Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 552 ggr
Embra
0

!! 2årig hona, risk för dräktighet?

Hej! Har en ensam hona kvar, hon är ca 2,5 år gammal, född Oktober 2014. Hennes burkamrat är tyvärr spårlöst borta. Misstänker att hon tagit sig ut ur buren och att katten (som anser att vi har en matbuffé i bur) sen tagit henne. Därför undrar jag om jag skulle kunna sätta henne med hennes två bröder, eller om det är för riskfyllt, att hon skulle kunna bli dräktig fortfarande? Finns det något knep för att se om hon blivit steril? Jag har inga planer på att skaffa fler gerbiler, av olika anledningar, men vill heller inte gärna säras ifrån henne då hon funnits här sen födseln, och hoppas att det bästa alternativet finns här hemma!

[AnimeV4]
1

Jag skulle inte ha chansat.

Anne.K
0

Nej, risken är för stor för att honan ska bli dräktig. Sedan kommer den konstellationen med en hona och 2 hanar tillsammans skapa rejäla bråk med döden som insats. Hanarna kommer börja slåss om honan. (att dom är syskon bryr dom sig inte om). Och även honan kan bli arg på hanarna om dom är för på. Så det är ett katastrof upplägg.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Embra
0

Ah, jag förstår. Fick för mig att jag läst nånstans att det kan funka, men då låter jag bli det. Får se om jag hittar en annan lösning, eller om jag kanske måste införskaffa två nya alt en till äldre Gerbil. Tack för svar!

[AnimeV4]
0

Smart val! Går det inte att låna en ung individ ifrån en uppfödare som du sen lämnar tillbaka när denna gerbilen går bort?