Benbrott
Bengan blev rädd och for i golvet imorse.. Han lever men jag ser tydligt att han inte kan gå på sitt ena bakben och att han har ont. Jag undrar nu om det är någon som har erfarenhet av benbrott hos sina gerbiler. Hur lång tid brukar det ta innan det läker?
Ta den till veterinär som får kika på det. Du kan ju inte bara låta den plågas och självläka! (Hoppas jag misstolkade dig och att du tänker se till att den får hjälp)
Tant är ingen ålder, det är en livsstil!
Få gerbilen först och främst undetsökt så att det inte är något allvarligt, av veterinär. Är det brutet så kommer veterinären inte göra något då skelettet på så små djur är för smått för att behandlas. Gerbiler har väldigt bra läkförmåga och ett fint brutet ben läker på ett på ett par veckor. Om gerbilen har brutit benet så måste buren anpassad under sjukperioden så det innebär lågt lager med spån, inga hyllor, ställningar eller andra klätterföremål får finnas i buren. Gerbilen ska hållas i vila och får inte anstränga benet i onödan. Så det blir ju ett tråkigt liv för gerbilen några veckor framåt. Och gerbilens burkompis ska såklart bo kvar med den skadade eftersom annars kommer dom inte fungera tillsammans längre om man särar på dom.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Får ursäkta om texten är konstigt stavad. Skriver ifrån mobilen så det blir lite hur som då :P
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Hade ett benbrott på min gerbil i julas då var det frambenet. Hon har fått ett litet kortare ben men klarar sig galant.
Men ta gerbilen till en veterinär så dem får klämma (om det går) annars söver dem gerbilen och känner och även röntgar och se hur illa frakturen är. Kommer veterinären tillbaka och säger att det är en bra fraktur så behåll gerbilen och benet kommer läka i den mån den kan. Är frakturen dålig så är nog det snällaste att låta han somna in. Men är frakturen bra så kommer du få smärtstillande att ge i några dagar och sen får du avvakta och se om du tycker han har jätte ont fortfarande för då kommer du få mera. Men jag klarade mig på ca 5 dagars smärtstilande.
Men sätt in Bengan och han burkompis i en mindre bur med typ 2 cm bur spån bara, inga klätter/hopp möjligheter så allt ska stå på burbotten. Dem kommer få sitta där och bli jääääätte uttråkade i ca 4-5veckor utan att få komma ut och springa. Men tugga kartong och halm funkar bra. Sen när det gått ca 2,5 vecka kan du göra ett rehab grävlåda (gjorde till min och funka toppen) genom att sätta ihop två stora flingpaket liggandes medhjälp av grillpinnar och sen fylla på med spån så får Bengan öva upp sin rörlighet igen i bakbenet.
Men kan rekommendera starkt Roslagstull djurklinik i stockholm om du bor där.
(Såg nu att jag skriver detta några dagar efter. Så hur har det gått??? )
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan