Ny här o många funderingar
Har aldrig haft gerbil men har tanke på att skaffa framöver. Om Man som är mig nybörjare vad ska jag tänka på? Jag har stort djur intresse och läser in maniskt när jag börjar med en ny djur sort. Funderar på att börja med en omplacering. Kan ni ge mig tips o råd hur jag ska börja.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Samma sak som du gör redan nu är mitt bästa tips! Läs på allt du hittar. Fråga kunniga om allt du undrar över. Kolla upp vad det finns för uppfödare i din närhet och fråga om du kan få hälsa på och lära dig lite mer om hur det är och vad de har för behov osv. Lycka till! 😊
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Vill inte skaffa ett nytt djur och inte vara redo. Jag vet att jag blir manisk med info och att allt ska vara perfekt. Men det är väl bättre än att vara impulsiv
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#2 absolut och givetvis! Därför det är bra att träffa uppfödare man kan fråga om allt och se djuren långt innan man bestämmer sig för att fsktiskt skaffa ett eget djur! Jag menar alltså inte att du ska besöka uppfödare för att köpa direkt utan för att lära dig mer först! Besök, titta och fråga om allt. Gå sen hem och läs på mer! Man kan besöka flera uppfödare flera ggr innan man skaffar sig sin egen plutt! 😉
Det är svårt att ge dig tips och råd sådär på rak arm utan att veta vad du redan läst om och vad du inte vet om. Lättast är om du ställer mer konkreta frågor som vi kan hjälpa dig med att svara på. :)
Annars är det som tidigare redan nämnt att läsa på mycket, och även fråga om man får besöka folk som har gerbiler och se hur dom är i verkligheten samtidigt kunna ställa lite frågor på plats. :)
Men om du vill ha hjälp av oss på forumet med dina funderingar så är konkreta frågor lättare för oss att svara på. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag har nog förstått det med deras boende o torrfoder. Men färskfoder. Får ingen riktig klarhet i det. Ska det vara rent kött typ färs, fisk som ex lax/ torsk. Eller funkar det med färskfoder för hund? Min hund får foder där det är ca 45% kött o resten grönsaker o bär.
…………………………………..
Jag har haft Gerbiler i ett halvår, jag köpte mina från en familj som inte hade så mycket tid för de. Det jag skulle säga är det viktigaste med att ta hand om gerbiler är att alltid låta de ha tillgång till något att knapra på, o så vatten osv. Sen ska de ju få komma ut i minst 15 minuter varje dag och få sträcka på benen. Jag fick med en liten pool som vi använder som rasthage. Då blir det inte smutsigt på golvet och lätt att hålla koll på de. Man måstr dock alltid hålla koll på buren så att de inte hoppar över kanten. Sedan så säger jag direkt att inte ge de något gjort av plast. Jag lämnade mina gerbiler hemma ensamma under en eftermiddag och natt+ halva förmiddagen. Och de hade bitit sönder en plast tunnel de hade i sin bur. Jag hade då redan vetat om att det är giftigt om de sväljer plastet. Men som tur är så verkade de inte ha svalt det. Jag använder bara plast grejer i lekhagen så jag kan hålla koll på de. Och om du tänker ge de ett springhjul så måste de få mycjet utrymme för sin svans. Om svansen böjs är det onaturligt för gerbilen och det är som att vi skulle böja hela våran rygg så det gör ont. Jag har en slags spring platta, Det är svårt att förklara men deras svans böjs inte alls av den. :) Vet inte riktigt vad mer jag ska säga men det är väll typ det mesta folk gör fel. Lycka till :)
#6 tack för tipsen :) Jag har förstått att plast inte är bra . Får bli papp ist. Hjul känns för mig väldigt onaturligt . Jag är sån att jag vill ge djuren en naturlig miljö o naturlig mat. Tänk om jag var lika noggrann med mig…
…………………………………..
#7 Hi hi jag känner igen detdär! Är likadan! Djuren får bästa möjliga mat o miljö, själv äter man vad som råkar finnas för tillfället och köper bara billigaste enklaste alternativ av nödvändigheter till mig själv! Vem orkar bry sig om sina egna jobbiga behov när man har ett djur att bry sig om istället liksom? 😻