Är hon på smällen?
För nån månad sedan satte jag ihop en hona tillsammans med min hane, nu ser hon på gränsen till rund ut kring magen. Jag har testat att klämma på magen och hon känns lite spänd. Var det dumt att sätta ihop henne med hanen med tanke på att hon är endast 13 veckor gammal? Jag visste inte då jag satte ihop dom att det fanns några risker för en ung hona att få kullar i ett sådant tidigt stadie. Några råd om vad jag ska göra?
Gerbiler blir könsmogna runt 10-12veckors ålder, det är vad jag har hört i alla fall.
INte alla, det finns undantag där dom parar sig redan vid 8 v…det är om hanen är lite äldre så kan det hända.
#2 - Jag skrev att de blev könsmogna då, vid 10-12veckors ålder och visst kan de para sig när de är 8veckor men dt är nog ovanligt att det blir några ungar då. Och vanligast är att de blir könsmogna vid 10-12veckors ålder. Det är vad jag har läst/hört.
På SGF hemsida står det klart o tydligt att en hona kan bli könsmogen vid 8 v ålder, och om man sätter henne med en äldre hane så kan det ju bli bebisar tidigare…
Tack- då är det kanske bebbar på gång, hanen är ju ganska mycket äldre än honan.
Oki…då kan det hända att dom parat sig.

hur gick det?
Magen har vuxit en hel del nu, har ingen aning om när dom kan tänkas komma.. men om så särskilt länge kan det inte vara. Första kullen, det ska bli jättekul :)

tusan vad man blir avis.. själv har jag prövat para min hona, men hon vill helt enkelt inte.. hon kanske är lesbisk. Men jätteroligt att du kanske ska få din första kull!! :)
Lycka till! :) *håller tummarna'* ;)