Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 770 ggr
xBeccax
2017-03-16 00:45
0

Tips på spån

Hejsan!

Skulle behöva lite tips på spån samt märke som är bra för gerbilernas gång byggande samt inte dammar så mycket. Har märkt att mina små pojkar inte kan gräva gångar i det spån jag använder just nu. Tack på förhand!

Anne.K
2017-03-16 07:51
0

vad använder du för spån idag? Hur mycket kartonger och papper har du i? Kartonger och papper nerblandat brukar hjälpa väldigt mycket om man i övrigt har spån som är ostabilt, så brukar det hjälpa gerbilerna väldigt bra att även göra gångar i svårare spån. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

xBeccax
2017-03-16 09:38
0

Använder chipsi classis strö. Blandar dock inte i papper och kartonger, hade ingen aning om detta. Ska börja göra det. Tack så mycket för tipset Anne :)

redsteinedrose
2017-03-19 17:55
0

Jag skulle använda alspån + hamstervad. hamster vadden är super bra som byggmaterial. sträck ut vadden ovanpå materialet så det fastnar och vänd sedan på den så har dom ett av de bästa byggmaterialen! har det själv :) dammar inget

Anne.K
2017-03-19 19:07
0

#3 man ska absolut INTE använda hamstervadd. Det är livsfarligt för djuren. Helt idiotiskt att det säljs överhuvudtaget.

redsteinedrose
2017-03-19 19:23
0

har du något om varför? det är ju ätbart så vad menar du?

Anne.K
2017-03-19 19:28
0

#5 vanligt hamstervadd är inte ätbart? Vad använder du för något?

redsteinedrose
2017-03-19 19:35
0

vad jag använder är 100 % ätbart. nu blev jag fundersam XD undrar vilket märke jag har ???

redsteinedrose
2017-03-19 19:37
0

Trixies var det och det står tydligt "digestible"

Anne.K
2017-03-19 19:44
0

Kan du länka till produkten så jag kan se vad det rör sig om? 😊

Anne.K
2017-03-20 09:04
0

#10 nopp det där skulle jag inte använda. Det är lätt för djuren att råka trassla sig in i hamstervadd och detta kan medföra att kroppsdelar stryps, eller i värsta fall att djuret råkar få hamstervadd trådarna runt halsen och stryps till döds. Det kan även fastna och blockera i tarmarna. Så jag hade slutat med det där och erbjudit rivet papper istället som är mycket mer säkrare för djuren.  Jag avråder alltid ifrån hamstervadd när folk frågar mig om det är något man kan använda. Då det är farligt för djuren. För bomullsfibrerna gör att materialet blir trådigt, och dessa trådar kan som sagt djuren trassla in sig i och skada sig väldigt allvarligt och som sagt i värsta fall dö om det trasslar sig runt halsen.

Anne.K
2017-03-20 09:13
0

Och att det står att det är ätbart, betyder inte per automatik att det inte är farligt. Hamstervadd är känt inom gnagarvärlden att det är farligt, och folk med kunskap och erfarenhet undviker dessa alltid och avråder andra från att köpa. Allt som säljs är inte automatiskt bra för djuren. Mycket handlar om pengar och inte om djurens säkerhet tyvärr när det kommer till försäljning av djurprodukter.

redsteinedrose
2017-03-20 19:29
0

men nu menar jag inte att du bara slänger in en boll med hamster vadd utan nu menar jag att du ska dra isär den, har du sjuka gerbiler skulle jag inte rekomendera hamstervadd då precis som du säger kan leda till att de trasslar in sig men att ett friskt djur skulle göra det och sedan inte komma loss vore ju mindre än en chans på 1000. och blandas det med spånet är det inte lika angeläget att bilda trådar. Och nu är det väll så att gerbilerna inte käkar i sig materialet de bygger med om de inte är svårt sjuka på ett eller annat sätt.

Anne.K
2017-03-20 20:12
1

#13 även friska djur trasslar in sig. Så ditt påstående om att enbart sjuka djur skulle göra det blir väldigt felaktigt. Jag förstår inte varför man vill utmana ödet med en produkt som är känt att vara farligt. Man ska i varje fall inte rekommendera andra till att använda hamstervadd. Det är illa nog att man själv tar den risken som finns, men det får då stå för den som använder produkten till sina djur.

ForeverEmma_
2017-03-21 19:56
0

#13 Förlåt men det var det dummaste jag har hört att bara sjuka djur trasslar in sig och inte kommer loss. Så då påstår du också att fåglar som fastnar i fiskenät och inte kommer loss är sjuka? 

Vare ett djur kommer loss eller inte beror på hur väl dem trasslar in sig. Sen tillbaka till hamstervadden så kommer det alltid vara trådar oavsett om man river sönder det eller lägger in det helt. Och djuret kan fastna oavsett hur mycket trådar det är. Snurrar träden sig hårt runt benet, kroppen, svansen eller huvudet så kommer den skadas allvarligt och upptäcker man det inte i tid så kan det bli en står infektion eller om tråden fastna ex. runt halsen (DÄR INTE ENS DJURET KAN BITA SÖNDER TRÅDEN ELLER TA SIG LOSS) så kommer det leda till döden. Att en ägare inte inser faran är illa nog. Tycker du ska börjar googla upp information om hamstervadd.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

redsteinedrose
2017-03-23 09:39
0

jag ska säga dig att på min långa djurvårds utbildning har jag aldrig hört något så dumt. det låter som om de inte snart får ha någonting i  sin bur för att de kan ju dö. och när jag säger sjukt djur menar jag ett riktigt sjukt djur och inget friskt. ett nät är ett nät eller säger du att jag kan fånga fisk med hamstervadden också. den liknelsen var väldigt genomtänkt.  och du anser alltså att en gnagare inte skulle kunna bita sig loss det.  tycker det är väldigt snapigt av dig att bara rent ut av föreslå att jag är en dum djur ägare bara för att du och jag har olika åsikter. OCH det är väl självklart att jag kollat upp denna fara nu när ni antyder på att det skall vara så livsfarligt. Jag ser ingen fara med detta material och så vida inte jordbruksverket säger annat tänker jag hålla fast vid min ÅSIKT. Du får ha din åsikt jag har min.

Anne.K
2017-03-23 17:46
0

#16 vet inte vem du talar till just nu, men oavsett vad så är det farligt med hamstervadd oavsett vad din åsikt är. Jag baserar mina uttalanden på folk som berättat om hur illa deras djur har skadats pga. hamstervadd. Att du har en lång djurvårdsutbildning hör verkligen inte in i diskussionen. Och jag fattar verkligen inte varför man envisas med att använda något som är skadligt istället för att ta till sig information. Men jag har iaf. inget mer att tillägga i denna diskussion då jag känner att detta går nu helt OT, så jag avslutar här så att inte denna tråd förstörs ännu mera. Jag har sagt mitt.