Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 741 ggr
Rutabaga
2016-11-06 20:36
1

Kall gerbil?

Min ena gerbil som vanligtvis är en hyperaktiv galning som gerbiler ska vara, betedde sig precis väldigt märkligt. Hon satt först på min bärbara dator (som är lite varm) och lät mig klappa henne hur länge som helst, tidigare har jag varit glad om jag fått klappa henne i två sekunder. Sen sprang hon iväg till elementet, kröp upp bakom det och bara satt där. Hennes syster sprang omkring och var knäpp som vanligt.

Är hon sjuk eller bara kall? Undersökte henne lite och nosen är ren och fin och pälsen är inte burrig. Hon känns inte kall när man tar på henne och det bör inte vara kallare än tidigare vintrar i rummet. Hon är 2,5 år, men har inte visat några som helst ålderstecken än.

Vänligen, 

Elin 

Anne.K
2016-11-07 15:49
0

Om hennes beteende är avvikande mot vanligt så bör du hålla henne under uppsikt. Det kan vara tecken på att något är fel. Så håll koll på hennes välmående. Verkar hon bli sämre så bör du ta kontakt med veterinär. Men det kan även vara ett ålderstecken. 

Man kan tyvärr bara gissa just nu då man inte känner din gerbil. Bara du känner henne såpass att du vet om något är fel eller inte.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Rutabaga
2016-11-07 16:43
0

#1 Tack så mycket för svar, Anne!

Jag lyckades äntligen titta i hennes mun och upptäckte att hennes högra övre framtand är av, har sett att hon suttit med händerna vid munnen en del igår och idag som om något stör henne. Däremot äter och dricker hon som vanligt. Behöver det här åtgärdas på något sätt eller är det bara att vänta på att tanden växer ut igen?

Tandproblem förklarar väl dock inte varför hon var frusen igår när hon var "ute". Ska ta ut henne nu och titta om hon är piggare eller likadan. Det är varmare i rummet nu i alla fall :)

Vänligen, 

Elin 

Anne.K
2016-11-08 07:49
0

Det är bara vänta ut tanden. Håll bara koll att hon fortsätter att äta normalt. Och så kan det vara bra att ha koll på den kvarvarande tanden så att den istället inte blir för lång ifall hon inte slipar den kvarvarande tanden normalt. Kolla även i munnen så att du inte ser några skador där ena tanden har lossnat ifrån också. Och när tanden väl börjar växa ut så ha koll att den växer rätt. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Rutabaga
2016-11-08 15:26
0

#3 Tusen tack! Kan det göra ont att bryta tanden? Det känns som hon besväras av det för att hon håller på och pillar sig runt munnen, men hon verkar inte tycka det gör ont när jag undersöker munnen på henne och hon äter glatt allt man ger henne. Förlåt för alla frågor, blir så orolig bara och det finns inga bra veterinärer (för gnagare) här i stan. Vill inte stressa henne med en lång bilfärd när hon ändå äter och dricker som hon ska. 

Hon ligger dock och vilar mest hela tiden, men ser inte ut att vara sjuk när man väl får upp henne (hon kommer nyfiket fram om man prasslar i spånet). Så svårt!

Vänligen, 

Elin