Hur många i en grupp?
Om vi helt bortser från storleken på buren, hur många gerbiler skulle ni kunna tänka er att ha i samma grupp? :)
Nybörjare och efter mina erfarenheter med honor aldrig mer än två oavsett. Är man kunnig och kan alla signaler så visst kör hårt på 3st. Hanar har jag ingen erfarenhet av så där kan jag inte säga så mycket. Men skulle nog ändå bara köra på två stycken för säkerhet.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
5-6 stycken gerbiler kan funka bra i grupp. Dock ska det vara en väl tilltagen bur. Och inte ett antal jag rekommenderar för nybörjare. Till nybörjare rekommenderar jag främst endast 2 stycken då större grupper ökar risken för bråk väldigt mycket om man inte kan se de små varningssignalerna.
Tillägg: När man har en såpass stor grupp så rekommenderar jag även att det är åldersskillnad mellan alla individer. Då får varje individ ganska naturligt sin egen plats i flocken. Är alla jämngamla så ökar risken förproblem då de måste göra upp om deras olika roller i flocken.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag vill förtydliga att jag bara frågat för att stilla min nyfikenhet av teorin bakom gerbil-hållande. Det är fortfarande minst 1½ år kvar innan det blir gerbiler är, så det är inte för min praktiska skull :)
Kan lägga till ytterligare på #2 att jag talar främst efter egna erfarenheter utifrån mina år som ägare och uppfödare av gerbiler.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Honor håller jag aldrig mer än två, hanar kan jag tänka mig att hålla upp till 5-6 st som Anne sa :) Jag håller faktiskt på att sätta ihop en hangrupp just nu, hittills är det 3 st och jag kommer att sätta in ungar från kommande kullar hos dem i framtiden!
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Jag har 5 st gerbil hanar tillsammans,går utmärkt och dom trivs jätte bra med varandra!