Jag fick höra att just protein är livsviktigt i avel och att hundmat var bra foder men jag måste erkänna att jag har otroligt dålig koll på hur mycket torrfoder hon äter. :/
Egentligen känns inte det här värst; det är alla gerbilproblem som tynger och det här blir bara droppen. Suck.
*tusen tröstkramar* :/

Många kramar till Emmajo från oss!
Carina, barnen, kaninen och alla gerbilerna (Mashmallow mår toppenbra nu iallafall, tänkte det kan lätta upp lite att höra)

tråkigt att höra att det blir så mycket på samma gång :( tröstkram!

Det ordnar sig nog ska du se *kramar om*
Tack allihopa. Får hoppas på Raggsockas 3:e kull nu som kommer idag eller imorron, att allt går bra och att det blir många fina vittecknade. På tiden att jag får lite tur!

Vad kul :) Hoppas det går bra.
*tröstkramar* :( <3
Lycka till med Rakggsockas kull! :D
Håll oss uppdaterade :)
Hur går det med raggsockan? ;)
Nu hänger jag inte med här, har Arabella inte fått sina bebisar ännu?
Inga levande bebisar. :(
Usch vad trist :'(