Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 760 ggr
Rosasocke
0

hur gör ni?

Undrar hur ni gör när ni sätter ihop en gammal och en bebis(eller flera). 

Hur anpassar ni maten? :D

Anne.K
0

Alla får samma mat. I alla fall har alltid jag kört på samma mat till alla oavsett ålder.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Rosasocke
0

okej men vilken mängd i fett, protein, fibrer ? :)

lollynonna
0

#2 Jag ger en redan färdig blandning av mat, och det är väl det lättaste. Eller har du tänkt blanda eget?

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Rosasocke
0

har tänkt blanda eget, har gjort det sedan jag började  med gerbiler :)

Anne.K
0

Eftersom jag hållit på med avel så har jag alla nivåer anpassade för avelsdjur. Dock har jag ju inte avelsdjur längre, men märker att fodret fortfarande fungerar för mina kvarvarande vuxna gerbiler ändå utan att de blir tjocka. De är såpass aktiva så de verkar inte tendera att lägga på sig. :)

Nu minns jag inte vilka värden jag har i mitt egenblandade foder utantill.

Men har du bara vanliga sällskapsgerbiler (inte avlar eller så) så rekommenderar jag att du kör på 12% protein och 6-8% fett. Är det växande ungar så kan du göra proteinrikare mat , men fettprocenten kan man hålla runt 7-8%. 

Sedan får man ju kolla på sina gerbiler hur de mår och så på maten man ger både på hull och övrigt mående. Och anpassa värdena därefter. 

Är man inte påläst om att Blanda eget foder så rekommenderar jag att man köper färdig foder. Dessa har dock högre % men de fungerar bra. Proteinet tex brukar ligga på 16% på tex gerbil nature. Men det är fortfarande bland de bästa man kan köpa färdigt. Och det rekommenderar jag att man gör om man inte läst på om näringsbehoven nogrant. För blandar man fel kan gerbilerna bli sjuka eller få diverse brister som i sin tur då gör dom sjuka eller svaga eller undernärda/övernärda.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Rosasocke
0

Okej :) Men då vet jag att det inte är någon fara med den blandningen jag har :) Tack för snabba svar!