Plötsligt bråk?
Jag har haft 2 små flickor (Ahri och Leona) i lite över en månad nu.
I början funkade det jätte bra. Det var lite gnäll mellan dem, men antog att de bara bråkade om Dominans, då de för övrigt sov och åt tillsammans utan problem.
Men nu de senaste dagarna har jag märkt att Ahri har varit väldigt på, och Leona har mest legat i ett av husen och vill inte komma fram. Och när hon väl gör det så flyger Ahri på henne nästan direkt.
Än så länge har det inte varit något blod, men jag är rädd att det kommer hända förr eller senare, då de faktiskt ryker ihop ordentligt och jagar varandra. De hoppar runt och smäller in i precis allt. De skriker inte, men det ser verkligen inte trevligt ut.
Och Ahri ger sig inte fören Leona kryper in i huset där hon inte når henne. Men hon sitter nästan hela tiden utanför och försöker få tag på henne.
Har satt Leona i frakt buren just nu bara tillfälligt. Ska inte ha henne där i hela natten, så klart. Men Ahri springer hela tiden tillbaka upp för att kolla i huset där Leona gömde sig tills jag tog ut henne.
Har för tillfället inte möjlighet att skaffa ett nytt akvarium, eller 2 nya gerbiler för att ge dem nya kompisar, då jag har väldigt dålig ekonomi.
Och för att göra saken värre så ska jag åka till Norge den 1a November, och kommer inte hem fören den 31a. Mamma ska passa dem, men jag vet inte om jag vågar lämna dem ensamma medans jag är borta. Vill inte komma hem till en söndersliten Leona.
Tror ni det skulle funka att ha Leona i en egen plast bur medans jag är borta?
Kan de vara ensamma i en månad medans jag jobbar på att på något vis sära dem på ett bättre sätt?
Behöver jag sära dem permanent?
Det här har inte hänt förut med mina gerbiler, och jag vet verkligen inte vad jag ska göra.
Har tagit ut Ahri som var den som bråkade, och satte henne tillfälligt i en plast bur. Vågade inte riskera att ha dem tillsammans hela natten.
Leona vågade äntligen gå runt i buren, och hon verkar inte alls lika rädd längre. Hon har ätit och hoppat runt som vanligt igen nu.
Ahri verkar inte lika nöjd över den mindre buren, men hon är fortfarande snäll mot mig och sitter stilla i handen för att bli klappad.
Har undersökt de båda noga, och det finns inga sår på någon av dem, så de verkar må bra i övrigt. Ska fixa så plast buren är mera trevlig för Ahri när djuraffären väl öppnar. då sakerna jag har i deras vanliga bur är för stora. Men hon har en övervåning att klättra till, och nog med spån för att gräva ett bo.
Känns inte så snällt att sära på dem sådär, och inte kunna ge dem båda en lika bra bur. Men jag var verkligen inte förberedd på att det här skulle hända.
Hade enbart den extra plast buren för att jag hade hamster förut. Men resurser är minimala just nu.
Undrar även över hur jag ska göra ifall de inte kommer gå att ha ihop igen?
Tror Leona skulle vara lätt att fixa ny kompis till. Men är osäker på Ahri, då hon var den ända av de två som bråkade.
Hur löser man det?
Om någon har tips eller svar på överstående frågor så uppskattas all hjälp!
Jag vill bara vad som är bäst för mina små.
Vad jag vet så går det inte sätta ihop två igen som har bråkat. Vi fick sära på våra honor, men numera har båda nya kompisar. Det var värre att sätta ihop den som började bråka med en ny kompis, men det gick med en 6 veckors hona till slut. :) Tog sin tid. Sen har jag hört om de som aldrig kan sätta ihop den som började bråket med någon. Då kan det nog vara så att den mår bäst av att vara ensam med mycket socialt med sin ägare istället.
Tråkigt när de börjar bråka, men tyvärr inget man kan göra åt.
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Jag hade så med mitt första gerbilpar att den ena började jaga runt den andra som en galning i buren och detta höll på runt en vecka innan jag via här fick hjälp att ta beslutet att dela på dem. Men ingen av dem fick bitsår eller så utan den ena jagade bara den andra. Så klokt att dela på dem,
Jag skulle det kan vara väldigt svårt att sätta ihop dem. Och skaffa nya kompisar till dem är nog det enklaste.
Min gerbil som blev jagad av den andra gick det hur lätt som helst att sätta ihop med en unge på 5-6 veckor. Ungen smet till och med över första eller andra natten och dem levt lyckliga tills maj då den äldre var tvungen att avlivas på grund av tumör.
Den som jagade min gerbil gick ihop sättningen också jätte bra. Inga bevis på aggressivt beteende när dem kom till den tillfälliga avdelade buren. Jag tog för säkerhetsskull några extra dagar med detta par med ungen och min äldre bara för att vara på säkra sidan och även där när jag väl släppte ihop dem så var det inga problem. Och samma här båda har levt lyckliga tillsammans i 2år tills den äldre även här fick avlivas i februari på grund av tumör.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Jag antog att det skulle vara svårare att hitta en kompis till Ahri, eftersom att det är hon som har varit bråkig. Men tänker nog pröva att sätta henne med en ny kompis i alla fall. Men går det inte så går det inte.
