Blir jagad av den andre
Har två gerbilhanar på snart 1,5år. De är syskon.
När buren är nystädad så blir det alltid ett himla liv där inne. Den ena hanen attackerar och jagar sin kompis så de flyger in i väggarna och hoppar upp och hänger sig i nättaket. Har även börjat göra så nu vid fler tillfällen och inte bara när man gjort rent buren.
Hanen som blir jagad är aldrig på den andre, han är lugn och snäll.
Annars så lever de ett liv då de ligger och sover ihop osv.
Men pga dessa bråk har jag funderat på att sära på dom.
Har ni tips och hur skulle ni gjort?
Har du provat att ha kvar lite spån och inte tvätta all inredning så att det fortfarande luktar "hemma"?
#1 ger ett jätte bra tips på hur man kan minimera osämja vid burstäd. I vilka andra situationer bråkar dom?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Situationen var ohållbar så de är nu delade på.
Så skulle vilja ha tips på nu hur jag ska ha de separerade. Den ena fick flytta tillfälligt till en mindre duna-bur eftersom jag bara har att akvarie. Ska inskaffa ett till imorgon.
Men funderar på om jag ska ha de helt separerade, i två olika, eller köpa ett större akvarie, och dela av med glas eller nätvägg, så de fortfarande kan se varandra? Eller blir det jobbigt och stressande för de att se varandra med inte kunna komma in till varandra?
Med glasvägg kommer dom inte bry sig om varandra (vilket är bra). Med nätvägg så kommer dom märka av varandra hela tiden vilket kommer stressa dom ifall de nu inte vill annat än döda varandra.
Du behöver även nya kompisar till dom var med.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning