Ge penicillin?
Min fina kille Sheldon har på senaste tiden varit lite sne, hans huvud är lite snett och jag har inte tänkt på det förrän nyligen då jag läste om sjukdomar och såg att snedskalle är ett symptom av öroninfektion. Har tänkt på det mer och mer och den är visst lite sne, han vinglar även lite ibland när han hoppar upp på saker eller när han ska dricka så ramlar han åt sidan om han lutar sig för mycket. Annars är han helt som vanligt och mår hur bra som helst! Jag har Bactrim hemma från när en annan gång min gerbil blev sjuk så tror ni jag kan ge honom det under en vecka utan att först träffa en veterinär och se om det blir någon skillnad eller kan det skada på något sätt? Det känns ju lite sådär att inte prata med veterinär men om jag är nästan helt hundra på att han har en infektion kan jag ge det då? Kanske jättedum fråga men funderar bara lite.. Kan nämligen inte gå till veterinär denna vecka
Det kan vara läge att i alla fall ringa och rådfråga veterinären
Du ska inte behandla med receptbelagd medicin innan du vet med säkerhet vad det rör sig om. Man ska inte greja med penicillin hur som helst. Så jag anser att du ska träffa veterinär först så att de kan fastställa vad felet är. Du kan berätta för veterinären vad dina misstankar är och se om veterinären håller med dig eller inte. Sedan ger vetten dig rätt medicin och rätt dos. Man ska inte experimentera själv om man inte är 100% säker.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Om inte du själv kan ta dig till veterinär så be någon du känner hjälpa dig att ta med gerbilen till veterinären åt dig. För har man djur så har man ett ansvar.
Jag tänkte inte experimentera men undrade mest om det gick teoretiskt men har pratat med veterinär nu. Självklart ska man ta sina djur till veterinären om de är sjuka och det gör jag alltid så det har inget med ansvar att göra. I alla fall så kan jag inte komma dit denna vecka då jag går i skolan och bor själv hela veckan men enligt veterinären så är det ingen brådska förrän hans allmäntillstånd påverkas men har fått tid nästa vecka så det är toppen, tack för svaren!
#4 Kanon, jag önskar lycka till! :)