Tänker nog dock inte försöka sätta ihop Ahri och Leona igen dock. Jag vill verkligen inte riskera att någon faktiskt blir skadad, nu när jag lyckades sära på dem innan det gick allt för långt.
Men om det nu inte skulle gå att ge Ahri en ny kompis, kan jag ha 3 stycken i samma bur?
Ifall Leona skulle vara okej med 2 nya kompisar, såklart.
Det är ett 110L akvarium som är 100cmx75cm
Eller är det för litet för 3?
Jag låter som att jag inte vet vad jag pratar om här, känner jag. Men jag var inte ens nästan förberedd på att det här skulle hända.
De har varit lite på varandra till och från, och Ahri har alltid varit den som har varit den som börjat. Men det var som sagt inte fören här om dagen som det blev faktiskt slagsmål.
Lät dem vara över natten första gången det hände, då jag läste att det var helt normalt att de bråkar, så länge de ger sig till slut. Vilket jag trodde de gjorde.
Men märkte sen att Ahri faktiskt bara slutade för att hon inte kom åt Leona inne i huset. Så… kändes som att det bästa var att dela på dem innan det slutade med att Leona blev dödad.
Jag får ta och läsa på om ihopsättning med nya kompisar känner jag. Tror inte jag vågar nånting annat än att se om de klarar av nya kompisar istället.
Tror inte det kommer vara nåt större problem med Leona. Hon bråkade inte tillbaka en ända gång.
#4 Asså det är nog inga problem att sätta ihop henne med en 5-6 veckors gerbilhona. Dock är honor lite knepiga och är mer aggressiva än hanar. Hanar är mer beskyddande när det gäller yngre gerbiler. Jag satte ihop min hane på 9 månader med 2 st 6 veckors hanar och det gick jättemysigt till. Tog en vecka och ett möte på neutral mark och den äldre var bara så försiktig med de yngre.
Det var lite mer allvarligt med honan och 6 veckors honan dock, men det gick. De flesta säger väl att man bara ska ha 2 honor och inte mer då de är knepiga och att man måste hålla noga koll…. MEN jag tror att man kan absolut ha de båda honorna hos Leona om det inte fungera för Arhi och den nya. Bara att du ska hålla mycket koll på det hela.
Det är ganska så lätt att sätta ihop dom. Läs ihopsättning här på iFokus och gör bara som det står. Låt dom träffas i badkaret och var beredd att sära snabbt. Upprepa några gånger så ordnar det nog sig ska du se. Sen när de sätts ihop så gör det på en ledig dag och sitt gärna 4 timmar och håll koll. Om inget har hänt och de bara är gosiga mot varandra så är det lugn. Ge mycket gottis när de möts. Jag spred ut frön i badkaret och varje gång de möttes gav jag ett solrosfrö så de skulle ta varandra positivt. :)
Och jag har ett 240 liters till 3 st gerbiler. Vet inte om 110 är ok för 3 faktiskt. Tror de behöver lite mer annars kan de vara risk för bråk igen om det är för trångt.
Man räknar aldrig med detta. Det gjorde inte vi heller när det hände oss. Vi fick åka akut till ikea och köpa 2 st Samla lådor på 130 liter. Du kan ju också göra så att du köper två samla lådor och bygger ihop dom med hjälp av rör. På varandra eller vid varandra. Det är vad vi planera med våra just nu.
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Enligt djurskyddslagen är minsta tillåtna golvyta för gerbiler 0,12 kvadratmeter, varav den kortaste sidan måste vara minst 2,5 dm (0,25 m). Har man det måttet på kortaste sidan, måste långsidan vara minst 4,8 dm (0,48 m). Höjden på buren måste vara minst 2 dm (0,2 m). Vid grupphållning måste varje djur ha minst 0,06 kvadratmeter.
Det innebär att en bur med ovanstående mått kan rymma endast 2 gerbiler.
http://www.agria.se/smadjur/artiklar/skotsel-och-vard/skotsel-av-okenratta-gerbil/
Jag var med om liknande förra året, att en av mina två började jaga den andra, och åkte till veterinär pga att hon fick bitsår. Där fick jag veta att de ofta blir elaka plötsligt om någon är sjuk och mycket riktigt visade det sig att den som blev jagad hade fått urinvägsinfektion. När hon fick antibiotika slutade bråken nästan direkt och de har inte blivit lika osams igen. Många här säger att bråk kan uppstå ändå så ett veterinärbesök är kanske ingen garanti för att lösa det, men jag tänker att det kan vara idé att kolla upp :)
#8 Ja, just det! Det har jag läst innan men glömt…och du fick mig precis att minnas detta! Tack! Ska lägga det på minnet nu om det händer något dumt igen här hemma😎