Lite frågor
Hej! Min lillebror förlorade nyligen sin älskade dvärghamster till cancer. Nu vill han skaffa två gerbiler. Hamstern bodde hos mig för han 1. Inte får ha gnagare hemma hos mamma. 2. Han vågade inte fråga gymnasiumet han går på, en gång till, om det gick bra. Jag hade då, även nu, egna hamstrar - så en plus eller minus är inga problem. Åter till saken. Jag har satt krav denna gång eftersom jag inte haft gerbiler och därmed har jag ingen bur. Så han får skaffa en bur som är stor nog, hög nog att hålla mkt att gräva i, och säker nog att ha gerbiler i. Men jag undrar ett och annat. Hur är de som husdjur, generellt? tycker de generellt om mänsklig kontakt? Klart att de är individer som alla andra… Bits de gärna? Är de ett bra husdjur för en kille på 17, snart 18, år? Han lär antagligen kunna ta dem själv när han går ut gymnasiet, då han fyller 21 om jag minns rätt, och flyttat hemifrån. Han har varit mycket duktig med sin hamster, ja, men jag vet inte hur det är med gerbiler. Jag läser givetvis på så gott jag kan redan nu, men lite hjälp på traven skadar inte Tack på förhand!
Jag har två gerbiler, och dom har verkligen egna personligheter den ena är jätte blyg men nyfiken medans den andra är mer den sociala modiga tjejen… Så det beror helt på vilken gerbil det är om du vill ha sociala gerbiler. Och den sociala kan bitas men det är bara om hon är hungrig. Det finns aggresiva gerbiler så du får ju hälsa på innan du köper isåfall. :) Gerbiler är jätte lätta att ta han om, en vanlig vardag så tar jag hand om dem i cirka en halvtimme. Då rastar jag dom, byter mat, bytet vatten och ser till att dom har något att knapra på :) Hoppas det låter som något för er!
Om han inte kan ha gerbilerna själv redan nu, så är det ju bättre att han väntar tills han gått ut gymnasiet och har det ordnat för sig så att gerbilerna får en lugn och stabil tillvaro :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Igentligrn så kan man ta ut dom i typ tio minuter och sen ge dom mat vatten och nåt att knapra på då kanske det tar en kvar per dag (min familj skämmer bort djuren här xD)
Kvart*
Mina gerbiler skulle bli odrägliga om de bara fick komma ut tio till trettio minuter per dag… De är ute en timme om dagen, men vill gärna vara ute ännu längre. Det är det bästa de vet.
Jag tycker att gerbiler är helt fantastiska djur. De är i regel väldigt självständiga, aktiva, påhittiga, bestämda, roliga och nyfikna. Vissa tycker om att sitta nära ett tag, men ingen av mina har tyckt om att bli klappad eller så. Jag brukar dock ta upp dem i händerna och pussa och lukta på dem för de luktar så himla gott och är så lena 😍
En av mina fyra nafsar, ibland lite väl hårt… De andra gör det inte alls. Min femte gerbil, som nyligen dog, bet aldrig heller.
Jag tror att gerbiler skulle passa perfekt som husdjur åt en ansvarsfull ung kille OM han ger dem den tid de behöver, vilket kanske blir svårt i och med att de inte kan bo hos honom? Mina gerbiler kanske är hyperaktiva, för jag kan inte förstå hur folk kan säga att de nöjer sig med knappt någon tid utanför buren. Mina blir som sagt helt odrägliga trots att de har massor av saker att göra i buren…
Hur som helst är de kanske världens bästa djur! Lika nyfikna på mig som jag är på dem ❤️
Vänligen,
Elin
Tycker att #5 beskriver gerbiler väldigt bra. :)
Jag hinner tyvärr inte själv sätta mig ner och komma med mina erfarenheter av gerbiler. Men kan sammanfatta det som så att de passar de personer som inte kräver att ett djur ska kunna gosas och kelas med. Gerbiler är som redan sagts väldigt självständiga och föredrar att gå på upptäcktsfärder framför att sitta stilla och bli gosade med. ;) . Och de är väldigt aktiva djur, så man ska vara beredd på att kunna stimulera dom och aktivera dom för att hålla dom lyckliga och glada. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Tack för svaren! Saker blev inte riktigt som tänkt, men jag ska inte klaga. Min väninna hittade två gerbiler med bur som bortskänktes och nu bor två gerbil tjejer hos mig sedan en timme tillbaka. De är dock mina nu och inte broderns. De skänktes bort pga att barnen tröttnat, de hade bott hos minst en familj innan med samma utgång, men denna ägare ville att de skulle få stanna livet ut i nästa hem. (Min vän vet att jag är svag för djur. Så svag…men djur är så underbara! Tur att jag läste på lite ifall att!) Vilket de givetvis kommer att få göra här hos mig. jag låter dom vara lite i en till två dygn, så de kan vänja sig vid sitt nya hem, och sedan introducera mig. Muta dom lite med något gott.
Men det kanske beror på stoleken på buren. Vet att det finns folk som köper burar som är runt 5kvm de är riktigt stora. Det e ganska mkt o städa men man behöver knappt rasta de. Mina gerbiler har en bur med två våningsr och jag tror det är 100liter på nederdelen. :)