Fetsvans gerbil
Jag har inte varit aktiv här på väldigt länge. Jag fick mina första gerbiler 2009 men när de avled så gick jag vidare till andra arter.
För två somrar sedan så fick jag två gerbiler till, morsan såg två stycken i en djuraffär och vara bara tvungen att ta hem dem när jag hade en bur ledig. De levde inte länge men vart supertama. (stödjer inte djuraffärer mer än att köpa mat och inredning annars)
Men NU, nu sitter jag här med två fetsvansgerbiler som är hur mysiga som helst. Så tänkte visa bild på dem. Den ena har fått namnet Poppy men den andra har inget namn. De brukar vanligtvis leva ensamma men detta är Mor och Dotter och då går det bra att ha två. Det är två omplaceringar.
Medarbetare på bildredigering! :)

Hej Melissa, de är så söta! Är de som vanliga gerbiler, att de lätt utför stereotypt grävande i hörnen? Eller är de lugnare?
#1 jag vet inte. Mina är omplaceringar. Poppy har ett stereotypt beteende som visar sig genom att hon snurrar runt i cirklar. Snabbt går det också. Så fort hon blir stressad så snurrar hon. Daisy som är Poppys mamma har inget stereotypt beteende vad jag har sett än så länge.
I övrigt är de hur mysiga som helst.

Jaha, gör hon snurrandet endast när hon är stressad? Snurrande brukar ju annars tyda på sjukdom, till exempel långt gången öroninfektion som skadat balansorganen. Eller medfödda defekter. Har aldrig hört om just snurrande som stereotypt rörelsemönster. Att gå i cirklar eller hoppa i ringar har jag bevittnat som stereotypi dock, men inte just snurra. Kan du filma och skicka på messenger så vore jag tacksam :)
#3 hm, ja alltså så fort jag håller på i buren så snurrar hon runt runt i en cirkel. Snabbt går det. Men om det är sjukdom måste jag givetvis kolla upp det, skickar film senare så får du se om du sett något liknande.