Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1408 ggr
Clarabella
0

Gräva gångar

Tjena! Jag har en en 160 cm lång bur med ungefär en tredjedel av den "avspärrad" med en trävägg. Där i har jag spån fyllt upp till taket för att mina två gerbiler ska kunna bygga ordentliga gångar osv. I grävdelen har jag använt hampaströ, aspspån, ett rör här och där och massa kartonger av olika slag. Första två veckorna dom bodde hos mig så borrade dom ner sig till rören och låg där i och sov, samt byggde egna gångar. Där dessa sedan rasade så har dom inte byggt några nya. Jag ser dom ibland burra ner sig i spånet och försöka gräva ner sig, men ingenting verkar hålla. Dom älskar att gräva, men eftersom inget håller verkar dom väldigt frustrerade. 

Finns det några tips på något annat jag kan använda? Jag trodde att aspspån och kartonger skulle vara det bästa för att hålla deras gångar, men hoppas att ni har några insatta tips!

CalippoTwisterTulo
0

Kanske om du byter i buren och ger dem nytt spån & nya kartonger så att de kan gräva nya gångar igen? Ofta blir de ju mycket mer aktiva och gräver och fixar när de har fått nya saker i sin bur, så att de kan utforska :)

Clarabella
0

Dom får nya kartonger hela tiden, och även fått nytt spån. Det har inte gjort skillnad. :( Dom älskar att gnaga upp all slags kartong dom hittar, men dom gräver inte i spånet för att upptäcka allt som ligger gömt där i.

Clarabella
0

Eller, måste rätta mig själv. Dom gräver hur mycket som helst, dom verkar bara inte komma neråt? Åtminstone inte kunna forma gångar. Dom gräver en stup nerförsbacke mot "träväggen" jag satt in, och spånet i dom andra två tredjedelarna av buren gräver dom också i, dom gillar att flytta bort allt spån så det bara syns glas överallt.

ForeverEmma_
0

tyvärr är alspån för tungt för dem ska kunna gräva gångar. Har du möjlighet (om du inte är allergisk) så byt spånet till vanligt kutterspån eller lättstö (dammar mindre än vanligspån) annars kan du blanda i carefresh i alspånet och halm. Halmen kan du lägga på ytan så gerbilerna kan tugga på den (sysselsättning, mina älskar tugga halm) så kommer det med tiden blandas ner.

Det du också kan göra är att ha kartonger i olika levlar, några längst ner i buren, något mitt i allt spån och sen några på ytan så blir kartongerna också som gångar för dem

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Clarabella
0

Det jag anvönder är alltså aspspån, inte alspån. :-) och halmströ, inte halm. Kartongerna ligger redan i lager som du beskrev. Men ska absolut testa att blanda i carefresh! Hoppas att det hjälper

Clarabella
0

Hampaströ*** wops. Sambon är allergisk mot halm och hö, så kan inte använda det :-(

ForeverEmma_
0

Haha! Jag som läst fel. Tyvärr ingen erfarenhet av aspspån, men hoppas carefresh hjälper :)

Alwyn
1

Det tar ofta lite tid för dem att lära sig forma gångar i hampaströ. Riv en massa tidningspapper och blanda runt i ströet. Ös in kartonger och papper som du blandar runt i ströet, de kan då använda dem som väggar och tak i sina byggen.

Rosisa00
0

#8 mina gerbiler gnager allt förutom det de har till sina tunlar så du har helt rätt xD

Alwyn
0

#9 ja de är ena riktiga arkitektörer! :-)

91Marran
0

Testa carefresh lätt att bygga gångar i som håller.

Mvh
Mig

Clarabella
2

Uppdatering! Sedan jag fick hem carefresh och blandade ut med hampaströt, aspspånen och alla kartonger så har dom byggt massa fantastiska gångar som sedan rasats och byggts om på nytt. Dom verkar mycket mer nöjda nu och inte alls frustrerade som innan när dom grävde och grävde och inget hände. Woho! Tack för all hjälp ☀️

ForeverEmma_
0

#12 skönt att det funkade och dem är glada igen :)