Ja & nej kan man väl säga =)
Jag tror att Degus även går under SGF tak (osäker)
Och dom är lite lika gerbiler till sättet..hmm…
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

#2. Det visste jag inte :) Det är dottern som pratar om dessa djur, de var med i en djurtidning hon köpt.

Har aldrig haft några själv men djuraffären jag jobbade på förra sommaren hade inne några..Och dom verkar va riktigt trevliga djur!
// Emma, aka Althea
Vi har haft degu här hemma, men jag var lite rädd för dem då deras tänder inte är o leka med. Vi fick tre kullar iaf o ungarna är MKT söta.
Det var min dotter Zanna som födde upp såna ett tag….
Lisa/Ängshöjdens

Visa en bild på en Degu?

Dom är så vackra & roliga djur!
// Emma, aka Althea

Dem var ju otrolig söta!!

Den uppfattningen jag fick av dom vi hade i djuraffären är att dom är ungefär som gerbiler..Pigga, nyfikna, springiga.
Burinredning lite av en blandning mellan råttbur & gerbilbur.
- Ingen plast och ska ha chillasand
- Gillar att klättra, hoppa omkring mellan olika hyllor. Precis som hos råttor kan både rör & hängmator va uppskattade.
- En fågel/råttbur är bäst
// Emma, aka Althea

Jag har vänner som äger två degusar. De är hur trevliga som helst! Men skulle tro att dom är lite mer svår skötta än gerbiler, beroende mkt på buren.
Men de är väldigt mysiga djur som är väldigt givande.

#10 . gud vad söt den var. kanske ska skaffa degusar istället för mera gerbiler när våra nuvarande gerbiler kommer till gerbil himlen <3 ;)

Degusen är ett underbart djur!
Min första Degus blev ensam tidigt, då hans bror blev blind och mådde mycket dåligt utav det, så vi tog bort honom. Efter det fick jag ett jättestarkt band med honom. Han följde med mig överallt, bodde fritt i lägenheten m mig och katten. Sov i min hand, pysslade om mig så som de pysslar om sina kompisar etc. Han blev tyvärr inte så gammal (dryga 3 år) då även han blev blind och fick problem med tänderna.
sen hade jag tre underbara tjejer som inte blev lika tama, men de var genomsnälla de med. Flyttade till en underbar kille när jag flyttade till spanien. Det är deras bur som det är en bild på.
Nu har jag två tjejer, varav en är vittecknad. Även de genomsnälla och goa.
Jag kan inte komma på ett bättre sällskapsdjur än degun om man vill ha en gnagare! Och jag har testat det mesta ;) Just nu har jag även två gerbiltöser och även om jag har svårt att se mig utan gerbiler så är de ju inte ens hälften så roliga som degun (nu dödar ni mig väl ;) ). Men just det att degun kan klättra och skutta på ett helt annat sätt än gerbilen gillar jag.

#18 får jag fråga hur skillnaden är på oljuds skillnaden på gerbiler och degusar typ nattetid. Har akvrium till gerbilerna men läst att man skall ha gallerbur till degusarna. Gnager dem mkt på den? Halvt intresse av degusar och tycker att dem verkar väldigt mysiga ;)

Faktum är att ett stort inrett terrarium kan passa mycket bättre för Degus än gallerburar. Vet inte vart du hört det.

#20 Jag har inte hört att man kan ha terrarium utan typ fågelburar men det är ju kanske bra det med, bara dem får möjligheten att klättra.

Personligen anser inte jag att ett akvarium kan tillgodose deguns klätterbehov. De kan göra hopp som är en meter höga och lika långa, bara de får utrymme att röra oc träna på.
Ett akvarium med en rejäl gallerbur ovanpå kan vara ett bra alternativ då de givetvis gillar att gräva med.
Angående ljudnivå på nätterna varirar det en massa. Jag har alltid haft mina Degus i sovrummet och det funkar för det mesta. Av de tjejerna jag har nu kan en gnaga som en galning ibland om hon inte har fått tillräckligt med uppmärsamhet/motion. Men för det mesta får jag sova natten igenom. Gerbilerna däremot är bannlysta till toan på nätterna pga oljudet (bor i en etta där toan är den enda dörren man kan stänga)
Mina nuvarnade tjejers bur, men i helgen får jag hem en garderob som är 140x60x180 cm och ska bli deras nya boende när jag fixat det sista på den :)

#23 Tack för din information :)
Skrattar lite om att gerbilerna åker in på toan, ja dem kan väsnas ibland lite väl mkt. Brukar ge dem mjuka kartonger el toarullar på kvällen så hörs det inte så mkt när dem gnager men får dem för sig ngt annat så är det inte så lätt att påverka ;)
Hur ofta får dina degusar motion och hur mkt kräver dem?

Mina degusar får inte så mkt som jag hade velat, men då jag har både hundar och katter är det svårt att låta dem springa ute regelbundet. Innan jag skaffade hundarna och sista katten sprang alltid mina degusar ute på golvet dagligen (inte dessa tjejer alltså)
De jag har nu brukar få springa på toagolvet när jag städar buren, vilket är varannan vecka ungefär. De har ett hjul som de får springa i några timmar per vecka (jag gillar inte alls den typen av motion, men det är ett måste för Thuja då de inte kan springa ute oftare). Jag hanterar dem relativt lite, så inte heller där får de så himla mycket. Huvudelen av sin motion får de genom att jag försöker möblera om ganska så mycket. De skuttar runt en massa bland grenarna.
Jag tror det skiljer mycket mellan individer vad de behöver. Thuja som jag har nu är betydligt mer krävande än sin syster Phlox, som aldrig gnager galler eller stör. Töserna jag har nu gnager annars väldigt lite jämfört med tidigare degusar som käkat upp pinnar och hyller på några dagar, dessa gnager knappt alls på sina pinnar.

Ok, det är typ som gerbiler att dem behöver sin motion varje dag då?
Du kan väll sätta ut ett kort på din nya bur när du har fått den. Är nyfiken på hur den kommer att se ut :0)

#26 De gräver ju helt klart och i det vilda gräver de ju hålsystem i marken, men jag upplever verkligen inte grävande som deras viktigaste sysselsättning. Gerbilerna gräver ju på ett helt annat sätt.
Jag har mina Degus på toalätt-pellets, då jag inte tål spån. Hö är ju ett MÅSTE för degun, så även om jag inte tål det så bra heller, får jag stå ut.
Har ingen aning om degun är allergivänlig. Det är nog väldigt individuellt.
#27 mm, sen tror jag att om man vänjer dem vid att springa ute dagligen, kommer de kräva det.
Klart jag lägger ut bild på bygget sen :)